چگونه یک مصاحبه کاری موفق را شروع کنیم؟
همیشه دیدار اول شما در هر جایی مخصوصا با کارفرما یا مدیری که وظیفه مصاحبه استخدامی شما را دارد، یک جلسه ی تعیین کننده است و تصویری که شما از خود در ذهن آن فرد به جای می گذارید، ملکه ی ذهن او برای مدت ها و شاید حتی در تمام عمر کاری شما خواهد بود. اما گاهی عواملی همچون استرس باعث می شود که شما هر آن چه را که باید از خود به نمایش نگذارید.
به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت، همیشه دیدار اول شما در هر جایی مخصوصا با کارفرما یا مدیری که وظیفه مصاحبه استخدامی شما را دارد، یک جلسه ی تعیین کننده است و تصویری که شما از خود در ذهن آن فرد به جای می گذارید، ملکه ی ذهن او برای مدت ها و شاید حتی در تمام عمر کاری شما خواهد بود. اما گاهی عواملی همچون استرس باعث می شود که شما هر آن چه را که باید از خود به نمایش نگذارید. درادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا رمز و رازهایی که برای داشتن یک مصاحبه ی کاری موفق برای ما وجود دارد را به اتفاق هم مرور کنیم.

۱- فرصت طلب و خود خواه نباشید. صبر کنید الان به شما توضیح خواهیم داد. شما در بدو ورودتان به یک شرکت بهتر است به جای این که بگویید شنیدم شرکت خوبی دارید بگویید که ویژگی های این شغل برای من مثبت است. در غیر این صورت چه بخواهید و چه نه، شما فردی خودخواه جلوه خواهید کرد. فردخودخواه هم کسی است که اگر سود و منفعتی در کار نباشد در هر زمانی امکان ترک شغل را برای خود قائل است و این در نظر یک کارفرما اصلا جلوه مناسبی ندارد.
۲- دقیقا توضیح بدهید که چه می خواهید. دریک مصاحبه کاری، مصاحبهکنندگان معمولا از افراد میخواهند که درباره خودشان صحبت کنند یا در برخی موارد حتی از طرف مصاحبه میپرسند که: چه خبر؟ از حال و احوالتان بگویید. در اینگونه شرایط هیچکس واقعا نمیخواهد در مورد روحیه و وضع عاطفی حال و روزگار شما اطلاعات کسب کند. منظور از این سوال از شما، محک زدن لیاقت های شما برای کسب موقعیت شغلی مورد نظر است. پس با بیان وضعیت نامربوط، حرفتان را شروع نکنید. در پاسخ به این پرسش حتما باید درباره وضعیت مهارتی خودتان توضیحات بیشتری به شخص مصاحبه کننده، ارائه بدهید. سعی کنید از هر آنچه که در رزومه خود نوشتهاید، بیشتر از مهارت هایتان توضیح دهیداز توانایی های خود با اعتماد به نفس سخن بگویید.
۳- تحقیق قبل از مصاحبه به هیچ عنوان یادتان نرود. بدون اطلاعات و آمادگی قبلی در جلسهی مصاحبه کاری لطفا شرکت نکنید. وقتی برای مصاحبه کاری به جایی میروید، قبل از جلسه سعی کنید اطلاعات مربوط به آن شرکت را پیدا کنید تا به هیچ عنوان غافلگیر نشوید. درباره ی تمام چشمانداز های شرکت اطلاعات کسب کنید و با دست پُر و با اعتماد به نفس در مصاحبه حاضر شوید، مثلا از موقعیتی که قرار است در آن استخدام شوید، افرادی که قرار است با آنها همکار شوید و حتی مدیری که قرار است با او کار کنید، اطلاعات بهدست آورید.

۴- سوالات هوشمندانه بپرسید. معمولا در پایان مصاحبه کاریتان، از شما میخواهند که سؤالات پیش آمده ی خود را از شرکت بپرسید. این سوال، بهترین زمان برای نشان دادن هوشمندی شماست. به هیچوجه نگویید: ممنون، سؤالی ندارم و یا حتی سؤالات کلی و بیربط را نپرسید. بدانید و این علم را داشته باشید که چنین سؤالی از شما از شما پرسیده می شود. مثلا بگویید در ۶ ماه آینده جایگاه شغلی مورد نظر تان چه جایگاهی خواهد داشت؟ از سوالات کلی بپرهیزید. سوال سمی که ممکن است شما بپرسید این است که شرکت به دنبال چه ویژگیهایی در نیروی کار است؟
۵- ایده بدهید. خود را پویا، خلاق و توانا در حل مسئله نشان بدهید. با آگاهی از زمینهی کاری، فعالیت و جایگاه شرکت، ایده و نظراتی را که برای بهبود وضعیت موردی خاص، به ذهنتان خطور می کند، آن را مطرح کنید. حواستان باشد علاوه بر اینکه انتقاد شما باید سازنده باشد، باید راه حلی هم برای رفع آن ارائه دهید، وگرنه قطعا نقد بدون ایدهای برای بهبود، فایدهای نخواهد داشت و در وجهه ی شما تاثیر بدی خواهد گذاشت.
۶- منفعل و منتظرنباشید. کار کردن بخش بزرگی از زندگی افراد را در برمیگیرد بنابراین انفعال و منتظر ماندن برای پاسخ از طرف کارفرما، تا حد زیادی میتواند زندگی شما را تحت تأثیر قرار بدهد و انگیزه رشد و پیشرفت را از شما بگیرد. جلسات کار ی اینگونه اند که وقتی واردشان می شوید، انگار که وارد جادهای دوطرفه شده اید. همانقدر که شرکت این حق را دارد که از شما سؤال کند، شما هم حق دارید دربارهی وضعیتتان بعد از استخدام بدانید. سعی کنید سؤالات منطقی و درستی درباره ی وضعیت آینده ی شغلی خود و وضعیت شرکت بپرسید تا این گونه شفاف سازی درباره ی وضعیت هر دو طرف صورت پذیرد.
۷- مؤدب و موجه باشید. همه ما میدانیم و قبول داریم که دروغگویی و پنهان کردن حقیق نه تنها مضر است بلکه کار خوبی هم نیست. در بیشتر موارد دست فرد دروغگو، به عناوینی مختلف بالاخره رو خواهد شد. در هنگام نگارش رزومه، در مورد تواناییهای خود بزرگ نمایی هم حتی نکنید. در مصاحبه کاری، موجه و مؤدب و مقبول باشید. وسط حرف میدیر مصاحبه کننده نپرید و با آرامی و متانت و صبوری صحبت کنید. ادب همه را به سمت خود جذب می کند. اگر میخواهید مصاحبه کاری موفقی داشته باشید، سر وقت حاضر شوید، صادقانه رفتار کنید و از لبخند هم غافل نشوید.

ارسال دیدگاه