رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵
  • الخميس ۲۶ جماد أول ۱۴۳۸
  • 2017 Thursday 23 February

حرف تازه : استاندار گیلان پیش از ظهر امروز در کارگاه گفتمان سازی حقوق شهروندی گفت : باید فرصت لازم فراهم شود تا همه مردم ناظر حقوق شهروندی باشند. دکتر محمدعلی نجفی در کارگاه گفتمان سازی حقوق شهروندی که صبح امروز در سالن غدیر استانداری برگزار شد منشور حقوق شهروندی یکی از وعده هایی رئیس جموری […]

حرف تازه : استاندار گیلان پیش از ظهر امروز در کارگاه گفتمان سازی حقوق شهروندی گفت : باید فرصت لازم فراهم شود تا همه مردم ناظر حقوق شهروندی باشند.

دکتر محمدعلی نجفی در کارگاه گفتمان سازی حقوق شهروندی که صبح امروز در سالن غدیر استانداری برگزار شد منشور حقوق شهروندی یکی از وعده هایی رئیس جموری در زمان انتخابات بود افزود: در سال هایی که دکتر روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک نیز حضور داشتند بر حقوق اساسی،حقوق شهروندی، وظایف متقابل دولت و مردم  تأکید داشتند و در حال حاضر با همین نگاه در حال فعالیت هستند.

نماینده عالی دولت در گیلان به تأکید رییس جمهور در خصوص اهمیت روابط اجتماعی مردم با مردم و مردم با حکومت اشاره و اظهار داشت:منشور حقوق شهروندی متکی به قانون اساسی است.

وی با اشاره به اینکه در منشور حقوق شهروندی تکالیفی به مسئولان سپرده شده است گفت: آگاهی مردم از حقوق شهروندی یکی از تکالیفی است که در گیلان از اوایل دولت یازدهم آغاز شده و بعد از ابلاغ منشور حقوق شهروندی  باید با قوت بیشتر دنبال شود.

دکتر نجفی دانستن حقوق شهروندی گام اول اجرای این منشور دانست و  اظهار داشت : اقداماتی در حوزه حقوق شهروندی و محیط زیست از سوی استانداری و برخی ادارت کل استان در چند سال اخیر شکل گرفته که مورد تشویق مدیران کشوری قرار گرفت.

استاندار گیلان مطالبه گری را از تکالیف دیگر متقابل بین مردم و مسئولان دانست که پس از دانستن این حقوق باید انجام شود و اظهار داشت: رییس جمهور حقوق شهروندی را محدود به شخص یا قوه ی خاصی نکردند و اولین پاسخگو را قوه مجریه دانستند  اما برخی  ابلاغ منشور حقوق شهروندی را به صورت ناجوانمردانه سیاسی و تبلیغاتی مورد حمله قرار می دهد.

وی پاسخگویی را گام سوم در حقوق شهروندی عنوان کرد و گفت: در چند روز اخیر گله ای به یکی از شهرداران در خصوص توجه به مطالبات مردم داشتم تذکر به تمامی فرمانداران،شهرداران و مدیران استان است و استاندار هم باید اولین پاسخگو باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت:اگر قرار است خیابانی طی ۵ روز مراحل لوله گذاری اش انجام گیرد چرا بیش از ۴ ماه طول می کشد؛آیا این رعایت حقوق شهروندی است؟

وی پرداخت مطالبات مردم، رفتگران و یا کارمندان طرحی ادارات و شرکت ها در اولویت دانست و تصریح کرد: در هنگام انتخاب پیمانکاران به صورت صحیح عمل کنید مگر پیمانکار را شما انتخاب نمی کنید؟

وی با بیان اینکه بعضاً برخی کارخانه داران محصول چای را در ماه های گذشته از چایکار دریافت کرد اما تاکنون مطالبات آنان را پرداخت نکردند گفت: چایکار از کجا می داند که دولت امسال با افزایش تولید ۶۰ درصدی محصول چای، ۱۴۶ میلیارد تومان یارانه را به صورت کامل پرداخته است و کارخانه دار مطالبات چایکار را نمی دهد تکلیف مسیولان است که اطلاع رسانی کنند.

دکتر نجفی تصریح کرد: فرمانداران مکلف هستند تا با همکاری کمیسیون کارگری استانداری تکلیف کارخانه داران که مطالبات مردم رانمی دهند  مشخص کنند.

وی با اشاره به اینکه در تریبون مقدسی به صورت ناجوانمردانه اعلام می شود  که مردم از برجام خیری ندیدند گفت: مگر مشاهده نمی کنند که تولید نفت ۹۰۰ هزار بشکه ای که در شرف رسیدن به ۲۰۰ هزار بشکه بود پس از برجام تولید به حدود ۴ میلیون بشکه و صادرات به حدود ۳ میلیون بشکه رسیده است.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه پس از برجام قطعات برای صنعت هواپیما به کشور وارد شد افزود: با ۲ شرکت بزرگ قرارداد خرید نزدیک به ۲۰۰ هواپیما منعقد شده که از درآمد حاصله خود هواپیما طی ۱۶ سال مبلغ خرید پرداخت می شود و این یکی از ثمرات برجام است.

وی بر ضرورت اطلاع مردم از حقوق خود تأکید و تصریح کرد: ما باید بدانیم که این تریبون ها به عنوان امانتی در دست ماست و باید در ارائه آمار و ارقام انصاف به خرج دهیم.

