رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶
  • الإثنين ۳ رمضان ۱۴۳۸
  • 2017 Monday 29 May
محمود باقری به نامه شهردار رشت به مدیر کل صدا و سیمای گیلان واکنش نشان داد؛

درخواست از استاندار و مسئولین نظارتی جهت تسریع در رسیدگی به تخلفات شهردار رشت

حرف تازه : محمود باقری خطیبانی عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت در واکنش به نامه اخیر ثابت قدم خطاب به مدیرکل صدا و سیمای گیلان یادداشتی با عنوان “وظیفه شهرداری پاسخگویی به مردم است” نوشت و به این پایگاه خبری تحلیلی ارسال کرد که متن آن در ذیل آمده است: آغاز سخن با توسل به فرمایش […]

حرف تازه : محمود باقری خطیبانی عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت در واکنش به نامه اخیر ثابت قدم خطاب به مدیرکل صدا و سیمای گیلان یادداشتی با عنوان “وظیفه شهرداری پاسخگویی به مردم است” نوشت و به این پایگاه خبری تحلیلی ارسال کرد که متن آن در ذیل آمده است:

آغاز سخن با توسل به فرمایش مولا علی(ع) که فرمودند : دروغگویی عیبی رسوا کننده است . چون معمولا دروغ بعد از مدتی آشکار می شود و انسان دروغگو در بین مردم رسوا می گردد (بحارالانوار ، جلد۶۶ ، صفحه۳۱۳)

آقای دکتر نجفی ، استاندار محترم گیلان در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۹۵ و در نشست شورای ورزش همگانی در برنامه شبکه باران از شهرداری رشت به دلیل عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران و ترافیک سطح شهر رشت انتقادکرد و گفتند که نیروهای خدماتی شهرداری نظیر پاکبانان از قشرهای ضعیف جامعه هستند و نباید حقوق و مزایای آنان با تاخیر چند ماهه پرداخت شود . دکتر نجفی ،  معاون هماهنگی امور عمرانی و فرماندار رشت را موظف نمودند تا پیگیری های جدی را برای پرداخت حقوق پاکبانان و نیروهای خدماتی انجام دهند و نامه تذکری در این خصوص به امضای ایشان تهیه شود  . آقای استاندار همچنین از عدم پاسخگویی شهردار رشت به صداوسیما نیز انتقاد کردند .

اینجانب طی یادداشتی که در اختیار رسانه ها  هم قرار گرفت صریحا تاکید کردم که شهردار نه به افکار عمومی پاسخگوست و نه به منتخبین مردم در شورا ؛ اما شهردار رشت نه در جلسه شورا توانست پاسخ قانع کننده ای به اعضا بدهد و در مرحله استیضاح قرار گرفت و نه در پاسخی که پس از اعتراض دکتر نجفی به صدا و سیما داد ، توانست افکار عمومی را نسبت به تاخیر در مطالبات کارگران ، اقناع نماید و عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری هم چنان به عنوان یک مساله حل نشده ، باقی مانده است ؛ لیکن در خصوص پاسخ شهردار رشت به صدا و سیما ذیلا به چند مورد اشاره می شود :

۱- قابل انکار نیست شهردار رشت در طول حضور خود در جایگاه شهرداری رشت توانسته است پشتوانه رسانه ای خوبی برای خود فراهم آورد و به علت هزینه هایی که در این خصوص می پردازد ، می تواند بسیج رسانه ای به نفع خود در سطوح مطبوعات ، پایگاه های خبری و شبکه های اجتماعی ، ایجاد نماید . وی توانسته است در جریان استیضاح چند ماه قبل شهردار و نیز پروژه خرید باشگاه سپیدرود رشت از این مزیت رسانه ای به نفع خود استفاده نماید و موج رسانه ای شدیدی علیه موافقان استیضاح راه اندازی نماید .

۲- رفتار شناسی شهردار رشت نشان می دهد که ایشان در مواقعی که تحت فشار قرار می گیرد ، سعی می کند هم از طریق رسانه های در اختیار و هوادارش به طور نیابتی و هم این که با صدور نامه های سرگشاده پاسخ منتقدان خود را بدهد . مطالعه یادداشت های مندرج در مقطع استیضاح چند ماه قبل پایگاه های خبری همسو و شبکه های اجتماعی و نیز  سخنرانی ها و به ویژه دو نامه اخیری که در خصوص انتشار لیست بدهکاران به شهرداری منتشر کرد ، می تواند تا حدود زیادی کنش آقای شهردار را در برخورد با مخالفان و منتقدان ، تبیین کند .

۳- در جریان انتقاد آقای استاندار از شهرداری رشت ، یادداشتی تحت عنوان ” پشت پرده انتقادات استاندار گیلان از شهرداری رشت/ سیاست فرار رو به جلو و دادن آدرس غلط” در یکی از پایگاه های خبری” منتشر شد . در این یادداشت پاسخ آقای استاندار به صورت صریح و گزنده داده شده است . این که این نوشته سفارشی و نیابتی است ، مستلزم پی گیری استانداری است و نگارنده قضاوتی ندارد ، اما مقایسه متن این یادداشت صریح با متن ارسالی مبهم به صدا و سیما ، نقاط مشترکی یافت می شود که می تواند در ارزیابی ها مفید واقع گردد .

