بهترین عادت های غذایی را به کودکانتان بیاموزید

تغذیه صحیح کودک لازمه رشد مطلوب و تامین انرژی و ریزمغذی‌ها برای تامین نیازهای بدن است. البته به معنای وادار کردن کودک به خوردن مقدار زیادی غذا نیست زیرا کودک معده کوچکی دارد و باید علاوه بر سه وعده غذای اصلی، دو تا سه میان‌وعده را نیز حتما داشته ‌باشد.

به گزارش حرف تازه، برای اینکه کودک از سنین پایین با اصول تغذیه صحیح آشنا شود، لازم است یک‌سری نکات مورد توجه خانواده باشد.

به نقل از بهداشت نیوز، عادت های صحیح غذایی باید از سنین پایین در وجود کودک نهادینه شود زیرا بر سبک تغذیه او در آینده تاثیر خواهد داشت. در واقع، خوراکی‌هایی که می‌شناسد و طعم آنها را می‌پسندد معمولا جزء خوراکی‌های مورد علاقه او باقی می‌ماند. ارائه انواع خوراکی‌ها متناسب با سن کودک بهترین روش برای بهبود ذائقه و شکل‌گیری تغذیه صحیح است. همچنین کودک برای لذت از غذا خوردن به محیطی آرام‌بخش مانند برنامه منظم غذایی، طعم خوشایند غذا و حضور بزرگسال مهربان در کنار خود نیاز دارد. همچنین باید از این دوران به‌تدریج با اصول غذاخوردن مانند استفاده از قاشق، تمیزکردن دهان با دستمال و… نیز آشنا شود. عادت های صحیح غذایی که کودک باید بیاموزد، عبارتند از:

اولویت غذا خوردن با خانواده 

زمانی که کودک از سنین پایین همراه خانواده غذا می‌خورد و بدون فشار و رفتار نامناسب برای وادار شدن به غذا خوردن در کنار آنها حضور پیدا می کند، از لذت طعم غذاهای مختلف نیز لذت می‌برد. همچنین آداب غذا خوردن مانند شکرگزاری، کمک همه اعضای خانواده به چیدمان وسایل غذا و… را نیز می‌آموزد.

گنجاندن غلات سبوس‌دار در رژیم 

حداقل نیمی از دریافت منابع نشاسته کودک باید از غلات سبوس‌دار باشد زیرا غلات تصفیه‌شده حتی اگر از لحاظ صنعتی غنی شده ‌باشند باز هم نمی‌توانند همه مزایای طبیعی را تامین کنند. به‌عنوان مثال، غلات سبوس‌دار مقدار فراوانی ترکیبات معدنی مانند روی دارند و به‌خاطر فیبر بالا قدرت سیرکنندگی خوبی خواهند داشت.

تشویق به خوردن میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات فیبر بالا دارند و بسیاری از ریزمغذی‌های مهم مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. همچنین تنوع رنگ آنها نیز ذائقه کودک را تحریک می‌کند. البته آبمیوه هرگز ارزش تغذیه ای میوه را ندارد زیرا حتی انواع طبیعی آن نیز قند بالایی دارند، بخش زیادی از ویتامین‌ها و فیبرها از بین می‌رود و تاثیری در رفع گرسنگی ندارند.

آماده ‌‌کردن خوراکی‌های مفید

کودکان باید با طعم ماهی، حبوبات، گردو و مغزها آشنا شوند زیرا این خوراکی‌ها منابع ارزشمند پروتئین هستند و می‌توانند جایگزین گوشت باشند. البته در مورد مغزها خطر خفگی برای کودک وجود دارد که بهتر است پودر یا بسیار خرد شده باشند.

پرهیز از خوراکی‌های فاقد چربی

کودک برای تامین انرژی به منابع چربی نیاز دارد. البته منظور غذاهای سرخ‌شده نیست بلکه باید چربی‌های سالم مانند روغن‌های گیاهی و کره در رژیم غذایی کودک گنجانده‌ شود. البته لبنیات بدون چربی و خوراکی‌های رژیمی فاقد قند و چربی برای کودک مناسب نیست.

عادت به غذاهای خانگی

اگر کودک به‌طور مداوم از غذاهای آماده استفاده کند به‌تدریج ذائقه به‌ طعم شوری، شیرینی و چربی زیاد گرایش پیدا می‌کند. آشپزی در منزل این مزیت را دارد که می‌توان مقدار افزودنی‌های غذایی را کنترل کرد و از طرفی بهترین مواد غذایی را به کار برد.

عدم استفاده از نمک و شکر زیاد

کودک را از سنین پایین به طعم غذاهای بدون نمک زیاد ترغیب کنید زیرا در آینده نیز تمایل به غذاهای شور خواهد داشت. حتی بدون افزودن نمک باز هم بسیاری از مواد غذایی مانند پنیر، سس و… نمک دارند. این نکته در مورد شکر نیز صدق می‌کند و اصلا نباید از شکلات و شیرینی به‌عنوان پاداش استفاده کرد زیرا کودک تمایل بالایی پیدا می‌کند.

خاموش‌کردن تلویزیون هنگام صرف غذا

غذاخوردن حین تماشای تلویزیون علاوه بر اینکه به روابط صمیمی خانواده آسیب می‌رساند و مانع از ادراک صحیح پیام سیری حتی برای بزرگسالان می‌شود. در چنین شرایطی تمایل به پرخوری افزایش پیدا می کند. امروزه بعضی از مادران برای ترغیب کودک به غذاخوردن، موبایل یا تبلت را در اختیار کودک می‌گذارند که این عادت اشتباه مانع از تشخیص صحیح طعم مزه‌ها و عدم توجه کودک به غذا می‌شود.

مشارکت در تهیه غذا

زمانی که کودک در تهیه غذا مشارکت داشته‌ باشد بهتر با بافت و شکل انواع خوراکی‌ها آشنا می‌شود. این کار فرصت مزه‌چشی خوراکی‌ها را نیز فراهم می‌کند. از طرفی کودک به خوردن غذایی که در تهیه آن سهیم بوده نیز تمایل بیشتری دارد.