 استاندار گیلان با اشاره به اعلام کاهش ۶ درصدی نرخ بیکاری گیلان از ۱۵٫۶ درصد به ۹٫۶ درصد اشاره کرد و گفت: این شاخص ها را ما تعیین نمی کنیم و در هیچ سخنرانی اعلام نکردیم که بیکاری به صورت کامل حل شده و این مسئله عمدتاً در فارغ التحصیلان وجود دارد.

وی افزود: نزدیک به هزار و ۳۰۰ کارخانه رها شده در سطح گیلان وجود داشت که بخش عظیمی از آن در حال راه اندازی است.

دکتر نجفی توجه دادن مردم به حقوق شهروندی آنان را رسالت مدیران عنوان و خاطرنشان کرد: یکایک مدیران و کارکنان دولت در سطوح مختلف مجری این بخش هستند و ضمن آموزش، خودشان باید عامل باشند.

وی افزود :اگر ما در کارهایمان قانون را رعایت نکنیم دیگر مردم از ما حرف شنوی نخواهند داشت.

وی با تأکید براینکه مردم باید راستگویی را ازمسئولان و افرادی که تریبون دارند بشنوند تصریح کرد: اگر دانش آموز ، دانشجو و مردم از ما راستگویی نشنوند قطعاً در آینده با آسیب مواجه خواهیم شد.

نماینده عالی دولت در گیلان حقوق انسانی و شهروندی را هدیه ی الهی دانست و افزود: باید فرصت لازم فراهم شود تا همه مردم ناظر حقوق شهروندی باشند.

استانداری گیلان

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یادداشتی از بهنیا ثابت رفتار؛

اعتمادسازی یا اعتمادسوزی؟

بهنیا ثابت رفتار* -  اعتمادسازی یکی از ارکان اصلی توسعه شهری است. در سایه ایجاد اعتمادسازی محلی است که مشارکت و همراهی مردم با مدیران در سطوح بالاتری شکل می گیرد و آستانه تحمل در مقابل مشکلات و نارسایی های موجود به امید حرکت رو به توسعه افزایش می یابد. در نتیجه در مسیر دستیابی به اهداف برند سازی و ایجاد فرصت های اقتصادی موانع کمتری ایجاد می شود. اما در نقطه مقابل اعتمادسازی، آسیبی به نام "اعتمادسوزی" وجود دارد. اعتمادسوزی می تواند ارتباط معناداری با ذهنیت ایجادشده در مردم در راستای اعتمادسازی داشته باشد. شاید زمانیکه یک مجموعه تصمیم به ایجاد اعتمادسازی محلی می کند به مراتب بیش از زمانی که چنین قصدی ندارد در معرض اعتمادسوزی قرار می گیرد و توقع ایجادشده سبب می شود نواقص و نارسایی ها بیشتر به چشم بیاید و اعتمادی که تا حدی پیش از این ایجاد شده است، به شدت آسیب ببیند. زمینه های بروز چنین پدیده ای در میان رشتوندان در مقابل مجموعه شهرداری رشت که مدتی است تلاش می کند در راستای اعتمادسازی محلی گام بردارد وجود دارد. که در ادامه به دلایل آن می پردازیم. تحقیقات نشان می دهد با توجه به اینکه ویژگی های محیط شهری تقریبا ثابت است، ویژگی های اعتمادشونده و اعتماد کننده نقش اصلی را در ایجاد اعتماد به مدیریت شهری ایفا می کنند. بر اساس این مدل، اگر بخواهیم رابطه شهرداری رشت با شهروندان را در دوره حضور سید محمدعلی ثابت قدم مد نظر قرار دهیم، نمی توانیم انتظار ایجاد اعتماد کامل به مدیریت شهری را داشته باشیم به این دلیل که برای هریک از  مهم ترین ویژگی های اعتماد شونده (مدیریت شهری) مثالی نقض و یا حداقل یک علامت سوال چالش برانگیز داریم که آسیب بسیاری به اعتمادسازی محلی وارد می کند.  نتایج این تحقیق نشان می دهد: "توانایی انجام وظایف" مهم ترین مولفه در میان ویژگی های مدیریت شهری است. عدم پرداخت به موقع حقوق و بیمه کارکنان بخش های مختلف از جمله نیروهای زحمتکش آتش نشانی، پاکبانان، پرسنل حوزه فضای سبز، بازرسان تاکسیرانی، رانندگان اتوبوس و ... که از اولیه ترین وظایف هر شهرداری است و یا به عنوان مثال مشکلات ناشی از برف نیم متری در روزهای اخیر و عدم خدمات رسانی مناسب از جمله مواردی است که سوالات زیادی را در ذهن شهروندان ایجاد کرده است. آیا پیاده راهی که در ابتدای عمر خود با کفپوش های بی کیفیت روزگار می گذارند، آن هم وقتی هزینه قابل توجهی برای ساخت آن شده است، نشان از عدم توانایی در انجام وظایف به طور صحیح ندارد؟ آیا اجرای آسفالت های ضعیف که مورد انتقاد اعضای شورا و شهروندان قرار می گیرد آن هم در شرایطی که نسبت به گذشته هزینه بیشتری برای آن می شود و کمیت آن هم به صورت ملموس بالا می رود نشانی از ناتوانی در انجام وظایف ندارد؟ حداقل این است که نظارت کافی در این موارد صورت نگرفته است. البته از آنجا که قصد ندارم در این تحلیل به بیان تمامی مشکلات موجود ...

آخرین اخبار