۴- رسانه ها عملا در توسعه پایدار نقش مهمی برعهده دارند و به عنوان نیروی  محرکه در رشد و توسعه فرهنگی جامعه ، عامل تعیین کننده ای به شمار می آیند . صدا و سیما و دیگر رسانه های جمعی ،  مطبوعات و  فعالان اجتماعی و معتمدان معنوی و شهری ، صدای مردم هستند و مردم انتظار دارند که نسبت به وضعیت مدیریت شهری و مشکلات شهر رشت با حساسیت بیشتری عمل کنند . وظیفه ذاتی صدا و سیما انعکاس مشکلات مردم و وظیفه نهادهای مسئول از جمله شهرداری ، پاسخگویی به نیاز و مطالبات مشروع مردم است . بنابراین همه وظیفه دارند به خواست عمومی احترام بگذارند . تقویت نظارت مدنی ، یک مسئولیت همگانی است و کمک خواهد کرد تا با هزینه های کمتری مشکلات دامن گیر جامعه حل و فصل گردد .

۵- اینجانب شوراها را در سطحی موازی با انتخابات مجلس شورای اسلامی و سایر انتخابات ، به عنوان شیوه های تحقق حاکمیت مردم و نماد عینی جمهوریت نظام اسلامی و نیز یکی از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور می دانم و در حال حاضر عضو شورای چهارم کلان شهر رشت هستم ، با همه احترامی که برای همکارانم در شورا قایلم ، صادقانه عرض می کنم ؛ کارنامه شورای چهارم در سطح رضایت بخشی نیست و سیستم اداره شهر از سوی شهرداری که خود را پاسخگو نمی داند به اعتبار و کارآمدی شورا آسیب جدی زده است . در حالی که از بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی شهرداری در سالجاری قریب ۷۰ درصد تحقق نیافته و در این حال بودجه سال مالی ۹۶ به مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد می گردد ، آیا این به سخره گرفتن اعتبار و دهن کجی به منتخبان مردم نیست !؟

۶- وقتی مشکلاتی چون عدم تحقق بودجه پیش بینی شده ، عدم پرداخت حقوق کارگران زحمتکش شهرداری ، مطالبات پیمانکاران ، انحراف بودجه ، بدهی ۲۵۰ میلیارد تومانی شهرداری پیش روی مان قرار دارد . وقتی بازرس سازمان تاکسیرانی رشت به دلیل اعتراض به عدم دریافت حقوق مورد ضرب و شتم قرار  می گیرد . وقتی رییس کمیسیون بودجه شورای شهر می گوید هزینه های جشن و پذیرایی شهرداری مرکز جدا از هزینه سازمان ها و مناطق حدود ۹۰۰ میلیون تومان در سال است . وقتی طبق مصاحبه صریح رییس سازمان فرهنگی ورزشی ۱۰۰۰ نفر از سازمان فرهنگی ورزشی طلبکار هستند . ۹ ماه حقوق ورزشکاران و مربیان داده نشده و دستمزد ۳۰۰ هنرمندی که در کنگره ۸۰۰۰ شهید را برگزار کردند ، پرداخت نگردیده ، چگونه می توانیم مدعی بشویم که وظیفه نظارتی خودمان را بدرستی انجام داده ایم و آقای شهردار هم برای تبرئه خود لیست بدهکاران دانه درشت به شهرداری را که اتفاقا خود وظیفه دریافت این مطالبات دارد ، منتشر می کند و گناه را به گردن دیگران می اندازد .

۷- وقتی استاندار گیلان به عنوان نماینده عالی دولت بر حسب وظیفه قانونی خود تذکری به شهرداری می دهد که چرا حقوق کارگران پرداخت نمی شود  و یا وضعیت ترافیکی شهر به هم ریخته است با به بیش از  ۳۰ اتهام سخت ، مواجه می شود ، دیگران جای خود دارند و اعضای شورا هم اگر سخنی بگویند به عنوان اقلیت ضد توسعه معرفی می شوند و … . امروز اگر شهردار در برابر دغدغه های مدیریت ارشد استان اینچنین واکنش نشان می دهد ، یک دلیل آن می تواند عدم برخورد قاطع با تخلفات شهرداری رشت باشد که به گزارش بازرسین استانداری فقط در مورد اخذ استعلام حراستی ۷۰۰ مورد از کارکنان شهرداری اقدامی از طرف شهرداری صورت نگرفته است .

