رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵
  • الخميس ۲۶ جماد أول ۱۴۳۸
  • 2017 Thursday 23 February
یادداشت محمود آموزگار درباره‌ی کتابخوان کردن نسل جدید؛

به‌جای سررسید؛ کتاب عیدی بدهیم

حرف تازه : محمود آموزگار در یادداشتی تاکید کرد با بررسی و تدبیر می‌توان از بی‌اثر شدن طرح‌های مفید ترویج کتابخوانی جلوگیری کرد. متن کامل یادداشت محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان) دربارهٔ بررسی طرح‌های ترویج کتابخوانی ازجمله «عیدانه کتاب» و «کتابفروشی به وسعت ایران» که در اختیار خبرگزاری ایلنا قرار داده شده، بدین شرح […]

حرف تازه : محمود آموزگار در یادداشتی تاکید کرد با بررسی و تدبیر می‌توان از بی‌اثر شدن طرح‌های مفید ترویج کتابخوانی جلوگیری کرد.

متن کامل یادداشت محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان) دربارهٔ بررسی طرح‌های ترویج کتابخوانی ازجمله «عیدانه کتاب» و «کتابفروشی به وسعت ایران» که در اختیار خبرگزاری ایلنا قرار داده شده، بدین شرح است:

کتاب فروشی به وسعت ایران، عیدانه

به‌جای سررسید؛ کتاب عیدی بدهیم

کودکان، عیدی، کتاب

آیا تخفیف در قیمت کتاب باعث افزایش فروش آن خوهد شد؟

آیا سوق دادن یارانه‌ها به سمت کتاب‌فروشی‌ها موجب فروش بیشتر آن‌ها و درنتیجه بقای بیشتر آن‌ها خواهد شد؟

آیا تبدیل سررسید به کتاب به عنوان عیدی ممکن است؟

آیا جایگزینی کتاب به عنوان عیدی به‌جای پول و سایر هدایا برای کودکان خشنود کننده است و به انس آن‌ها با کتاب می‌افزاید؟

١-کتاب فروشی به وسعت ایران

بی‌گمان طرح «کتاب فروشی به وسعت ایران» نتیجه واکنش مثبت مدیران فرهنگی ارشاد به هشدارهای مکرر فعالان نشر نسبت به حذف کتاب فروشی‌ها از چرخه نشر است.

این طرح نخستین بار در آبان ماه ١٣٩۴ در ایام «هفته کتاب» به اجرا درآمد. برنامه‌ای که در هزینه‌کرد یارانه توسط مصرف‌کنندگان برای خرید کتاب مسیر جدیدی ایجاد نمود که با مشارکت کتاب‌فروشی‌ها یارانه مستقیما به خریدارانی اختصاص یافت که با مراجعه به کتاب‌فروشی‌ها مبادرت به خرید کتاب موردنظر خود می‌نمایند.

به دلیل محدودیت زمانی و فقدان اطلاع‌رسانی مناسب، استقبال چندانی از سوی کتاب‌فروشی‌ها به عمل نیامد ولی در شهرستان‌ها و همچنین تهران بودند کتاب‌فروشانی که از این طرح استفاده کرده و علاقه خود را به تداوم آن نشان دادند. تداوم طرح و تبدیل آن به برنامه‌ای دائمی جدا از آنکه به علت محدودیت‌های بودجه یارانه ممکن نبود، بلکه ادامه آن می‌توانست به بروز ناهنجاری‌ها و بیماری‌های جدیدی برای حوزه نشر و فعالیت کتاب‌فروشی‌ها منجر شود. بنابراین اجرای طرح در مقاطعی از سال و به بهانه‌های مانوس در دستور کار قرار گرفت و در این میان اجرای آن در کتاب‌فروشی‌های هر استان همزمان با نمایشگاه‌های استانی و در سراسر کشور در ایام برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز به مسئولان پیشنهاد شد.

تردیدی نیست که نداشتن رایانه و دسترسی به اینترنت و تا حدودی پیچیدگی‌های اداری طرح، استفاده از آن را برای بسیاری از کتاب‌فروشی‌های کوچک دشوار و حتی غیرممکن می‌سازد و لازم است مسئولان امر از میزان مقررات دست و پاگیر کاسته و همکاران کتاب‌فروش نیز درجهت روزآمد شدن و استفاده از روش‌های نو و فن آوری‌های جدید بکوشند.

