رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵
  • الثلاثاء ۱۸ ربيع ثاني ۱۴۳۸
  • 2017 Tuesday 17 January
بهزاد مقدم نیا:

اشتغال دغدغه اصلی جوانان

بهزاد مقدم نیا* : بیکاری دغدغه اصلی امروزه جوانان است ومتاسفانه جوانان شهررشت نیز ازاین مشکل رنج می برند. عدم اشتغال و متعاقب آن مشکلات مالی موجب شده تا بسیاری از جوانان دچار مشکلات روحی و افسردگی شوند. به جرات می توان گفت ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی به مشکل بیکاری مربوط میشود. فقدان کارمناسب […]

بهزاد مقدم نیا* : بیکاری دغدغه اصلی امروزه جوانان است ومتاسفانه جوانان شهررشت نیز ازاین مشکل رنج می برند.

عدم اشتغال و متعاقب آن مشکلات مالی موجب شده تا بسیاری از جوانان دچار مشکلات روحی و افسردگی شوند. به جرات می توان گفت ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی به مشکل بیکاری مربوط میشود.

فقدان کارمناسب برای جوانان به ویژه جوانان تحصیل کرده موجب افزایش اشتغال کاذب در شهررشت شده است. دستفروشی و… از جمله شغلهای کاذبی هستند که بعلت بیکاری در شهررشت روز به روز شاهد افزایش آن هستیم.

این در حالی است که ظرفیتهای بسیاری در شهررشت وجود دارد که می تواند توسعه امر اشتغال را به همراه داشته باشد. یکی از این ظرفیتها گردشگری است. شهررشت به واسطه شرایط اقلیمی وجاذبه های طبیعی همواره پذیرای گردشگران فراوانی از داخل وحتی خارج کشور می باشد.

یقینا توجه مسئوولان به مبحث گردشگری در رشت می تواند زمینه های اشتغال فراوانی را در شهر ایجاد کند. ایجاد هتلها، مراکز تفریحی و… از جمله مباحثی هستند که میتواند در رشد وتوسعه اشتغال جوانان رشتی موثرباشد.

با توجه به شرایط اقتصادی دولت لازمه چنین اقداماتی به منظور اشتغالزایی بیشتر جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی به منظور مشارکت واجرای پروژه هادر رشت می باشد.

تسهیل گری در جذب سرمایه گذاران وحذف برخی از بروکراسی های دست و پاگیر می تواند در تحقق این موضوع نقش مهمی ایفا کند. امید است با توجه بیشتر به چنین مباحثی زمینه های اشتغال برای جوانان فهیم رشتی بیش از پیش فراهم شودوبارونق کسب وکار در رشت دوباره شاهد پویایی وسرزندگی جوانان شهرمان باشیم.

*مدرس دانشگاه

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

همه چیز درباره برندسازی رشت؛

قسمت اول: گفتگو با مهدی محمدی

حرف تازه : برندسازی شهری از جمله اقداماتی است که دکتر ثابت قدم به آن می نازد. به نظر می رسد که این پروژه بخشی از کار سترگ " بازآفرینی" باشد که البته ابتر باقی ماند و معلوم نشد سرنوشتش چه شد. در هر حال پس از برگزاری جلسات متمادی برندسازی رشت به نتیجه ای عجیب رسید که هیچگاه دلایل و چرایی اش معلوم نشد: " رشت، شهر جشنواره ها". در سلسله مصاحبه هایی بنا داریم به چگونگی این فرآیند بپردازیم. اولین گفتگو با مهدی محمدی است که در کارگروه برندسازی حصوری پررنگ داشت. سوال: جناب محمدی بفرمایید شما از کی وارد پروژه ی برندسازی رشت شدید؟ سلام و ممنون از شما برای این مصاحبه. تاریخ دقیق را در این لحظه به یاد ندارم ولی در اوایل زمستان سال گذشته به جلسات برندسازی شهر رشت دعوت شدم. سوال: این جلسات در شهرداری برگزار می شد یا مشاوری بیرونی اینکار را انجام می داد؟ خیر، جلسات در شهرداری برگزار میشد و متولی آن هم دفتر مطالعات شهرداری بود و البته جلسات بطور معمول باحضور خود آقای دکتر ثابت قدم برگزار می شد. سوال: افراد حاضر در این کارگروه چه کسانی بودند؟ منظور این است که از داخل شهرداری بودند؟ افراد حاضر دراین جلسات ترکیبی بودند از نیروهای شهرداری و فعالان و متخصصان حوزه های مختلف شهری، بطور آماری فکر میکنم که به لحاظ تعدادی، تعداد افراد بیرونی در جلسات، بیشتر از نیروهای شهرداری بود. سوال: برندسازی شهری چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟ ببینید، این یک بحث تخصصی و طولانی است که ممکن است از حوصله مخاطبان شما خارج باشد اما بطور خلاصه اگر در تجارت برند را نام، علامت، نشانه و یا همه اینها بصورت توامان بدانیم، ما برای یک شهر برند انتخاب نمی کنیم، بلکه برندسازی می کنیم و برندسازی یک شهر ترکیبی است از دانش، تدبیر و تجربه که می تواند با برتری دادن به نام شهر، باعث افزایش اعتبار و شهرت یک شهر نزد مخاطبان و جامعه هدف شده و می تواند بطور مستقیم به کسب شهرت، جذب سرمایه گذار، توسعه گردشگری، افزایش درآمد و بهبود زندگی شهروندان بیانجامد. سوال: هدف از برندسازی رشت چه بود؟ جذب سرمایه گذار یا جلب توریست؟ این دو بحث از هم منفک نیستند، شما برای جذب سرمایه گذار باید جذابیت اقتصادی داشته باشید و یکی از راههای ایجاد جذابیت اقتصادی جلب توریست و درامدهای حاصل از آن هست. سوال: این فرآیند چگونه طی شد؟ چقدر طول کشید؟ همانطور که عرض کردم، متولی این بحث دفتر مطالعات شهرداری بود و در مورد کل فرآیند دوستان بهتر میتوانند اعلام نظر کنند، اما آن بخشی که بنده در خدمت دوستان بودم از اینجا شروع شد که پرسشنامه ای برای بنده به عنوان عضوی از همان عنوانی که خود شما به آن اشاره کردید شورای برندسازی ارسال شد که شعارهایی را که براساس مطالعات و نظرات مخاطبین انتخاب شده بود، برای نظرسنجی و اولویت دهی. در انتهای فرم هم عنوان شده بود که اگر خودتان هم شعاری را مدنظر دارید بنویسید. از این ...

آخرین اخبار