رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵
  • الثلاثاء ۱۸ ربيع ثاني ۱۴۳۸
  • 2017 Tuesday 17 January
کاهش 91 درصدی درامد غیرنقدی منطقه پنج نسبت به بودجه مصوب؛

گزارش شفاف عملکرد ۸ ماهه شهرداری رشت – بخش اول

حرف تازه : شهرداری به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای عمومی کشور  که مستقیما با مردم در ارتباط است، همیشه زیر ذره بین نهادهای محترم نظارتی و امنیتی وابسته به طور ویژه شورای محترم شهر قرار دارد .بی شک تلاش همه این نهادها ضروری و ستودنی است اما ارائه گزارش شفاف به عموم ، جزء حقوق […]

حرف تازه : شهرداری به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای عمومی کشور  که مستقیما با مردم در ارتباط است، همیشه زیر ذره بین نهادهای محترم نظارتی و امنیتی وابسته به طور ویژه شورای محترم شهر قرار دارد .بی شک تلاش همه این نهادها ضروری و ستودنی است اما ارائه گزارش شفاف به عموم ، جزء حقوق مردم است.

شهرداری رشت در این راستا ضمن تشکر از تمام نهادها و رسانه های دلسوز و تک تک شهروندان ، گزارشی از عملکرد شش ماهه خود را در اختیار عموم قرار می دهد تا بیش از پیش، زمینه های اعتماد سازی محلی را یکی از گام های اولیه توسعه شهر است فراهم کند.

مدیریت شهری رشت،  مردم را معتمد خود می داند و براین اساس احساس وظیفه می کند که عملکرد خود را شامل قوت ها و کاستی های احتمالی را در اختیار مردم قرار دهد.

گزارش شفاف عملکرد هشت ماهه شهرداری رشت بر این اساس تهیه شده است این گزارش در ۵ قسمت منتشر می شود که قسمت اول آن را می خوانید:

کلیات در آمد و هزینه کرد شهرداری رشت

در هشت ماهه اول سال ۹۵ بودجه مصوب شورای محترم شهر رشت مجموع ۵ منطقه و مرکز ، ۲۶۰ میلیارد تومان نقد و ۳۶۰ میلیارد تومان غیر نقد بود که از این میزان با تحقق منفی ۴۶درصدی در بخش نقدی، شهرداری حدود ۱۴۰ میلیارد تومان دریافت نقدی داشت، میزان وصولی بخش غیر نقدی نیز با تحقق منفی ۷۷ درصدی حدود ۷۱ میلیارد و چهارصد میلیون تومان بود.

کل در آمد شهرداری رشت ماهه اول سال ۹۵ برابر با ۲۱۱ میلیارد و ۲۷۷ میلیون تومان بوده است .این در حالی است که در بودجه ۸ ماهه شهرداری حدود ۱۱۷ میلیارد و ۳۳۳ میلیون تومان برای هزینه های جاری شهرداری در نظر گرفته بود که در این مدت ۸۲ میلیارد و ۱۶۳ میلیون تومان یعنی ۳۰ درصد کمتر از مقدار مورد نظر هزینه شود.

همچنین با وجود تعیین مبلغ ۴۴۴ میلیارد تومان و ۳۳۳میلیون تومان برای هزینه های عمرانی شهرداری رشت، این نهاد ۱۳۴ میلیارد تومان و ۳۹۹ میلیون در این زمین هزینه کرده است با این حساب کل هزینه های شهرداری در ۸ ماهه اول سال ۲۱۶ میلیارد تومان و ۵۶۲میلیون تومان بوده است.

به تفکیک مناطق ؛ درآمد شهرداری در منطقه ی یک ۴۱ میلیارد و ۱۲۷ میلیون تومان نقد و ۴۶ میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان غیر نقدی بوده است؛ منطقه یک در بخش نقدی ۴۶ درصدی کمتر از آنچه در بودجه در نظر گرفته شده، و در بخش درامد غیر نقدی ۴۷ درصد افزون بر درآمد پیش بینی شده در بودجع در آمد داشته است.

در همین حال هزینه های جاری این منطقه، ۴۰ درصد کمتر از میزان تعیین شده در بودجه ۸ ماهه ۹۵ یعنی ۱۴ میلیارد و ۷۳۸ تومام هزینه بوده و هزینه های عمرانی این بخش ۶۰ درصد کمتر از بودجه و برابر با ۲۴ میلیارد و ۷۲۴ میلیون تومان بوده است.