به هر حال مادامی که استفاده از یارانه در قالب اختصاص آن به مصرف‌کننده تعریف می‌شود، باید از این طرح به دلیل توجه به کتاب‌فروشی‌ها حمایت شود و انواع مسائل ریز و درشتی که مانع مشارکت بخش قابل توجهی از کتاب‌فروشان کوچک می‌شود برطرف شود.

در حال حاضر عیدانه ادامه طرح «کتاب‌فروشی به وسعت ایران» است و بررسی‌های میدانی حاکی از استقبال بیشتر کتاب‌فروشان از آن است.

٢- به‌جای سررسید کتاب عیدی بدهیم

همه ساله نهاد‌ها، ارگان‌ها، شرکت‌ها و موسسات گوناگون با هدف تبلیغ مبادرت به انتشار سررسید می‌کردند. اهدای سررسید و تقویم در آستانه سال نو جایگاه ویژه‌ای یافت و ناشران نیز برای درآمدزایی به انتشار تقویم‌ها و سررسید‌هایی پرداختند که با استفاده از خلاقیت و ابتکار طراحان بازار را گرم‌تر کرد و با استقبال عموم مواجه شد.

اخیرا در حمایت از کتاب و با استفاده از عید نوروز موجی به راه افتاد که «به جای سررسید کتاب عیدی بدهیم» و فضای مجازی که با کوچیدنش به تلفن‌های هوشمند همراه بیش از پیش نشان داده است که امکان مناسبی برای کتاب خوانی نیست، قابلیت شگفت انگیز خود در پخش و نشر پیام‌ها را به کار گرفت و اهدای کتاب به‌جای سررسید با اقبال فزاینده عمومی مواجه گردید، به نحوی که تعدادی از موسسات و شرکت‌ها بخشی از بودجه خود را به خرید کتاب اختصاص دادند. هرچند که انتخاب کتاب به منظور اهدا دشواری‌هایی دارد. چه کتابی برای چه کسی؟ شرکت‌ها و موسسات به سراغ کتاب‌های نفیس می‌روند ولی کار برای اشخاص در انتخاب کتاب پیچیده‌تر و دشوار‌تر است و البته فروشندگان حرفه‌ای کتاب ضمن اینکه می‌توانند به مراجعان در انتخاب کتاب مناسب کمک کنند خود نیز با تجربه‌های تازه‌ای مواجه خواهند شد.

٣-کودکان، عیدی، کتاب

علاقه به کتاب و ترویج کتاب‌خوانی باید از کودکی شکل بگیرد. راه بالا بردن سرانه مطالعه و ایجاد جامعه‌ای کتاب خوان توجه به کودک و ایجاد علاقه در وی برای کتاب‌خوانی است. همواره گفته می‌شود که خانواده و مدرسه دو کانون اصلی مانوس کردن کودکان با کتاب است. امروزه خانواده‌ها با گرفتاری‌های بیشتری روبرو هستند و عموما نمی‌توانند فرصتی برای مطالعه فرزندانشان ایجاد کنند و عادت کتاب‌خوانی برای کودکان موضوعی است که روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود. از سوی دیگر مدارس هم با نظام ویژه آموزشی و محوریت تکلیف در این سیستم، حتی اگر مطالعه و کتاب‌خوانی در برنامه درسی کودکان نیز قرار گیرد، به نظر می‌رسد نادیده گرفتن لذت یادگیری و تقلیل آن به تکلیف فقط باعث بیزاری در بین کودکان نسبت به کتاب خواهد شد.

بی‌شک کتابخانه‌ها می‌توانند با جذب کودکان به کتابخانه و کتاب‌خوانی در ایام فراغت از تحصیل نقش موثری در ایجاد انس بین کودک و کتاب ایفا کنند.

چسباندن موضوعات عیدانه، کتاب، عیدی و کودکان به یکدیگر و نهایتا به جای پول به عنوان عیدی کتاب به کودکان دادن بر بیزاری کودک از کتاب خواهد افزود. هشداری که فیروزه مظفری از طریق کارتونش داد ما را به تامل بیشتری بر پیام ویدیویی مصطفی رحماندوست وامی‌دارد که در صفحه خانه کتاب گفت: «از همه کسانی که کتابو دوست دارند خواهش می‌کنم که بیان کمک کنن که این اتفاق بیفته و کتاب به اضافه پول بشه عیدی امثال من.»

