در هشتاد و پنجمین جلسه کمیسیون عمران مطرح شد؛

اختلاف ۵۰۰ تنی در آمار آسفالت تحویل داده شده از سازمان عمران به یک منطقه | پیگیری حقوقی برونسپاری کارخانه آسفالت

هشتاد و پنجمین جلسه کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شهری شورای اسلامی شهر رشت عصر امروز به ریاست محسن سماکچی و با حضور مسعود عباس نژاد نایب رئیس و سید شمس شفیعی عضو کمیسیون درساختمان شورا برگزار شد. امید اکبری رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت نیز از دیگر حاضرین در این جلسه بود.

به گزارش حرف تازه، در ابتدای جلسه محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شهری شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به دغدغه اعضا در خصوص سازمان عمران، بیان داشت: برگزاری جلسه امروز در همین راستا بوده است تا گزارشی از سازمان عمران ارائه شود.

دستور اول: ارائه گزارش در خصوص جزییات قرارداد منعقد شده تولید کارخانه آسفالت

امید اکبری رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت با اشاره به قرارداد منعقد شده کارخانه آسفالت، تصریح کرد: قراردادی به مبلغ ۱۴۴ میلیون تومان به صورت یک ماهه بابت تعمیر و نگهداری و اپراتوری منعقد کردیم که ۱۶ آذرماه پایان دوره یک ماهه قرارداد بود و آن را تمدید نکرده ایم.

مسعود عباس نژاد نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز اظهار داشت: یک ماه به طور موقت کارخانه آسفالت را برون سپاری کرده اید. وقتی که مجموعه ای، تعمیر و نگهداری و تولید را برعهده دارد یعنی برون سپاری انجام شده است. با کدام مجوز، اموال مردم را برون سپاری کردید؟ چهار نفر نیرو نیز از طرف همان گروه مشغول به کار شده اند. باید مشخص شود از لحاظ قانونی با کدام ردیف این برون سپاری انجام شده است؟ آیا از اختیارات شهردار استفاده است؟ این موضوعات باید برای شورا مشخص شود تا بدانیم چه اتفاقی رخ داده که بدون اطلاع شورا برون سپاری صورت گرفته و بدانیم نقش نظارتی شورا چه بوده است؟ اگر احیانا تخلفی صورت گرفته باید جلوگیری و برخورد کنیم. ضمن اینکه خروجی کار با این هزینه چه بوده است؟ گزارشی در این زمینه ارائه شود.

امید اکبری در ادامه عنوان کرد: سازمان به دنبال افزایش تولید آسفالت بوده و با مصوبه هیئت مدیره سازمان این کار انجام شده است. این موضوع پیرو درخواست رئیس کارخانه آسفالت شهرداری بوده است. در دو خط تولید کارخانه آسفالت و همچنین سنگ شکن با کمبود نیرو مواجه بودیم. در ردیف اعتباری و ردیف بودجه سازمان نیز این موضوع وجود داشته است. هدف سازمان افزایش تولید آسفالت بود و به این هدف نیز رسیدیم.

در ادامه مسعود عباس نژاد خواستار پیگیری حقوقی این موضوع شد تا مشخص شود آیا برون سپاری در حیطه اختیارات هیئت مدیره سازمان بوده است؟ همچنین معاونت مالی پاسخ دهد آیا این ردیف اعتباری برای برون سپاری بوده است یا خیر؟ همچنین حراست نیز بر این موضوع نظارت داشته باشد.

دستور دوم: ارائه گزارش در خصوص میزان تولید روزانه آسفالت و میزان صورتجلسه دریافتی مناطق پنجگانه

امید اکبری رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت مهم ترین دغدغه در تولید آسفالت را تامین مصالح سنگی دانست و عنوان کرد: در ماه جاری تا روز گذشته بالغ بر ۵۴۰۰ تن تولید آسفالت داشته ایم که حدود ۲ هزار تن توسط سازمان پخش شده و مابقی به مناطق تحویل داده شده است. در هشت ماهه نخست سال ۱۴۰۲، منطقه یک ۴۲۱۹ تن تحویل گرفته است. منطقه دو ۳۳۱۵ تن، منطقه سه ۷۴۸۹ تن، منطقه چهار ۱۰۰۲۷ تن و منطقه پنج ۳۵۹۸ تن آسفالت تحویل گرفته اند. این میزان آسفالت نیز با درخواست مناطق تحویل داده شده است.