در منطقه۲، میزان درآمد نقدی در ۸ ماهه سال ۹۵، ۳۸ درصد کمتر از مقدار تعیین شده در بودجه یعنی ۱۸ میلیارد و ۶۵۴ میلیون تومان بوده و درآمد غیر نقدی نیز در این منطقه ۶۱ درصد کمتر از درآمد در نظر گرفته شده در بودجه ۸ کاهه سال ۹۵، معادل ۶ میلیارد و ۷۳۱ میلیون تومان بود.

شهرداری منطقه ۲ در ۸ ماهه اول سال ۹۵، ۸ میلیارد و ۷۰۳ میلیارد تومان هزینه جاری داشته و در یان زمینه ۲۸ درصد نسبت به بودجه منظور شده صرفه جویی داشته است .در عین حال هزینه کرد شهرداری منطقه ۲ در بخش عمرانی ۷۰ درصد کمتر از بودجه مورد نظر یعنی ۱۵ میلیارد و ۳۶۵ میلیون تومان بوده است.

درآمد شهرداری منطقه۳، در هشت ماهه ی اول سال جاری در بخش نقدی ۱۴ میلیارد و اما ۸ میلیون تومان یعنی ۳۳ درصد کمتر از ۲۲ میلیارد درآمد پیش بینی شده در بودجه ۸۸ ماهه اول سال جاری ؛ در بخش غیر نقدی منطقه ۴ درآمدی حدود ۶ میلیارد تومان داشته است، با این وجود هزینه های جاری شهرداری منطقه ۳ معادل ۳۲ درصد بیشتر از بودجه مصوب ، حدود ۱۰ میلیارد و ۵۴ میلیون تومان بوده و در مقابل هزینه های عمرانی در این منطقه با کاهش ۶۶ درصدی به ۱۴ میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومان رسید.

در منطقه ۴، شهرداری در هر دو بخش نقدی و غیر نقدی ، ۵۰ درصد کاهش داشت، درآمد این منطقه در بخش نقدی ۱۰ میلیارد تومان و در بخش غیر نقدی نیز ۵ میلیارد تومان بوده و در مقابل نیز هزینه های جاری این منطقه ۵۱ درصد افزایش نسبت به بودجه مصوب، ۱۱ میلیارد و ۴۲۲ میلیون تومان بود و هزینه های عمرانی نیز با کاهش ۶۲ درصدی ، ۸ میلیارد و ۷۳۶ میلیون بوده است.

در منطقه پنج نیز شهرداری تراز منفی مالی دارد، البته این تراز مالی منفی دلایل خاص خودش را دارد. درآمد این منطقه در هشت ماهه اول سال جاری در بخش نقدی با کاهش ۴۵ درصدی نسبت به بودجه مصوب مواجه شده و ۶ میلیارد و ۶۵۱ میلیون تومان بوده است.

در بخش غیر نقدی نیز درآمد این منطقه کاهشی ۹۱ درصدی نسبت به بودجه مصوب داشته و ۹۸۶ میلیون تومان وصولی داشته است.در مقابل هزینه جاری منطقه ۵ با نسبت به بودجه مصوب داشته و ۹۸۶ میلیون تومان وصولی داشته است. در مقابل هزینه های جاری منطقه ۵ با کاهش ۳۴ درصدی نسبت به بودجه مصوب ، ۳ میلیارد و ۹۱۴ میلیون تومان بوده است .

در بخش عمرانی نیز در این منطقه ،۳ درصد بودجه مصوب یعنی ۱۳ میلیارد و ۴۷۴ میلیون تومان هزینه شده است.

در شهرداری مرکز نیز جمع وصولی نقدی در ۸ ماهه اول سال جاری با ۴۹ درصد کاهش نسبت به بودجه منصوب ۴۸ میلیارد و ۳۱ میلیون تومان بوده است.

در این مدت شهرداری رشت مرکز۶ میلیارد و ۱۸۸ میلیون تومان معادل ۳درصد بودجه موصوب درآمد غیر نقدی دانسته است. همچنین هزینه های جاری شهرداری رشت ۳۵میلیارد و ۲۹۳ میلیون تومان بوده که نسبت به بودجه موصوب کاهش ۴۳ درصدی داشته است. این بخش ۵۷ میلیارد و ۶۳۳ میلیون تومان یعنی ۷۸ درصد کمتر از بودجه تصویب شدهٰ هزینه عمرانی داشته است.

