رفتن به بالا

پایگاه خبری و تحلیلی حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 9 خبر


  • جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹
  • الجمعة ۸ جماد ثاني ۱۴۴۲
  • 2021 Friday 22 January

زاوه با اشاره به اینکه با آزادسازی قیمت، تقاضای موجود در بازار واقعی شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه این قیمت کارخانه با بازار آزاد در حال کاهش است، مردم ترجیح می‌دهند که از بازار آزاد تهیه کنند، این مسئله می‌تواند سوداگری را از بازار خارج کند، از سویی این موضوع باعث می‌شود که قیمت‌ها با ثبات باشد و بازار نیز تکانه‌های قیمتی را دیگر تجربه نکند این در حالیست که به نظر می‌رسد این آزادسازی قیمتی نیز بالاخره در مورد خودرو‌های پرتیراژ به اجرا در آید.

حرف تازه- شورای رقابت و خودروسازان با تعیین دستورالعمل جدید برای قیمت گذاری برخی از خودرو‌ها به دنبال نزدیک کردن قیمت کارخانه‌ای خودرو به نرخ‌های بازار هستند.

به گزارش حرف تازه به نقل  از فرارو، بر اساس اعلام شورای رقابت ۱۸ خودرو مشمول فرمول جدید قیمت گذاری خواهند شد که شامل پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU ۵، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان می‌شود.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه آزادسازی قیمت ۱۸ مدل خودرو، تقاضا برای پیش فروش آن‌ها را کاهش خواهد داد، گفت: با توجه به اینکه این مدل از خودرو‌ها قبل از آزادسازی قیمت فاصله قیمتی بسیار زیادی بین کارخانه و بازار آزاد وجود داشت، بسیاری از مردم به دلیل این گپ زیاد و سودی که در این باره موجود بود، روی به ثبت نام می‌آوردند، به نوعی می‌توان گفت، آن‌ها به قصد کسب سود هنگفت این کار را می‌کردند، بر همین اساس بود که بازار خودرو تبدیل شده است به یک مکانی که سفته بازی حرف اول را در آن می‌زد.
وی افزود: زمانیکه برای ثبت نام ۵۰ هزار خودرو بیش از سه میلیون نفر شرکت می‌کنند، این موضوع معلوم است که از بیخ مشکل دارد، اول نحوه پیش فروش به صورت اینترنتی بود که هرکه اینترنت بهتری داشت ثبت نام می‌کرد، که در آن شیوه نیز فساد و رانت‌های زیادی وجود داشت و آن‌ها تغییر دادند و قرعه کشی کردند، که این شیوه نیز به مانند برگزاری مسابقات بخت آزمایی بود، این در حالیست که با هر دو روش، کسی که متقاضی واقعی بازار بود، در اکثر اوقات موفق به خرید خودرو از کارخانه نمی‌شد.
زاوه با اشاره به اینکه با آزادسازی قیمت، تقاضای موجود در بازار واقعی شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه این قیمت کارخانه با بازار آزاد در حال کاهش است، مردم ترجیح می‌دهند که از بازار آزاد تهیه کنند، این مسئله می‌تواند سوداگری را از بازار خارج کند، از سویی این موضوع باعث می‌شود که قیمت‌ها با ثبات باشد و بازار نیز تکانه‌های قیمتی را دیگر تجربه نکند این در حالیست که به نظر می‌رسد این آزادسازی قیمتی نیز بالاخره در مورد خودرو‌های پرتیراژ به اجرا در آید.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: این مسئله کاهش تقاضا برای شرکت در پیش فروش‌ها باعث می‌شود که نقدینگی خودروسازان کاهش یابد و این خود سرآغاز مشکلاتی برای شرکت‌های جاده مخصوص خواهد شد، بنابراین خودروسازان برای حل این معضل سرمایه درگردش خود باید فکری اساسی کنند، حال باید دید که در آینده آیا صنعت خودرو می‌تواند تغییرات راهبردی را در سیاست‌های خود ایجاد کند و تغییر مسیر دهد یا اینکه همچنان به راه فعلی خود ادامه خواهد داد.
با آزادسازی قیمت خودرو چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

با آزادسازی قیمت خودرو چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

اخبار مرتبط



تبلیغات

آخرین اخبار