رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵
  • الأربعاء ۱۹ ربيع ثاني ۱۴۳۸
  • 2017 Wednesday 18 January

حرف تازه : این‌روزها فیلم مستند درباره آمنه (گزارش یک اسیدپاشی) به کارگردانی احمد عبداللهیان بلوچی پس از هفت سال تولید و بیست‌و‌یک ماه بلاتکلیفی بالاخره در شبکه نمایش خانگی پخش شد. پخش این فیلم با سر و صدای فراوانی در رسانه‌ها و فضای مجازی روبه‌رو شده است. درحالی‌که صاحب لوگوی موسسه رسانه‌های تصویری روی فیلم […]

حرف تازه : این‌روزها فیلم مستند درباره آمنه (گزارش یک اسیدپاشی) به کارگردانی احمد عبداللهیان بلوچی پس از هفت سال تولید و بیست‌و‌یک ماه بلاتکلیفی بالاخره در شبکه نمایش خانگی پخش شد.

پخش این فیلم با سر و صدای فراوانی در رسانه‌ها و فضای مجازی روبه‌رو شده است. درحالی‌که صاحب لوگوی موسسه رسانه‌های تصویری روی فیلم خورده اما پخش فیلم توسط بهنوش بختیاری بازیگر مطرح سینما و تلویزیون انجام شده و البته همچنان ادامه دارد! اتفاقی بی‌سابقه که رخ داده است و به همین منظور پای صحبت‌های کارگردان این فیلم که برای اولین بار به سراغ معضل اسیدپاشی رفته نشسته‌ایم که در ذیل می‌آید.

   چه شد که خانم بختیاری که کارشان بازیگریست پخش فیلمتان در شبکه نمایش خانگی را بر عهده گرفتند؟

همانطور که تقریباً جامعه هنری و حتی مردم عزیزمان در جریان هستند ۲۱ ماه در بلاتکلیفی کامل به سر می‌بردم و کسی مسؤولیت پخش فیلم درباره آمنه را بر عهده نمی‌گرفت و پیگیری‌های فراوانی هم که انجام دادم متأسفانه نتیجه نداد و حتی با یک پخش‌کننده هم که به توافق نهایی رسیده بودم در لحظات آخر و به دلایلی نامعلوم از دسترس خارج شدند و من هم تصمیم گرفتم که پس از تحویل گرفتن فیلم از موسسه رسانه‌های تصویری، خودم فیلم را پخش کنم. با توجه به این‌که هم اکنون ساکن استان گیلان هستم همراه با سه نفر از عوامل پشت صحنه فیلمم به تهران آمدیم و با یک ماشین پخش فیلم را از غرب تهران شروع کردیم! خبر این موضوع را چند سایت و خبرگزاری کار کردند و خانم بهنوش بختیاری تماس گرفتند تا صحت و سقم آن را باخبر شوند که به اطلاع ایشان رساندم خودم در حال پخش فیلم هستم! ایشان خیلی ناراحت شدند و گفتند چند ساعت دیگر با من تماس خواهند گرفت. چند ساعتی به پخش فیلم در تهران ادامه دادیم تا این‌که خانم بختیاری مجدداً تماس گرفتند و گفتند خودشان مسؤولیت پخش در تهران و چند شهر بزرگ کشور را بر عهده خواهند گرفت و تمام هزینه‌های پخش را هم پرداخت می‌کنند.

   پس پخش فیلم را در کمال تعجب خانم بختیاری انجام دادند؟

بله، نسخه‌های فیلم را به ایشان رساندم و از چند ساعت بعد پخش مویرگی (سوپرمارکتی) فیلم توسط خانم بهنوش بختیاری در تهران انجام شد و ایشان از جیبش هزینه کرد تا فیلم درباره آمنه به صورت درستی پخش شود. حرکت بزرگ ایشان و حمایتی که در بحرانی‌ترین شرایط از این فیلم انجام دادند قابل ستایش و قدردانیست. اینکه یک بازیگر با مشغله‌های فراوانی که دارد پخش یک فیلم فرهنگی که جنبه‌های آموزشی داشته و در راستای کاهش و پیشگیری از معضل اسیدپاشی ساخته شده را با تمام وجود بر عهده می‌گیرد اقدامی به شدت قابل تحسین است. آن هم در شرایطی که وظیفه پخش فیلم بر عهده دیگران بود.