گزارش کد های در آمدی

شهرداری رشت در ۸ ماهه اول سال جاری ۲۹۹ میلیون و ۴۳۸ هزار تومان از محل عوارض حق ثبت درآمد داشته است. در بودجه مصوب درآمدی معادل ۳۳۶ میلیون و ۶۵هزار تومان پیشبینی شده بود که به این ترتیب در آمد حاصله ۱۱ درصد کمتر از درآمد پیشبینی شده بود.

در کد درآمدی ۱۱۰۷ یعنی عوارض و تمدید گذرنامه درآمد شهرداری ۱۰۶ میلیون تومان بود. در حالی که در بودجه درآمدی ۱۳۴ میلیارد و ۴۲۶ میلیونی در این حوزه پیش بینی شده بود. بنابراین در ۸ ماهه اول سال جاری شهرداری رشت از محل عوارض صدور و تمدید گذرنامه با ۵ درصد کاهش روبرو شد.

در کد درآمدی عوارض بر بلیت هواپیمایی در حالی که در بودجه رقمی برایش پیشبینی نشده بود شهرداری درآمدی معادل ۶۴۸ میلیون و ۵۷۳ هزار تومان داشت.

درآمد شهرداری از محل عوارض بر فروش کالا و موضوع بند الف ماده۳۸ مالیات بر ارزش افزوده معادل ۳۴ میلیارد .۸۴ میلیون تومان بوده در شرایطی که در بودجه درآمدی معادل ۵۴ میلیارد و ۴۴۲ میلیون تومان پیش بینی شده بود. با این حساب شهرداری در این ردیف با کاهش درآمدی ۳۷ درصدی روبرو شد.

شهرداری رشت در ۸ ماه اول سال جاری هیچ کد درآمدی از عوارض ناشی از اجرای ماده ۱۵ رسیدگی به تخلفات رانندگی نداشت. در حالی که در بودجه برای این بخش درآمدی ۳۳ میلیون تومانی پیش بینی شده بود. این موضوع درآمد حاصل از عوارض ناشی از اجرای مادده ۲۳ رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز تکرار شد و شهرداری رشت از درآمد ۱۲۷ میلیون و ۷۷۰ هزار تومانی پیش بینی شده هیچ وصولی نداشت.

در ردیف عوارض سطح شهر، جمع درآمد شهرداری به طور نقد ۱۹ میلیون و ۶۸ هزار تومان و به طور غیر نقدی ۴۸۹ هزار تومان بوده است . در حالی که در بودجه مصوب درآمد شهرداری از این بخش ۹۴ مییلون و ۷۷۰۰ هزار تومان پیش بینی شده بود.

در مورد عوارض سطح شهر، منطقه ی یک در هفت ماه اول یک میلون و ۳۳۱ هزار تومان درآمد داشت و در حالی که در بودجه ۲۳ میلیون و ۹۲۷ هزار تومان پیش بینی شده بود ؛ یعنی شهرداری منطقه یک تنها ۶ درصد از درآمد پیش بینی شده عوارض سطح شهر را وصول کرده است.

این میزان در منطقه دو شهرداری، ۲۳ درصد بوده و این منطقه تنها ۷۳ هزار و ۴۰۰ تومان عوارض سطح شهر دریافت کرده است .

در منطقه ۳ شهرداری تنها ۶ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان عوارض سطح شهر وصول شد، در حالی که در بودجه پیش بینی شده بود که این منطقه ۵۳ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان از این محل درامد داشته است.

در منطقه چهار ؛ ۹۵۵ هزار تومان عوارض سطح شهر وصول شد ؛ در حالی که درآمد پیش بینی شده در بودجه ۸ ماهه سال جاری ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان بود.

منطقه ۵ شهرداری توانست ۸۶ درصد از درآمد پیش بینی شده در بودجه را در زمینه ی عوارض سطح شهر وصول کند. درآمد منطقه پنج برابر ۱۱میلیون و ۴۹۶ هزار تومان بود.

در ردیف عوارض پروانه های ساختمانی ، شهرداری ؛ شهرداری ۶ میلیارد و ۳۹۶ میلیون تومان به صورت نقدی . ۵ میلیارد و ۳۴۴ میلیون تومان از طریق تهاتر و مجموعا ۱۱ میلیارد و ۷۳۱ میلیون کسب کرده است. در حالی که بودجه ۸ ماهه سال ۹۵، درامدی ۲۹۹ میلیارد و ۵۶۷ میلیونی پیش بینی  شده بود. به این ترتیب شهرداری با کاهش ۶۰ درصدی درامدی از این کد درآمدی رو به رو شد.

