رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 4 خبر


  • سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵
  • الثلاثاء ۱۸ ربيع ثاني ۱۴۳۸
  • 2017 Tuesday 17 January

حرف تازه : سومین گونه از ماهیان کور غارزی ایران توسط عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان کشف و نامگذاری شد. ماهیان کور غارزی ایران، ماهیانی منحصر بفرد هستند که در کل دنیا فقط در غاری در استان لرستان یافت می شوند. غار مذکور به عنوان اثر طبیعی ملی استان لرستان در سال۱۳۸۴به ثبت رسیده است. این […]

حرف تازه : سومین گونه از ماهیان کور غارزی ایران توسط عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان کشف و نامگذاری شد.
ماهیان کور غارزی ایران، ماهیانی منحصر بفرد هستند که در کل دنیا فقط در غاری در استان لرستان یافت می شوند. غار مذکور به عنوان اثر طبیعی ملی استان لرستان در سال۱۳۸۴به ثبت رسیده است. این ماهیان فاقد قدرت بینایی بوده و به طورکامل کور هستند و هیچگونه آثاری از چشم خارجی روی سر آنها مشاهده نمی‌شود.
ماهیان کور برای اولین بار در قاره آسیا در سال ۱۹۴۸ (۱۳۲۷ شمسی) از غاری در استان لرستان توسط دوزیست شناس دانمارکی که به همراه مجریان پروژه راه ‌آهن سراسری جنوب به منطقه آمده بودند، گزارش شد. سالها بعد در سال ۱۹۷۶(۱۳۵۵شمسی) گونه­ دوم توسط محقق و جهانگرد انگلیسی (آنتونی جان اسمیت از دانشگاه آکسفورد) جمع آوری و بعدها به نام وی نامگذاری شد. وجود گونه سوم در این زیستگاه در سالهای اخیر مورد اختلاف نظر بین ماهی شناسان داخلی و خارجی بود، تااینکه درسال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵ شمسی) گونه سوم توسط دو محقق ماهی شناس ایرانی (دکتر موسوی ثابت عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان و دکتر ایگدری عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) پس از یکسال و نیم کار تحقیقاتی مشترک، کشف، ثبت جهانی و به افتخار لرستان(زیستگاه اصلی آن) به نامGarra lorestanensis(“لرستاننسیس” به معنای “اهل لرستان”) نامگذاری شد. هر سه این ماهیان فاقد چشم و رنگدانه هستند و بدن آنها شفاف است، بطوری که حتی روده های آنها نیز از روی پوست قابل رویت است. نتایج تحقیق مذکور در شماره اخیر مجله رده بند شناسی ماهیان (FishTaxa) منتشر شده است.

دکترموسوی ثابت، عضو هیأت علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان، ضمن تشریح روند شناسایی ماهی کور لرستانی طی دو سال اخیر، زحمات شبانه روزی اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان در راستای حراست از این زیست بوم ملی را قابل تقدیر دانست و خواستار توجه ویژه مسئولین و دلسوزان حیات وحش در خصوص حفظ ذخایر ژنتیکی ارزشمند ماهیان بوم زاد ایران شد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

همه چیز درباره برندسازی رشت؛

قسمت اول: گفتگو با مهدی محمدی

حرف تازه : برندسازی شهری از جمله اقداماتی است که دکتر ثابت قدم به آن می نازد. به نظر می رسد که این پروژه بخشی از کار سترگ " بازآفرینی" باشد که البته ابتر باقی ماند و معلوم نشد سرنوشتش چه شد. در هر حال پس از برگزاری جلسات متمادی برندسازی رشت به نتیجه ای عجیب رسید که هیچگاه دلایل و چرایی اش معلوم نشد: " رشت، شهر جشنواره ها". در سلسله مصاحبه هایی بنا داریم به چگونگی این فرآیند بپردازیم. اولین گفتگو با مهدی محمدی است که در کارگروه برندسازی حصوری پررنگ داشت. سوال: جناب محمدی بفرمایید شما از کی وارد پروژه ی برندسازی رشت شدید؟ سلام و ممنون از شما برای این مصاحبه. تاریخ دقیق را در این لحظه به یاد ندارم ولی در اوایل زمستان سال گذشته به جلسات برندسازی شهر رشت دعوت شدم. سوال: این جلسات در شهرداری برگزار می شد یا مشاوری بیرونی اینکار را انجام می داد؟ خیر، جلسات در شهرداری برگزار میشد و متولی آن هم دفتر مطالعات شهرداری بود و البته جلسات بطور معمول باحضور خود آقای دکتر ثابت قدم برگزار می شد. سوال: افراد حاضر در این کارگروه چه کسانی بودند؟ منظور این است که از داخل شهرداری بودند؟ افراد حاضر دراین جلسات ترکیبی بودند از نیروهای شهرداری و فعالان و متخصصان حوزه های مختلف شهری، بطور آماری فکر میکنم که به لحاظ تعدادی، تعداد افراد بیرونی در جلسات، بیشتر از نیروهای شهرداری بود. سوال: برندسازی شهری چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟ ببینید، این یک بحث تخصصی و طولانی است که ممکن است از حوصله مخاطبان شما خارج باشد اما بطور خلاصه اگر در تجارت برند را نام، علامت، نشانه و یا همه اینها بصورت توامان بدانیم، ما برای یک شهر برند انتخاب نمی کنیم، بلکه برندسازی می کنیم و برندسازی یک شهر ترکیبی است از دانش، تدبیر و تجربه که می تواند با برتری دادن به نام شهر، باعث افزایش اعتبار و شهرت یک شهر نزد مخاطبان و جامعه هدف شده و می تواند بطور مستقیم به کسب شهرت، جذب سرمایه گذار، توسعه گردشگری، افزایش درآمد و بهبود زندگی شهروندان بیانجامد. سوال: هدف از برندسازی رشت چه بود؟ جذب سرمایه گذار یا جلب توریست؟ این دو بحث از هم منفک نیستند، شما برای جذب سرمایه گذار باید جذابیت اقتصادی داشته باشید و یکی از راههای ایجاد جذابیت اقتصادی جلب توریست و درامدهای حاصل از آن هست. سوال: این فرآیند چگونه طی شد؟ چقدر طول کشید؟ همانطور که عرض کردم، متولی این بحث دفتر مطالعات شهرداری بود و در مورد کل فرآیند دوستان بهتر میتوانند اعلام نظر کنند، اما آن بخشی که بنده در خدمت دوستان بودم از اینجا شروع شد که پرسشنامه ای برای بنده به عنوان عضوی از همان عنوانی که خود شما به آن اشاره کردید شورای برندسازی ارسال شد که شعارهایی را که براساس مطالعات و نظرات مخاطبین انتخاب شده بود، برای نظرسنجی و اولویت دهی. در انتهای فرم هم عنوان شده بود که اگر خودتان هم شعاری را مدنظر دارید بنویسید. از این ...

آخرین اخبار