رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 9 خبر


  • سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵
  • الثلاثاء ۲۴ جماد أول ۱۴۳۸
  • 2017 Tuesday 21 February
روایت رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از نشست با طیب‌نیا و سیف؛

دلار کمتر از ۳ هزار و ۸۰۰ تومان می‌شود

حرف تازه : محمدرضا پور ابراهیمی گفت: در نشست امروز، پیش بینی رئیس بانک مرکزی بر این اساس بود که قیمت دلار به کمتر از ۳ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار می‌‌رسد. محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از برگزاری جلسه‌ای با حضور مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس […]

حرف تازه : محمدرضا پور ابراهیمی گفت: در نشست امروز، پیش بینی رئیس بانک مرکزی بر این اساس بود که قیمت دلار به کمتر از ۳ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار می‌‌رسد.

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از برگزاری جلسه‌ای با حضور مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و ولی‌اله سیف رئیس کل بانک مرکزی با موضوع بررسی افزایش نرخ دلار خبرداد و گفت: روی این موضوع بحث و گفت‌وگو شد و ۲ تصمیم جهت کاهش نرخ ارز گرفته شد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، پورابراهیمی گفت: در تصمیم کوتاه مدت مقرر شد تا ارز تک نرخی شود و در راهبرد بلندمدت مقرر شد دولت از ابزارهای لازم به منظور کاهش نرخ ارز بهره‌ گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به دیگر موارد بررسی شده در این نشست اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از نوسانات نرخ ارز با فضای روانی در بازار و بخشی با مسائل اقتصادی ارتباط دارد، دولت تمهیدات لازم را برای مدیریت بازار ارز در دستورکار قرار داده و با توجه به اظهارات سی و طیب نیا در جلسه امروز و تمهیدات اتخاذ شده و اقدامات چند روز اخیر، قیمت ارز به نرخ‌های پایین تر از نرخ های موجود در بازار کاهش خواهد یافت.

پورابراهیمی بر همین اساس ادامه داد:‌ در این نشست، پیش بینی رئیس بانک مرکزی براین اساس بود که قیمت دلار به کمتر از ۳ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار می‌شود.

«در ادامه جلسه نیز مکانیزم‌های انجام این کار نیز توسط بانک مرکزی پیش‌بینی شده و موارد مرتبط در جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: در نهایت پس از مباحث مطروحه در جلسه این اطمینان برای کمیسیون ایجاد شده که اقداماتی که اخیرا در بازار ارز به وجود آمده با مدیریت صحیح و مداخله بانک مرکزی باعث دستیابی به نتیجه مورد نظر شود. مکانیزم‌های مداخله بانک مرکزی مورد بررسی قرارگرفت که این مکانیزم ها براساس رویکرد شفافیت اطلاعات در این مداخله است.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ایجاد بورس ارز، یکسان سازی نرخ ارز، استفاده از ظرفیت پیمان‌های پولی دو و یا چند جانبه و استفاده از کارت‌های بین‌المللی مشترک و موضوع نگهداری حساب‌های ارزی برای مشتریانی که به شکلی می‌خواهند منابع ارزی خود را نگهداری کنند، سیاست‌های مرتبط با تعادل بین منابع و مصارف ارزی از موضوعات مهمی بود که در جلسه امروز بررسی شد.

پورابراهیمی ادامه داد: موضوع تقاضای غیررسمی بازار ارز مورد بررسی قرار گرفت و اینکه باید دولت تصمیم گیری‌هایی مورد توجه قرار دهد که به موضوع برآوردی که برای ۲۲ میلیون دلار برای انجام کارها در مناطق آزاد و حتی از بابت قاچاق و مصارف ارزی دیگر در بازار غیر رسمی شکل گرفته است،رسیدگی شود.

وی در خاتمه عنوان کرد: در نهایت اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کردند که باید تعادل بخشی بین منابع و مصارف ارزی که عمدتاً به بازار غیررسمی مرتبط می شود مورد توجه قرار گیرد. امیدواریم با همفکری و هماهنگی که بین دولت و مجلس انجام شده در روزهای آینده بازار ارز در یک وضعیت با ثبات قرار بگیرد.

اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یادداشتی از بهنیا ثابت رفتار؛

اعتمادسازی یا اعتمادسوزی؟

بهنیا ثابت رفتار* -  اعتمادسازی یکی از ارکان اصلی توسعه شهری است. در سایه ایجاد اعتمادسازی محلی است که مشارکت و همراهی مردم با مدیران در سطوح بالاتری شکل می گیرد و آستانه تحمل در مقابل مشکلات و نارسایی های موجود به امید حرکت رو به توسعه افزایش می یابد. در نتیجه در مسیر دستیابی به اهداف برند سازی و ایجاد فرصت های اقتصادی موانع کمتری ایجاد می شود. اما در نقطه مقابل اعتمادسازی، آسیبی به نام "اعتمادسوزی" وجود دارد. اعتمادسوزی می تواند ارتباط معناداری با ذهنیت ایجادشده در مردم در راستای اعتمادسازی داشته باشد. شاید زمانیکه یک مجموعه تصمیم به ایجاد اعتمادسازی محلی می کند به مراتب بیش از زمانی که چنین قصدی ندارد در معرض اعتمادسوزی قرار می گیرد و توقع ایجادشده سبب می شود نواقص و نارسایی ها بیشتر به چشم بیاید و اعتمادی که تا حدی پیش از این ایجاد شده است، به شدت آسیب ببیند. زمینه های بروز چنین پدیده ای در میان رشتوندان در مقابل مجموعه شهرداری رشت که مدتی است تلاش می کند در راستای اعتمادسازی محلی گام بردارد وجود دارد. که در ادامه به دلایل آن می پردازیم. تحقیقات نشان می دهد با توجه به اینکه ویژگی های محیط شهری تقریبا ثابت است، ویژگی های اعتمادشونده و اعتماد کننده نقش اصلی را در ایجاد اعتماد به مدیریت شهری ایفا می کنند. بر اساس این مدل، اگر بخواهیم رابطه شهرداری رشت با شهروندان را در دوره حضور سید محمدعلی ثابت قدم مد نظر قرار دهیم، نمی توانیم انتظار ایجاد اعتماد کامل به مدیریت شهری را داشته باشیم به این دلیل که برای هریک از  مهم ترین ویژگی های اعتماد شونده (مدیریت شهری) مثالی نقض و یا حداقل یک علامت سوال چالش برانگیز داریم که آسیب بسیاری به اعتمادسازی محلی وارد می کند.  نتایج این تحقیق نشان می دهد: "توانایی انجام وظایف" مهم ترین مولفه در میان ویژگی های مدیریت شهری است. عدم پرداخت به موقع حقوق و بیمه کارکنان بخش های مختلف از جمله نیروهای زحمتکش آتش نشانی، پاکبانان، پرسنل حوزه فضای سبز، بازرسان تاکسیرانی، رانندگان اتوبوس و ... که از اولیه ترین وظایف هر شهرداری است و یا به عنوان مثال مشکلات ناشی از برف نیم متری در روزهای اخیر و عدم خدمات رسانی مناسب از جمله مواردی است که سوالات زیادی را در ذهن شهروندان ایجاد کرده است. آیا پیاده راهی که در ابتدای عمر خود با کفپوش های بی کیفیت روزگار می گذارند، آن هم وقتی هزینه قابل توجهی برای ساخت آن شده است، نشان از عدم توانایی در انجام وظایف به طور صحیح ندارد؟ آیا اجرای آسفالت های ضعیف که مورد انتقاد اعضای شورا و شهروندان قرار می گیرد آن هم در شرایطی که نسبت به گذشته هزینه بیشتری برای آن می شود و کمیت آن هم به صورت ملموس بالا می رود نشانی از ناتوانی در انجام وظایف ندارد؟ حداقل این است که نظارت کافی در این موارد صورت نگرفته است. البته از آنجا که قصد ندارم در این تحلیل به بیان تمامی مشکلات موجود ...

آخرین اخبار