میزان درامد حاصل از این کد در منطقه ی یک ۷ میلیارد و ۱۱۵ میلیون تومان (۳۵ درصد کمتر از بودجه مصوب) بوده که ۴ میلیارد و ۱۶۸ میلیون تومان از طریق تهاتر به دست آمده است.

در منطقه ۲ درامد حاصل از عوارض بر پروانه های ساختمانی ۲ میلیارد و ۱۸۸ میلیون تومان بوده که ۶۵۰ میلیون و ۵۴ هزار تومان آن از محل تهاتر وصول شده است .منطقه دو توانسته ۴۷ درصد از بودجه ۸ ماهه سال جاری را محقق کند.

عوارض بر پروانه های ساختمانی برای شهرداری منطقه ۳ رشت، یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون تومان درآمد داشته که این رقم معادل ۲۹ درصد از درآمد ۴ میلیارد و ۷۰۴ میلیونی پیش بینی شده در بودجه ۸ ماهه سال ۹۵ بوده است.

در منطقه ۴، درآمد حاصل از این کد درآمدی ، ۷۹۹ میلیون و ۷۳۴ هزار تومان بود که ۱۱۵ میلیون تومان ان از محل تهاتر به دست آمده است .در شهرداری منطقه ۴ رشت، ۱۴ درصد درآمد در نظر گرفته شده در بودجه محقق شد.

درآمد حاصل از عوارض بر پروانه های ساختمان در منطقه پنج، ۲۸۳ میلیون و ۹۵۷ هزار تومان بوده ، در حالی که در آمد منظور شده در بودجه ۳ میلیارد و ۹۶۵ میلیون تومان بود.

به این ترتیب منطقه ۵ تنها ۷درصد از بودجه مصوب را توانست محقق کند.

در مورد کد درآمدی عوارض برمازاد تراکم و پایه اعیانات نیز مجموع درآمد شهرداری در ۸ ماهه سال جاری ۲۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان بود که ۱۵ میلیارد ۴۳۴ میلیون تومان از آن نقدی و ۶ میلیارد و ۹۳۶۶ میلیون تومان از طریق تهاتر به دست آمده است. به طور کل شهرداری توانسته در این کد درآمدی ، ۶۷ درصد از درآمد پیش بینی شده در بودجع را وصول کند.

در منطقه ی یک در آمد وصولی از کد درآمدی عوارض بر مازاد تراکم و پایه اعیانات ۳درصد بیش از مقدار پیش بینی شده در بودجه بود.

در ۸ ماهه سال جاری، شهرداری منطقه یک ، ۱۱ میلیارد و ۸۵۱ میلیون از عوارض مازاد تزاکم و پایه اعیانات درامد کسب کرده مه ۶ میلیارد و ۳۹۲ میلیون تومان ان نقدی و ۵ میلیارد و ۴۵۸ میلیون تومان آن تهاتری بوده است .

این در حالی است که در بودجه مصوب، درآمد حاصل از این کد در منطقه ی یک، ۱۱ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان پیش بینی شده بود.

شهرداری منطقه ۲ اما از این محل کد، سه میلیارد و ۲۸۳ میلیون تومان درآمد کسب کرده که تنها ۲۳۴ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان آن از طریق تهاتر و بقیه به صورت نقدی به دستآمده است، در بودجه ۸ ماهه سال جاری ۶ میلیارد و ۸۵۵ تومان درآمد از این کد برای منطقه ی ۲ پیش بینی شده بود که ۴۸ درصد ان محقق شده است.

در منطقه ۳، از محل عوارض بر مازاد تراکم و پایه اعیانات ، سه میلیارد و ۸۹۸ میلیون تومان درآمد کسب شده است که یک میلیارد و ۵۴۵ میلیون ان از طریق تهاتر بوده است.

شهرداری منطقه ۳ حدود ۹۷ درصد از درآمد حاصل از این کد را که در بودجه ۸ ماهه سال جاری پیش بینی شد محقق کرد .درامد منطقه ۴ شهرداری رشت از عوارض بر مازاد تراکم و پایه اعیانات یک میلیارد و ۸۹۷ تومان بود که تنهل ۹۷ درصد میلیون تومان آن از تهاتر به دست آمده است.