مسعود عباس نژاد با اشاره به مغایرت آمار آسفالت تحویل داده شده، خاطر نشان کرد: آمار ارائه شده سازمان عمران با آمار مناطق مغایرت دارد. به عنوان مثال در یک روز ۷۵ تن آسفالت به نام منطقه سه ثبت می شود و در شهر دیگری اجرا می شود. قصد متهم کردن کسی را نداریم اما به نظر می رسد باندی در این زمینه وجود دارد. منطقه ۳ اعلام کرده ۶۹۲۸ تن تا پایان آبان ماه تحویل گرفته است یعنی فقط در یک منطقه ۵۰۰ تن تفاوت آمار وجود دارد.

سید شمس شفیعی عضو کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران در خصوص برون سپاری کارخانه آسفالت اظهار داشت: به نظر نمی رسد برون سپاری کامل صورت گرفته باشد اما اگر قرارداد برون سپاری وجود داشته باشد نیاز به مصوبه شورا دارد. همچنین تکلیف مساله مغایرت ۵۰۰ تن آسفالت در منطقه سه، احتمالا با بررسی و ارائه صورتحساب ها و جمع بندی نهایی مشخص می شود. ۵۰۰ تن در تولید ۲۵ هزار تن رقم بالایی نیست. اما اگر انحرافی صورت گرفته باشد نیز مشخص خواهد شد.

محسن سماکچی رئیس کمیسیون کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران نیز با بیان اینکه هدف شورا کمک به رفع ابهام این موضوع و ریاست سازمان است بیان داشت: هدف ما زیر سوال بردن کسی نیست. ما وظیفه نظارتی داریم و باید بر عملکرد نظارت داشته باشیم. اتفاقا حتی ۱ تن نیز اهمیت دارد و باید مشخص شود علت این تفاوت آمار چیست.

مسعود عباس نژاد در ادامه بار دیگر مساله قرارداد کارخانه آسفالت را برون سپاری دانست و خاطر نشان کرد: اینکه تمامی نیروهای خودمان از کارخانه آسفالت خارج شوند و تعمیر و نگهداری کارخانه و آوردن نیرو تولید آسفالت همگی از جانب مجموعه دیگری باشد چه چیز جز برون سپاری نامیده می شود؟

دستور سوم: ارائه گزارش در خصوص علت تعطیلی فینیشر پیمانکار و در صورت عدم تولید آسفالت چرا از فینیشر سازمان استفاده می شود؟

دستور چهارم: ارائه گزارش در خصوص شرایط موجود و میزان پیش بینی تولید اسفالت تا پایان سال

امید اکبری رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت با بیان اینکه در زمان افزایش تولید آسفالت یک فینیشر برای پخش آسفالت کافی نیست علت عقد قرارداد با پیمانکار را تامین فینیشر دوم دانست و عنوان کرد: در مدتی که فینیشر پیمانکار خراب بود از ظرفیت فینیشر خودمان استفاده کردیم. از سوی دیگر طبق قرارداد زمانی که پیمانکار کار انجام ندهد پولی نیز از جانب سازمان پرداخت نخواهد شد. اما به محض استقرار تجهیزات پیمانکار، از جمله فینیشر، اگر به هر دلیلی اعم از بارندگی یا عدم تولید آسفالت ار متوقف شود روزانه باید مبلغی معادل نصف روزهایی که پیمانکار کار نمی کند پرداخت شود. برای فعالیت فینیشر دوم باید حداقل روزانه باید ۲۰۰ تن آسفالت به پیمانکار تحویل دهیم و به این دلایل در حال حاضر با فینیشر سازمان، آسفالت را اجرا می کنیم. در خصوص تولید آسفالت نیز در ماه های پایانی سال با مشکل تامین مصالح سنگی مواجهیم و هرچه به پایان سال نزدیک تر می شویم مجوز برداشت مصالح سنگی سخت تر می شود.

مسعود عباس نژاد نایب رئیس کمیسیون عمران در پایان جلسه بر ضرورت پیگیری حقوقی و مالی قرارداد برونسپاری کارخانه آسفالت توسط سازمان عمران تاکید کرد و خواستار ورود حراست به این موضوع شد و افزود: در خصوص آمار تحویل آسفالت به مناطق، معاونت های عمرانی پنج منطقه گزارشی مستند در این زمینه ارائه کنند.

عباس نژاد همچنین تصریح کرد: مدیریت شهردار کار را به جایی رساند که یک فینیشر تعطیل شود در حالی که پس از سالها تولید آسفالت به حدی رسیده بود که یک فینیشر جوابگوی نیاز رشت نبود.