فواید خوردن صبحانه کامل برای کنترل اشتها

صبحانه ممکن است مهم ترین وعده غذایی در روز باشد، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که نباید بزرگترین وعده غذایی در روز باشد.

به گزارش حرف تازه، محققان می گویند صبحانه را به عنوان بزرگترین وعده غذایی در روز که بر نحوه پردازش کالری بدن ما تأثیری ندارددر نظر بگیرید. این باور وجود دارد که خوردن یک صبحانه بزرگ به بدن کمک می کند کالری بیشتری در طول روز بسوزاند، اما یافته ها این موضوع را زیر سوال می برد.

ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید اگر می‌خواهند وزن خود را از دست بدهند، باید «مثل یک پادشاه صبحانه بخورند، مانند یک شاهزاده ناهار بخورند و مانند یک فقیر شام بخورند». با این حال، مهم نیست که صبحانه، ناهار یا شام را بزرگترین وعده غذایی خود در روز کنیم زیرا بدن ما کالری ها را به همان روش پردازش می کند.

 یک صبحانه بزرگ فقط باعث می شود دیرتر گرسنه شوید
تیمی از دانشگاه آبردین دریافتند افرادی که صبحانه را بزرگترین وعده غذایی خود در روز می‌سازند و کسانی که بیشتر کالری خود را در عصر مصرف می‌کنند، هر دو در یک ماه بیش از ۷ پوند وزن کم کرده‌اند. با این حال، این مطالعه کوچک بود و خوردن غذای بیشتر در اول صبح می‌تواند به کاهش وزن افراد در «دنیای واقعی» کمک کند و باعث می‌شود افراد در زمان ناهار و شام کمتر هوس کنند.

شرکت کنندگان در این مطالعه گفتند در روزهایی که صبحانه بزرگ می خوردند کمتر گرسنه بودند. پروفسور الکساندرا جانستون، نویسنده ارشد، محقق در زمینه کنترل اشتها در مؤسسه Rowett، دانشگاه آبردین، می گوید:« نظریه های  زیادی در مورد زمان خوردن غذا و تأثیر آن بر وزن بدن یا سلامتی وجود دارد. ما تصمیم گرفتیم نگاه دقیق‌تری به نحوه تعامل زمان با متابولیسم بیندازیم».

 برای این مطالعه، تیم ۳۰ نفر را که دارای اضافه وزن یا چاق بودند، اما سالم بودند، انتخاب کردند.  آنها ۱۶ مرد و ۱۴ زن را به خدمت گرفتند. هر یک از آنها مجبور بودند صبحانه یا شام را به مدت چهار هفته بزرگترین وعده غذایی خود در روز کنند. رژیم غذایی حاوی ۳۰ درصد پروتئین، ۳۵ درصد کربوهیدرات و ۳۵ درصد چربی بود.

پس از یک هفته که در آن کالری دریافتی خود را در طول روز متعادل کردند، سپس به مدت چهار هفته به رژیم غذایی مخالف تغییر دادند. محققان کل مصرف انرژی روزانه شرکت کنندگان را با استفاده از روش آب با برچسب مضاعف اندازه گیری کردند که به تفاوت بین نرخ گردش هیدروژن و اکسیژن در آب بدن به عنوان تابعی از تولید دی اکسید کربن نگاه می کند.

این تیم همچنین کنترل اشتها، کنترل قند خون و ترکیب بدن را بررسی کردند.جانستون می‌گوید: «شرکت‌کنندگان گزارش کردند که در روزهایی که صبحانه بزرگ‌تری می‌خوردند، اشتهایشان بهتر کنترل می‌شد و در بقیه روز احساس سیری می‌کردند». این تیم تحقیقاتی اضافه می کند که همین نوع آزمایش را می توان برای مطالعه روزه متناوب به کار برد.

 آنها همچنین می‌خواهند مطالعه مشابهی را روی افرادی که کار شیفتی انجام می‌دهند انجام دهند تا بهتر بفهمند که آیا متابولیسم آنها به دلیل ساعت‌های بدن متفاوت پاسخ می‌دهد یا خیر.

 جانستون در پایان می‌گوید: «نکته‌ای که توجه به آن مهم است این است که وقتی نوبت به زمان‌بندی و رژیم غذایی می‌رسد، احتمالاً یک رژیم غذایی مناسب برای همه وجود نخواهد داشت».
منبع: سیناپرس