درآمد پیش بینی شده از این کد در بودجه ۸ ماهه سال جاری برای منطقه ۴ حدود ۵ میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومان پیش بینی شده بود و شهرداری منطقه ۴ توانسته است ۳۳ درصد درامد پیش بینی شده را محقق کند.

در منطقه ۵ درامد حاصل ازعوارض مازاد تراکم و پایه اعیانات ؛ یک میلیارد و ۵۶۷ میلیون تومان بوده که تنها ۹۸ میلیون آن از طریق تهاتر بوده است و این مقدار ۲۸ درصد از درآمد ۵میلیارد و ۵۳۱ میلیون تومانی پیش بینی شده در بودجه مصوب بود.

ادامه دارد…

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

همه چیز درباره برندسازی رشت؛

قسمت اول: گفتگو با مهدی محمدی

حرف تازه : برندسازی شهری از جمله اقداماتی است که دکتر ثابت قدم به آن می نازد. به نظر می رسد که این پروژه بخشی از کار سترگ " بازآفرینی" باشد که البته ابتر باقی ماند و معلوم نشد سرنوشتش چه شد. در هر حال پس از برگزاری جلسات متمادی برندسازی رشت به نتیجه ای عجیب رسید که هیچگاه دلایل و چرایی اش معلوم نشد: " رشت، شهر جشنواره ها". در سلسله مصاحبه هایی بنا داریم به چگونگی این فرآیند بپردازیم. اولین گفتگو با مهدی محمدی است که در کارگروه برندسازی حصوری پررنگ داشت. سوال: جناب محمدی بفرمایید شما از کی وارد پروژه ی برندسازی رشت شدید؟ سلام و ممنون از شما برای این مصاحبه. تاریخ دقیق را در این لحظه به یاد ندارم ولی در اوایل زمستان سال گذشته به جلسات برندسازی شهر رشت دعوت شدم. سوال: این جلسات در شهرداری برگزار می شد یا مشاوری بیرونی اینکار را انجام می داد؟ خیر، جلسات در شهرداری برگزار میشد و متولی آن هم دفتر مطالعات شهرداری بود و البته جلسات بطور معمول باحضور خود آقای دکتر ثابت قدم برگزار می شد. سوال: افراد حاضر در این کارگروه چه کسانی بودند؟ منظور این است که از داخل شهرداری بودند؟ افراد حاضر دراین جلسات ترکیبی بودند از نیروهای شهرداری و فعالان و متخصصان حوزه های مختلف شهری، بطور آماری فکر میکنم که به لحاظ تعدادی، تعداد افراد بیرونی در جلسات، بیشتر از نیروهای شهرداری بود. سوال: برندسازی شهری چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟ ببینید، این یک بحث تخصصی و طولانی است که ممکن است از حوصله مخاطبان شما خارج باشد اما بطور خلاصه اگر در تجارت برند را نام، علامت، نشانه و یا همه اینها بصورت توامان بدانیم، ما برای یک شهر برند انتخاب نمی کنیم، بلکه برندسازی می کنیم و برندسازی یک شهر ترکیبی است از دانش، تدبیر و تجربه که می تواند با برتری دادن به نام شهر، باعث افزایش اعتبار و شهرت یک شهر نزد مخاطبان و جامعه هدف شده و می تواند بطور مستقیم به کسب شهرت، جذب سرمایه گذار، توسعه گردشگری، افزایش درآمد و بهبود زندگی شهروندان بیانجامد. سوال: هدف از برندسازی رشت چه بود؟ جذب سرمایه گذار یا جلب توریست؟ این دو بحث از هم منفک نیستند، شما برای جذب سرمایه گذار باید جذابیت اقتصادی داشته باشید و یکی از راههای ایجاد جذابیت اقتصادی جلب توریست و درامدهای حاصل از آن هست. سوال: این فرآیند چگونه طی شد؟ چقدر طول کشید؟ همانطور که عرض کردم، متولی این بحث دفتر مطالعات شهرداری بود و در مورد کل فرآیند دوستان بهتر میتوانند اعلام نظر کنند، اما آن بخشی که بنده در خدمت دوستان بودم از اینجا شروع شد که پرسشنامه ای برای بنده به عنوان عضوی از همان عنوانی که خود شما به آن اشاره کردید شورای برندسازی ارسال شد که شعارهایی را که براساس مطالعات و نظرات مخاطبین انتخاب شده بود، برای نظرسنجی و اولویت دهی. در انتهای فرم هم عنوان شده بود که اگر خودتان هم شعاری را مدنظر دارید بنویسید. از این ...

آخرین اخبار