با بررسی و تدبیر می‌توان از بی‌اثر شدن طرح‌های مفید جلوگیری کرد.

ایلنا

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یادداشتی از بهنیا ثابت رفتار؛

اعتمادسازی یا اعتمادسوزی؟

بهنیا ثابت رفتار* -  اعتمادسازی یکی از ارکان اصلی توسعه شهری است. در سایه ایجاد اعتمادسازی محلی است که مشارکت و همراهی مردم با مدیران در سطوح بالاتری شکل می گیرد و آستانه تحمل در مقابل مشکلات و نارسایی های موجود به امید حرکت رو به توسعه افزایش می یابد. در نتیجه در مسیر دستیابی به اهداف برند سازی و ایجاد فرصت های اقتصادی موانع کمتری ایجاد می شود. اما در نقطه مقابل اعتمادسازی، آسیبی به نام "اعتمادسوزی" وجود دارد. اعتمادسوزی می تواند ارتباط معناداری با ذهنیت ایجادشده در مردم در راستای اعتمادسازی داشته باشد. شاید زمانیکه یک مجموعه تصمیم به ایجاد اعتمادسازی محلی می کند به مراتب بیش از زمانی که چنین قصدی ندارد در معرض اعتمادسوزی قرار می گیرد و توقع ایجادشده سبب می شود نواقص و نارسایی ها بیشتر به چشم بیاید و اعتمادی که تا حدی پیش از این ایجاد شده است، به شدت آسیب ببیند. زمینه های بروز چنین پدیده ای در میان رشتوندان در مقابل مجموعه شهرداری رشت که مدتی است تلاش می کند در راستای اعتمادسازی محلی گام بردارد وجود دارد. که در ادامه به دلایل آن می پردازیم. تحقیقات نشان می دهد با توجه به اینکه ویژگی های محیط شهری تقریبا ثابت است، ویژگی های اعتمادشونده و اعتماد کننده نقش اصلی را در ایجاد اعتماد به مدیریت شهری ایفا می کنند. بر اساس این مدل، اگر بخواهیم رابطه شهرداری رشت با شهروندان را در دوره حضور سید محمدعلی ثابت قدم مد نظر قرار دهیم، نمی توانیم انتظار ایجاد اعتماد کامل به مدیریت شهری را داشته باشیم به این دلیل که برای هریک از  مهم ترین ویژگی های اعتماد شونده (مدیریت شهری) مثالی نقض و یا حداقل یک علامت سوال چالش برانگیز داریم که آسیب بسیاری به اعتمادسازی محلی وارد می کند.  نتایج این تحقیق نشان می دهد: "توانایی انجام وظایف" مهم ترین مولفه در میان ویژگی های مدیریت شهری است. عدم پرداخت به موقع حقوق و بیمه کارکنان بخش های مختلف از جمله نیروهای زحمتکش آتش نشانی، پاکبانان، پرسنل حوزه فضای سبز، بازرسان تاکسیرانی، رانندگان اتوبوس و ... که از اولیه ترین وظایف هر شهرداری است و یا به عنوان مثال مشکلات ناشی از برف نیم متری در روزهای اخیر و عدم خدمات رسانی مناسب از جمله مواردی است که سوالات زیادی را در ذهن شهروندان ایجاد کرده است. آیا پیاده راهی که در ابتدای عمر خود با کفپوش های بی کیفیت روزگار می گذارند، آن هم وقتی هزینه قابل توجهی برای ساخت آن شده است، نشان از عدم توانایی در انجام وظایف به طور صحیح ندارد؟ آیا اجرای آسفالت های ضعیف که مورد انتقاد اعضای شورا و شهروندان قرار می گیرد آن هم در شرایطی که نسبت به گذشته هزینه بیشتری برای آن می شود و کمیت آن هم به صورت ملموس بالا می رود نشانی از ناتوانی در انجام وظایف ندارد؟ حداقل این است که نظارت کافی در این موارد صورت نگرفته است. البته از آنجا که قصد ندارم در این تحلیل به بیان تمامی مشکلات موجود ...

آخرین اخبار