رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 4 خبر


  • سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
  • الثلاثاء ۲۹ ذو القعدة ۱۴۳۸
  • 2017 Tuesday 22 August
قراردادی که یک سال پیش فسخ شد؛

خداحافظی پارکبان‌ها با خیابانهای شهر

حرف تازه : افراد از طرق مختلف درآمد کسب می‌کنند. یکی کارگر است و دیگری پشت میز نشین، برخی‌ها از رانندگی و یکسری نیز از خوانندگی و در این میان هستند آدم‌هایی که تنها با ایستادن کنار خیابان و اجاره دقیقه‌ای جای پارک، اسکناس به جیب می زنند. جیب شان از پول من و شمای […]

حرف تازه : افراد از طرق مختلف درآمد کسب می‌کنند. یکی کارگر است و دیگری پشت میز نشین، برخی‌ها از رانندگی و یکسری نیز از خوانندگی و در این میان هستند آدم‌هایی که تنها با ایستادن کنار خیابان و اجاره دقیقه‌ای جای پارک، اسکناس به جیب می زنند. جیب شان از پول من و شمای راننده پر می‌شود. مسئولان جدی می‌گویند فعالیت این افراد غیرقانونی است اما آنها با لباس‌ها و قبض‌هایی در دستشاجدی تر از من و شما پول می‌گیرند و با وجود فعالیت غیرقانونی‌شان باز هم در سایه بی‌توجهی مسوولان امر به فعالیتشان ادامه می‌دهند.

