مخالفت اعضای کمیسیون های عمران و شهرسازی با هزینه کرد تبصره ۳ در محدوده های خارج از شهر رشت

هشتاد و سومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و عمران، ترافیک شورای اسلامی شهر رشت همزمان با جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری ظهر شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ به ریاست محسن سماکچی و با حضور مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و نایب رئیس کمیسیون عمران، محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورا و عضو کمیسیون عمران و نادرحسینی دیگر عضو کمیسیون شهرسازی در ساختمان شورا برگزار شد.

به گزارش حرف تازه، هشتاد و سومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و عمران، ترافیک شورای اسلامی شهر رشت همزمان با جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری ظهر شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ به ریاست محسن سماکچی و با حضور مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و نایب رئیس کمیسیون عمران، محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورا و عضو کمیسیون عمران و نادرحسینی دیگر عضو کمیسیون شهرسازی در ساختمان شورا برگزار شد.
محمود امیری مدیر آبفای شهرستان رشت و سهیل ابراهیم نژاد معاون امور بهره برداری و توسعه فاضلاب شهرستان رشت از دیگر حاضرین در این جلسه بودند.
دستور جلسه:
۱- بررسی پیشنهاد اداره آبفای شهرستان رشت در خصوص جایگزینی موضوع قرارداد خیابان خانجانی بلوار شهید انصاری از محل تبصره ۳
۲- بررسی لوله گذاری فاضلاب شهری محدوده بلوار مدرس – خیابان پسندیده و خیابان پرند و خیابان پاییزان
در ابتدای جلسه محسن سماکچی با اشاره به مجوز صادر شده در خیابان خانجانی بلوار شهید انصاری جهت توسعه شبکه فاضلاب بیان داشت: این خیابان در مسیر توسعه فاضلاب بهداشتی است و به همین دلیل مسئولین آب و فاضلاب شهرستان رشت خواستار جایگزینی پروژه در خیابان های دیگری هستند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر رشت افزود: خیابان مدرس – خیابان پسندیده، خیابان پرند و خیابان پاییزان خیابان های پیشنهادی برای جایگزینی این پروژه هستند.
محسن سماکچی با اشاره به اینکه به دلیل تکمیل نبودن شبکه فاضلاب در برخی مسیرها، امکان انجام عملیات آسفالت نیز همچنان وجود ندارد تصریح کرد: کوچه ها و معابر درون شهری بسیاری، از شبکه فاضلاب برخوردار نیستند.
وی همچنین خواستار تسریع ترمیم حفاری ها از سوی دستگاه های حفار شد و گفت: شهروندان از باقی ماندن حفاری ها گله مندند و چندین ماه مسیرهای حفاری شده به حال خود رها می شود.
محسن سماکچی با اشاره به ناهماهنگی های موجود در بحث حفاری و ترمیم و آسفالت آن، خواستار ارائه برنامه سالانه دستگاه های حفار شد و افزود: گاهی شاهد هستیم معبری بعد از سالها آسفالت می شود و بلافاصله حفاری صورت می گیرد. از سوی دیگر گاهی شهرداری بدون هماهنگی اقدام به آسفالت می کند که باید به دستگاه های حفار و ادارات ذی ربط اطلاع داده شود تا اگر قصد حفاری دارند هماهنگی های لازم انجام شود و عملیات حفاری تسریع گردد تا عملیات آسفالت پس از حفاری صورت بگیرد.
محمود امیری رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان رشت نیز با اشاره به درخواست اولیه شورا جهت اجرای برخی پروژه ها از محل اعتبارات تبصره ۳ از آغاز عملیات اجرایی برخی مسیرها خبر داد.
امیری در خصوص پروژه خیابان خانجانی بیان داشت: پیگیری های لازم تا انتخاب پیمانکار انجام شده است. همزمان شرکت گوهررود به عنوان پیمانکار اجرای بخشی از توسعه فاضلاب این مسیر را بر عهده دارد بنابراین شاهد آن هستیم مبلغ تبصره را جایی هزینه می کنیم که از قبل پیمانکار ملی انتخاب شده است.
رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان رشت افزود: طی مکاتبه ای با شورا پیشنهاد دادیم این حجم کار با رعایت مسائل فنی در جای دیگری انجام شود. البته پیش از آن مکاتبه، شورا نیز پیشنهاد مشابهی ارائه کرده بود.
محمود امیری تصریح کرد: اگر بتوانیم لوله گذاری مجتمع های پارس شهاب و فومن شیمی را انجام دهیم می توانیم فاضلاب این محدوده را به تصفیه خانه مسکن مهر منتقل کنیم تا وارد رودخانه نشود و این تصفیه خانه طی ماه های آینده آماده بهره برداری می شود.
وی با اعلام خبر راه اندازی یک ایستگاه تصفیه فرعی در سیمبر لاکان عنوان کرد: توسعه شبکه فاضلاب برای انتقال فاضلاب به تصفیه خانه انجام خواهد شد واگر به تصویب شورا برسد به پیمانکار ابلاغ خواهیم کرد. در لاکان خط انتقال جمع کننده وجود دارد و متصل به تصفیه خانه مسکن مهر است.
مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت نیز بیان داشت: در طی دو سال چند مصوبه از سوی شورا به آب و فاضلاب داده شده است که متاسفانه رها شده است.
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر رشت خاطر نشان کرد: در شهر رشت مشکلات بسیاری در حوزه فاضلاب وجود دارد. پارس شهاب و فومن شیمی متولی دارند و در حوزه شهری نیستند. پروژه ای است که می تواند با کمک نمایندگان مجلس از طریق ردیف های ملی تامین هزینه شود.
عباس نژاد با تاکید بر اینکه تبصره ۳ را باید در شهر رشت و در کوچه پس کوچه های رشت هزینه کرد افزود: پروژه های فومن شیمی و پارس شهاب می توانند از ردیف اعتبارات ملی انجام شوند. در محلات کم برخوردار رشت کارهای بسیاری وجود دارد.
وی در پایان اظهار داشت: چنین پروژه هایی باعث غامل ماندن مدیریت شهری از ده ها کوچه در شهر رشت می شود. حتی مسکن مهر نیز هنوز ارتباطی به شهرداری ندارد. تبصره ۳ برای افراد کم بضاعت است. نباید صرف پروژه ها و مسائلی شود که می تواند از ردیف بودجه های ملی انجام شود.
محمدحسین واثق کارگرنیا نیز با اشاره به اهمیت موضوعات محیط زیستی در زندگی مردم تصریح کرد: انگیزه شورا این است که مناطق کم برخوردار آب و فاضلاب مناسبی داشته باشند.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت افزود: مکاتبات شورا بر اساس درخواست های مردم به ادارات مرتبط ارسال می شود اما به معنای اولویت بندی انجام کار نیست. به معنای پیگیری امور اداری است.
محمدحسین واثق کارگرنیا با تاکید بر اینکه تبصره ۳ برای مناطق محروم استفاده شود بیان داشت: با انجام این کار مخالف نیستیم اما نباید از محل تبصره ۳ انجام شود.
عضو کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر رشت بر ضرورت تسریع صدور مجوز حفاری سازمان های خدمات رسان از سوی شهرداری رشت تاکید کرد و گفت: حداکثر ظرف ده روز با توجه به نوع کار و اهمیت موضوع، مجوز حفاری صادر شود.
محمدحسین واثق کارگرنیا همچنین پیشنهاد داد: در معابر شهری آنجا که طرح لوله گذاری جمع آوری آبهای سطحی وجود دارد عملیات حفاری برعهده آب و فاضلاب و عملیات آسفالت برعهده شهرداری باشد. این موضوع می تواند طی تفاهم نامه ای انجام شود.
نادرحسینی دیگر عضو کمیسیون شهرسازی و معماری نیز خواستار ارائه آماری تفکیک شده از پروژه های تبصره ۳ و پروژه های با ردیف بودجه ملی جهت توسعه شبکه فاضلاب شد.
محمود امیری رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان رشت نیز با اشاره به محدودیت های قانونی در خصوص جداسازی جمع آوری آب باران و فاضلاب، پیشنهاد داد تفاهم نامه در خصوص حفاری و ترمیم و آسفالت آن، تنها در خصوص پروژه های تبصره ۳ باشد.