   ظاهراً پخش فیلم در شهرستان‌ها هم آغاز شده و بازتاب مثبتی هم در بین مردم داشته، در این مورد توضیح دهید.

پس از پخش فیلم در تهران، تماس‌های زیادی از شهرهای مختلف با خانم بختیاری و بنده گرفته شد که چگونه می‌توانند فیلم را در شهرستان‌ها پخش کنند که با مدیریت و رایزنی‌های متعدد خانم بختیاری، فیلم هم اکنون در اصفهان، شیراز، اهواز، مشهد، کرج، کرمان، زنجان، بوشهر، کیش پخش شده و خودم هم در استان‌های شمالی فیلم را توزیع کردم. خوشبختانه با حمایت ویژه‌ای که توسط ایشان انجام شد و محبوبیتی که در بین مردم دارند فیلم در همین چند روزی که از پخش آن می‌گذرد با استقبال مخاطبان روبرو شده و با اینکه فیلمی مستند است مورد توجه مردم قرار گرفته است.

   شما مدتی پیش در چند مصاحبه‌ای که داشتید مسایل مختلفی را درباره تأخیر در پخش فیلم مطرح کردید و حتی به این‌که یکی از فیلم‌های سینمایی اکران شده امسال از جزئیات فیلمتان بدون اجازه استفاده کرده اشاره نمودید.

خانم بختیاری از من خواستند که در این مورد صحبتی نکنم و من هم به احترام ایشان ترجیح دادم سکوت کنم و تمرکزم را روی پخش فیلمم بگذارم. جامعه هنری از کم لطفی های عجیب و غریبی که نسبت به این فیلم انسان‌دوستانه شده باخبر هستند و همین که یک بازیگر مطرح سینما و تلویزیون که وظیفه‌ای برای پخش فیلم و هزینه‌هایش نداشته اما برای این‌که این محصول فرهنگی به دست مردم برسد سنگ‌تمام می‌گذارد خودش گویای همه چیز است و نشان می دهد که در پشت پرده چه اتفاقاتی را برای تأخیر و حتی عدم پخش این فیلم رقم زدند! خدا را شاکرم که خانم بختیاری، مردانه پای این فیلم ایستادند تا پخش گسترده‌‌ای شود.

   آن‌طور که از شواهد امر پیداست فیلم شما هم در بعضی از سایت‌ها قابل دانلود و کپی کردن است و قاعدتاً از این اتفاق راضی نیستید.

متأسفانه چند روزیست که با این مشکل مواجه شده‌ایم و کاری هم نمی‌توانیم انجام دهیم جز این‌که همانند روزهای گذشته از مردم خواهش کنیم که برای حمایت از سینمای مستقل و جوان، نسخه اصلی فیلم را تهیه نمایند. این فیلم با هزینه شخصی ساخته شده و ادامه حیات هنری فیلمسازان مستقل منوط به حمایت مردم است.

   در خبرها آمده بود که برای پخش بین‌المللی فیلم هم برنامه‌های زیادی دارید؟

هم اکنون دو مترجم حرفه‌ای مشغول آماده کردن زیرنویس فیلم هستند تا با حمایت خانم بختیاری بتوانیم فیلم را برای جشنواره های معتبر بین‌المللی بفرستیم. خیلی‌ها ابتدا به ساکن تصورشان این است که با فیلمی به شدت تلخ روبه‌رو هستند، درصورتی‌که در این فیلم علاوه بر به تصویر کشیدن زندگی سرکار خانم آمنه بهرامی که معروفترین قربانی اسیدپاشی هستند با حضور ستارگان سینما، ورزش و موسیقی ایران به معضل اسیدپاشی از زوایای مختلف به صورت موشکافانه پرداخته‌ایم تا قشر نوجوان و جوان جامعه با دیدن چهره‌های مطرح که اسیدپاشی را به شدت محکوم می‌کنند تحت تأثیر قرار بگیرند و با توجه به این‌که خانم آمنه انسان بسیار امیدواری هستند خیلی‌ها می‌توانند از زندگی ایشان درس‌های بزرگی یاد بگیرند.

   در پایان اگر مطلبی هست که به آن اشاره نشده را بیان کنید.