به گزارش حرف تازه به نقل از ایسنا، یک دهه قبل توافقاتی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای خودرو انجام شد که نهایتا این توافقات منجر به ایجاد و پدید آمدن پارکبان‌ها در سطح شهر و معابر پایتخت شد. افرادی که به نام «پارکبان» لقب گرفتند در راستای ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای خودرو و توزیع عادلانه جای پارک و تا اندازه‌ای نیز در حوزه تامین امنیت خودروها فعالیت می‌کردند.
مردم با همه کمی و کاستی ها، بحث ها و جدل‌ها بالاخره حضور افرادی به عنوان پارکبان را در معابر شهر تهران قبول کردند اما به دلیل برخی رفتارهای پارکبانان از جمله دریافت وجه بیشتر از رانندگان کم کم زمینه اعتراض مردمی ایجاد شد؛ یکی از مهم‌ترین تخلفات پارکبان‌های شهر تهران، دریافت عوارض بیشتر از میزان مصوب است. حتی نیم‌ساعت‌های رایگانی که برای پارک‌ حاشیه‌ای در نظر گرفته شده نیز توسط این دست افراد نادیده گرفته شده و رانندگان ملزم به پرداخت رقم‌هایی فراتر از میزانی هستند که بر روی برگه‌های در دست پارکبان‌ها درج شده است.
گلایه مردم از پارکبان‌های متخلف
“محمد”، یکی از افرادی که تقریبا هر روز مجبور به پارک خودرو در حاشیه خیابان شریعتی تهران است، می‌گوید: «برای یک ربع ساعت باید خودرویم را در حاشیه خیابان پارک می‌کردم اما پارکبان از من مبلغ ۲۰۰۰ تومان دریافت کرد و موقعی که با اعتراض من مواجه شد با حالتی مظلومانه عنوان کرد که ۲۰۰۰ تومان برای شما پولی نیست اما برای من خیلی می شود. من بارها دیده ام که این افراد به بهانه های مختلف مثل نداشتن پول خرد و با اتکا از ناآگاهی مردم تنها و دست آخر هم با مظلوم نمایی و گاها هم تهدید که مراقب خودرو نیستند بالاخره از مردم پول می گیرند.»
از دیگر موارد نارضایتی مردم شاید بتوان به درخواست فراتر ار حد متعارف این افراد اشاره کرد بگونه‌ای که یکی از شهروند در مورد تجربه خود با پارکبان ها می گوید: «در حاشیه پارک های بزرگ نرخ پارک خودور ۷ الی ۸ هزار تومان است و بسته به شلوغی یا خلوتی پارک این نرخ متغییر است و به دلیل کمبود جای پارک نیز بارها پارکبانها از ما خواسته‌اند که کلید خودرو را در اختیارشان قرار دهیم تا اگر لازم شد نسبت به جابجایی خودرو اقدام کنند»
“سعید” نیز در مورد پارکبانهای پایتخت می گوید: «من در خیابان شریعتی با پارکبان درگیر شدم چرا که از من برای توقف یک ساعت و نیمه مبلغ سه هزار تومان طلب کرد و حتی حاضر نبود که برای من قبضی بنویسد و پس از آنکه اصرارهایم را بابت عدم پرداخت پول دید با یکدیگر گلاویز شدیم و بارها در میانه سخنانش نیز گفت که مشتری ثابت دارد و آنها پول بهتری به او می دهند!»
پلیس راهور: به پارکبان پول ندهید
در حالی پارکبان‌ها به بهانه‌های مختلف از مردم بابت پارک حاشیه‌ای مبالغ متعدد دریافت می کنند که بارها پلیس اعلام کرده که نباید به پارکبان ها پولی داده شود! بگونه‌ای که در آخرین اظهار نظر سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت با اشاره به مشکلات موجود در اخذ هزینه دستی پارک حاشیه‌ای خودرو که توسط پارکبان‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: از نظر پلیس اخذ دستی پول توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و ما تاکید ویژه‌ای در اخذ الکترونیکی و مکانیزه پارک‌های حاشیه‌ای داریم و مردم باید بدانند با توجه به اصل بودن اخذ الکترونیکی هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی در خصوص اماکنی که به دستگاه‌های مکانیزه و پارکومتر مجهز نیستند انجام نخواهد داد.
وی با بیان اینکه مردم نباید به صورت دستی پولی بابت پارک حاشیه خودرو پرداخت کنند، خاطرنشان کرد: از نظر ما اخذ دستی پول پارک خودرو در حاشیه معابر توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و پلیس پیگیر اخذ مکانیزه هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو و نصب تجهیزات مکانیزه و الکترونیکی در اماکنی که نیاز به نصب این تجهیزات دارند، خواهد بود.
چمران: فلسفه پارکبان مدیریت پارک حاشیه‌ای بود نه ایجاد شغل
فعالیت پارکبان ها حساسیت اعضای شورای شهر را نیز برانگیخت بگونه‌ای که مهدی چمران، رئیس شورای شهر نیز به ایسنا، در مورد وضعیت پارکبان‌های فعال در سطح شهر با اشاره به مصوبه شورای شهر در مورد وضعیت و نحوه فعالیت پارکبان‌ها گفت: هدف و فلسفه ایجاد پارکبان‌ها نظم بخشی و مدیریت پارک حاشیه‌ای و زمان توقف بوده است نه اینکه این مسئله به شغل برخی افراد بدل شود و افراد از این راه امرار معاش کنند.
چمران با بیان اینکه حالا پارکبان‌ها به این فعالیت به چشم شغل نگاه می‌کنند و سعی می‌کنند تا از این راه برای خود درآمدی داشته و حتی برای شهروندان جای پارک تعیین می‌کنند گفت: شورای شهر بارها با این رویه و موضوع مخالفت کرده و در حال بررسی موضوع هستیم تا این موضوع تعیین و تکلیف شود.
چشممان روشن؛ قرار داد پارکبانها یکسالی است که فسخ شد
حذف پارکبان در گرو گسترش «پارکومتر»
در کش و قوس پرداخت یا عدم پرداخت پول به پارکبان ها، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، که یکی از متولیان ساماندهی پارکبان ها نیز هست بعد دیگر این فعالیت را فاش کرد و عنوان داشت که فعالیت این پارکبان ها به دلیل فسخ قرارداد شرکت شان بیش از یکسال است که غیر قانونی است.
مازیار حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت پارکبان‌ها با بیان اینکه عملا از سال ۹۴ تاکنون سازمان حمل ونقل و ترافیک قراردادی با پارکبان‌ها ندارد، گفت: پولی که بابت پارک حاشیه‌ای اخذ می‌شود به حساب خزانه و نه شهرداری ریخته می شود.
حسینی با بیان اینکه برخورد سلبی صرف جوابگو نیست، گفت: البته با گسترش پارکومترها در سراسر شهر وجود پارکبان معنا و مفهومی ندارد هرچند که طی مکاتبه با شرکت شهربان درخواست کردیم که بررسی لازم صورت گیرد تا به تدریج شاهد حذف پارکبان ها باشیم.