۸- اینجانب از صدا و سیمای مرکز گیلان که برای توسعه استان تلاش می کند و مشکلات و نیازهای مردم را بی طرفانه گزارش می کند و از همه رسانه های جمعی دیگر صمیمانه سپاسگزاری می  نمایم و عمیقا معتقدم و درخواست دارم هم صدا و سیما و هم دیگر رسانه ها و نهادهای مدنی، ارزیابی کنند که نمایندگان مردم در پارلمان شهری تا چه حد توانایی اجرای برنامه های انتخاباتی خود را که به مردم وعده داده بودند، داشته اند ؟ موانع عدم تحقق برنامه های شان چه بوده است ؟ دستاوردهای آنان در هدف گذاری ها و سیاست گذاری ها و برنامه های توسعه ای شهر و در کسب سهم و جایگاه شهر در برنامه های توسعه شهری ، در عزل و نصب مدیران ، در امنیت اقتصادی ، در سرمایه گذاری و  برنامه های ضد فساد ، در سیاست ها و برنامه های سلامت ، گردشگری ، پروژه عمرانی ، محیط زیست ، حاشیه نشینی ، بافت فرسوده ، فرهنگی و ورزشی … چه بوده است؟

در پایان ضمن تشکر از استاندار محترم گیلان ، از ایشان بعنوان عالی ترین مقام دولت در استان ، و همچنین مسئولین نظارتی استان خاضعانه و ملتمسانه درخواست دارم تا در ارتباط با تخلفات شهرداری رشت دستور تسریع در پیگیری موضوعات مبتلابه را صادر فرمایند تا یکبار دیگر شاهد افتضاح عملکرد گذشته ایشان در شورای قبل نباشیم .

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یادداشتی از یعقوب نوری هریس؛

دلایل شکست لیست امید در انتخابات شورای شهر رشت

یعقوب نوری هریس - شکست سنگین لیست امید در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر رشت واقعیتی کتمان ناپذیر است که دلایل متعددی دارد. نگاهی اجمالی به اسامی منتخبین مردم در شورای پنجم رشت نشان می دهد تنها سه نفر از لیست یازده نفره اصلاح طلبان در میان منتخبین قرار دارند که اختلاف آرای بالای این سه فرد با سایر اعضای لیست امید بیانگر آن است بیش از آنکه این سه عضو برای حضور در شورای پنجم نیازمند حضور در لیست امید باشند؛ این لیست امید رشت بوده است که با پیروزی این سه عضو از شدت و سنگینی شکست خود کاسته است! برای آنکه عیار مناسبی از کف رای لیست امید در انتخابات شورای پنجم رشت داشته باشیم بهتر است به جای توجه به بالاترین رای این لیست، به انتهای لیست و آرای نفر آخر آن توجه کنیم تا متوجه شکست سنگین لیست اصلاح طلبان در این دوره از انتخابات شورای رشت شویم. این شکست در شرایطی رقم خورد که در روزهای ابتدایی بسته شدن این لیست، اعضای هیئت رئیسه ادعا داشتند یکی از پارامترهای ورود افراد به لیست، نظرسنجی و آورده کاندیداها برای لیست است! حال امروز آقایان باید پاسخگو باشند که ژنرال های بی سرباز و جوانهای کم تجربه چه آورده ای برای لیست امید رشت داشته اند؟ اصلا در کدام نظرسنجی این افراد به عنوان نفرات برتر برگزیده شده اند که در لیست امید قرار گرفته اند؟! با رقم خوردن این شکست مفتضحانه، هیئت رئیسه و اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان باید نسبت به افکار عمومی پاسخگو باشند. باید دلیل انتخاب های خود را به مردم توضیح دهند. آیا در میان اصلاح طلبان رشت نگاه خودی و غیرخودی حاکم بود که چنین لیستی ارائه شد؟ و حالا آیا با رقم خوردن این شکست آقایان به فکر اصلاح روش و منش خویش هستند یا همچنان به دنبال سهم خواهی و نزدیکان سالاری در لیست امیدهای سال های آینده خواهند بود؟! بزرگان و مدعیان جریان اصلاح طلبی در شهرستان رشت باید پاسخگو باشند که دلیل این سطح از تضاد بین شعار تا عمل چه بوده است؟ در حالیکه همواره مدعی میدان دادن به جوانان و بانوان بوده اند و از به کار گیری افراد سالخورده انتقاد کرده اند چرا در این انتخابات بزرگان این جریان هیچ یک حاضر به کناره گیری از مسند قدرت به نفع جوانان و بانوان این جریان نبودند؟ شاید این “نه” بزرگ مردم رشت به لیست امید و ژنرال های پرادعا تلنگری باشد تا کمی دوستان تصمیم ساز این جریان به فکر فرو روند و زمینه حضور و فعالیت بیش از پیش جوانان و بانوان فعال اصلاح طلب را فراهم کنند! البته بیشترین مسئولیت این شکست را باید به نام آنان نوشت که بدون هیچ کار ستادی و تبلیغاتی منسجم برای کسب رای اعتماد مردم، با تلاش های فراوان در لیست امید قرار گرفتند و موجبات رقم خوردن این شکست را فراهم کردند! آقایانی که در سالهای گذشته در رقابت سخت کاندیداهای اصلاح طلب رشت گاهی ...

آخرین اخبار