حرف‌های ناگفته فراوانی از کم‌لطفی‌ها و نامهربانی‌ها در زمان تولید و قبل از پخش فیلم هست که از آن می‌توانم یک فیلم مستند دیگری بسازم که اتفاقاً خانم بختیاری پیشنهاد دادند یک روزی تبدیل به فیلمش کنم! در حال حاضر ترجیح می‌دهم که با همه تلخی‌ها و سختی‌هایش به روزهای گذشته فکر نکنم و فقط از مردم می‌خواهم که با تهیه نسخه اصلی فیلم از چند جوان شهرستانی که حدود ۱۰ سال عمرشان را صرف ساخت فیلمی آموزشی، فرهنگی و اجتماعی کردند حمایت کنند.

خبرنگار: مسعود احمدی – نوآوران

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

همه چیز درباره برندسازی رشت؛

قسمت اول: گفتگو با مهدی محمدی

حرف تازه : برندسازی شهری از جمله اقداماتی است که دکتر ثابت قدم به آن می نازد. به نظر می رسد که این پروژه بخشی از کار سترگ " بازآفرینی" باشد که البته ابتر باقی ماند و معلوم نشد سرنوشتش چه شد. در هر حال پس از برگزاری جلسات متمادی برندسازی رشت به نتیجه ای عجیب رسید که هیچگاه دلایل و چرایی اش معلوم نشد: " رشت، شهر جشنواره ها". در سلسله مصاحبه هایی بنا داریم به چگونگی این فرآیند بپردازیم. اولین گفتگو با مهدی محمدی است که در کارگروه برندسازی حصوری پررنگ داشت. سوال: جناب محمدی بفرمایید شما از کی وارد پروژه ی برندسازی رشت شدید؟ سلام و ممنون از شما برای این مصاحبه. تاریخ دقیق را در این لحظه به یاد ندارم ولی در اوایل زمستان سال گذشته به جلسات برندسازی شهر رشت دعوت شدم. سوال: این جلسات در شهرداری برگزار می شد یا مشاوری بیرونی اینکار را انجام می داد؟ خیر، جلسات در شهرداری برگزار میشد و متولی آن هم دفتر مطالعات شهرداری بود و البته جلسات بطور معمول باحضور خود آقای دکتر ثابت قدم برگزار می شد. سوال: افراد حاضر در این کارگروه چه کسانی بودند؟ منظور این است که از داخل شهرداری بودند؟ افراد حاضر دراین جلسات ترکیبی بودند از نیروهای شهرداری و فعالان و متخصصان حوزه های مختلف شهری، بطور آماری فکر میکنم که به لحاظ تعدادی، تعداد افراد بیرونی در جلسات، بیشتر از نیروهای شهرداری بود. سوال: برندسازی شهری چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟ ببینید، این یک بحث تخصصی و طولانی است که ممکن است از حوصله مخاطبان شما خارج باشد اما بطور خلاصه اگر در تجارت برند را نام، علامت، نشانه و یا همه اینها بصورت توامان بدانیم، ما برای یک شهر برند انتخاب نمی کنیم، بلکه برندسازی می کنیم و برندسازی یک شهر ترکیبی است از دانش، تدبیر و تجربه که می تواند با برتری دادن به نام شهر، باعث افزایش اعتبار و شهرت یک شهر نزد مخاطبان و جامعه هدف شده و می تواند بطور مستقیم به کسب شهرت، جذب سرمایه گذار، توسعه گردشگری، افزایش درآمد و بهبود زندگی شهروندان بیانجامد. سوال: هدف از برندسازی رشت چه بود؟ جذب سرمایه گذار یا جلب توریست؟ این دو بحث از هم منفک نیستند، شما برای جذب سرمایه گذار باید جذابیت اقتصادی داشته باشید و یکی از راههای ایجاد جذابیت اقتصادی جلب توریست و درامدهای حاصل از آن هست. سوال: این فرآیند چگونه طی شد؟ چقدر طول کشید؟ همانطور که عرض کردم، متولی این بحث دفتر مطالعات شهرداری بود و در مورد کل فرآیند دوستان بهتر میتوانند اعلام نظر کنند، اما آن بخشی که بنده در خدمت دوستان بودم از اینجا شروع شد که پرسشنامه ای برای بنده به عنوان عضوی از همان عنوانی که خود شما به آن اشاره کردید شورای برندسازی ارسال شد که شعارهایی را که براساس مطالعات و نظرات مخاطبین انتخاب شده بود، برای نظرسنجی و اولویت دهی. در انتهای فرم هم عنوان شده بود که اگر خودتان هم شعاری را مدنظر دارید بنویسید. از این ...

آخرین اخبار