در حالی معاون شهردار تهران حذف پارکبان ها را در گرو گسترش پارکومتر می داند که براساس آخرین مصوبه شورای ترافیک تهران باید ۲۰ هزار پارکومتر دیگر تا سال آینده در معابر شهر تهران نصب شود و به نظر می رسد به زودی منتظر نصب پارکومترهای جدید در حاشیه معابر تهران و خداحافظی پارکبان ها از سطح معابر شهر باشیم چراکه به دلیل عملکرد و تخلفات برخی از پارکبان و همچنین مکانیزه شدن مدیریت پارک حاشیه‌ای دیگر لزومی به افرادی تحت عنوان «پارکبان» نباشیم و باید دید که آیا پارکومترها می‌توانند جای پارکبان‌ها را پر کنند؟.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یادداشتی از تایماز رضا بخش؛ آیا در این شهر متخصص دیگری نیست؟

احتمال شهردار شدن ثابت قدم در جلسات شب!

تایماز رضابخش - شهر رشت دوباره وارد پروسه انتخاب شهردار شده است و دربین گزینه های تصدی شهرداری رشت نام ثابت قدم هم دیده می شود. شهرداری که در دو دوره شورای سوم و چهارم برکنار شده است و در حداقل یک مورد بنا به اظهارات اعضای شورای شهر رشت رد پای نهادهای نظارتی دیده می شود. ثابت قدم که در سال های گذشته مدیریتی شعار گونه را آغاز کرد و ادامه داد اینروزها به شدت پیگیر رایزنی با اعضای شورای پنجم است و با چاپ یک کتاب نوید یک شهر شاد را داده است در حالیکه حتی به دلیل مشکلات مالی عدیده این سازمان حتی نتوانست حتی در سال ۹۵ دومین گرامیداشت هفته رشت را برگزار کند. ثابت قدم در دوره دوم تصدی بر شهرداری رشت از مشاوران قابلی برای ترسیم وجهه مثبت برای خود در بین افکار عمومی بهره برد تا جایی که همواره مخالفان خود را ضد توسعه خواند و با راه اندازی جریان عقلانیت و توسعه و با استفاده از امکانات عمومی در پی تسخیر شورای پنجم شهر رشت برآمد که البته به موفقیتی هم دست نیافت. تایید این ادعا رای پایین سرلیست این ائتلاف یعنی مختار جباری است. شهردار سابق رشت با زدن ابلاغ های اتوبوسی به نوعی رکورد دار ابلاغ در شهرداری رشت نیز هست زمزمه های حضور مجدد ثابت قدم در شهرداری رشت با نگرانی هایی نیز همراه بوده است بسیاری از کارکنان شهرداری رشت عدم امنیت شغلی را در تضاد با شعارهای ثابت قدم می دانند و معتقدند که عزل و نصب های پی در پی ثابت قدم باعث بروز مشکلات زیادی در خدمت رسانی به شهروندان شده است. با تمام این اوصاف محمدعلی ثابت قدم یکبار دیگر عزم شهرداری رشت کرده است و با ارائه برنامه به اعضای شورای پنجم نام خود را در فهرست کاندیداهای این شهرداری قرار داده است. جلسات شبانه برخی از اعضای شورای شهر رشت نشان می دهد که انتخاب وی غیر ممکن نیست و تعدادی از اعضای شورای شهر رشت به دنبال تعرفه دوباره وی هستند چیزی که تا حد زیادی برای شهروندان غیر قابل هضم است. انتخاب کسی که در دو دوره شورای سوم و چهارم از سمت شهرداری رشت برکنار شده است تا حد زیادی غیر قابل پذیرش است و باعث شبهات و سوالات زیادی خواهد شد که بزرگترین آن اینست: آیا در این کشور با این تعداد متخصص شخص دیگری وجود ندارد که مدیریت شهری شهر رشت را به مقصد برساند؟ انتشار یادداشت های دریافتی الزاما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت آشنایی مخاطبان با فضتی روز جامعه منتشر می شود.

آخرین اخبار