رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 4 خبر


  • سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵
  • الثلاثاء ۱۸ ربيع ثاني ۱۴۳۸
  • 2017 Tuesday 17 January
قراردادی که یک سال پیش فسخ شد؛

خداحافظی پارکبان‌ها با خیابانهای شهر

حرف تازه : افراد از طرق مختلف درآمد کسب می‌کنند. یکی کارگر است و دیگری پشت میز نشین، برخی‌ها از رانندگی و یکسری نیز از خوانندگی و در این میان هستند آدم‌هایی که تنها با ایستادن کنار خیابان و اجاره دقیقه‌ای جای پارک، اسکناس به جیب می زنند. جیب شان از پول من و شمای […]

حرف تازه : افراد از طرق مختلف درآمد کسب می‌کنند. یکی کارگر است و دیگری پشت میز نشین، برخی‌ها از رانندگی و یکسری نیز از خوانندگی و در این میان هستند آدم‌هایی که تنها با ایستادن کنار خیابان و اجاره دقیقه‌ای جای پارک، اسکناس به جیب می زنند. جیب شان از پول من و شمای راننده پر می‌شود. مسئولان جدی می‌گویند فعالیت این افراد غیرقانونی است اما آنها با لباس‌ها و قبض‌هایی در دستشاجدی تر از من و شما پول می‌گیرند و با وجود فعالیت غیرقانونی‌شان باز هم در سایه بی‌توجهی مسوولان امر به فعالیتشان ادامه می‌دهند.

به گزارش حرف تازه به نقل از ایسنا، یک دهه قبل توافقاتی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای خودرو انجام شد که نهایتا این توافقات منجر به ایجاد و پدید آمدن پارکبان‌ها در سطح شهر و معابر پایتخت شد. افرادی که به نام «پارکبان» لقب گرفتند در راستای ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای خودرو و توزیع عادلانه جای پارک و تا اندازه‌ای نیز در حوزه تامین امنیت خودروها فعالیت می‌کردند.
مردم با همه کمی و کاستی ها، بحث ها و جدل‌ها بالاخره حضور افرادی به عنوان پارکبان را در معابر شهر تهران قبول کردند اما به دلیل برخی رفتارهای پارکبانان از جمله دریافت وجه بیشتر از رانندگان کم کم زمینه اعتراض مردمی ایجاد شد؛ یکی از مهم‌ترین تخلفات پارکبان‌های شهر تهران، دریافت عوارض بیشتر از میزان مصوب است. حتی نیم‌ساعت‌های رایگانی که برای پارک‌ حاشیه‌ای در نظر گرفته شده نیز توسط این دست افراد نادیده گرفته شده و رانندگان ملزم به پرداخت رقم‌هایی فراتر از میزانی هستند که بر روی برگه‌های در دست پارکبان‌ها درج شده است.
گلایه مردم از پارکبان‌های متخلف
“محمد”، یکی از افرادی که تقریبا هر روز مجبور به پارک خودرو در حاشیه خیابان شریعتی تهران است، می‌گوید: «برای یک ربع ساعت باید خودرویم را در حاشیه خیابان پارک می‌کردم اما پارکبان از من مبلغ ۲۰۰۰ تومان دریافت کرد و موقعی که با اعتراض من مواجه شد با حالتی مظلومانه عنوان کرد که ۲۰۰۰ تومان برای شما پولی نیست اما برای من خیلی می شود. من بارها دیده ام که این افراد به بهانه های مختلف مثل نداشتن پول خرد و با اتکا از ناآگاهی مردم تنها و دست آخر هم با مظلوم نمایی و گاها هم تهدید که مراقب خودرو نیستند بالاخره از مردم پول می گیرند.»
از دیگر موارد نارضایتی مردم شاید بتوان به درخواست فراتر ار حد متعارف این افراد اشاره کرد بگونه‌ای که یکی از شهروند در مورد تجربه خود با پارکبان ها می گوید: «در حاشیه پارک های بزرگ نرخ پارک خودور ۷ الی ۸ هزار تومان است و بسته به شلوغی یا خلوتی پارک این نرخ متغییر است و به دلیل کمبود جای پارک نیز بارها پارکبانها از ما خواسته‌اند که کلید خودرو را در اختیارشان قرار دهیم تا اگر لازم شد نسبت به جابجایی خودرو اقدام کنند»
“سعید” نیز در مورد پارکبانهای پایتخت می گوید: «من در خیابان شریعتی با پارکبان درگیر شدم چرا که از من برای توقف یک ساعت و نیمه مبلغ سه هزار تومان طلب کرد و حتی حاضر نبود که برای من قبضی بنویسد و پس از آنکه اصرارهایم را بابت عدم پرداخت پول دید با یکدیگر گلاویز شدیم و بارها در میانه سخنانش نیز گفت که مشتری ثابت دارد و آنها پول بهتری به او می دهند!»
پلیس راهور: به پارکبان پول ندهید
در حالی پارکبان‌ها به بهانه‌های مختلف از مردم بابت پارک حاشیه‌ای مبالغ متعدد دریافت می کنند که بارها پلیس اعلام کرده که نباید به پارکبان ها پولی داده شود! بگونه‌ای که در آخرین اظهار نظر سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت با اشاره به مشکلات موجود در اخذ هزینه دستی پارک حاشیه‌ای خودرو که توسط پارکبان‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: از نظر پلیس اخذ دستی پول توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و ما تاکید ویژه‌ای در اخذ الکترونیکی و مکانیزه پارک‌های حاشیه‌ای داریم و مردم باید بدانند با توجه به اصل بودن اخذ الکترونیکی هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی در خصوص اماکنی که به دستگاه‌های مکانیزه و پارکومتر مجهز نیستند انجام نخواهد داد.
وی با بیان اینکه مردم نباید به صورت دستی پولی بابت پارک حاشیه خودرو پرداخت کنند، خاطرنشان کرد: از نظر ما اخذ دستی پول پارک خودرو در حاشیه معابر توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و پلیس پیگیر اخذ مکانیزه هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو و نصب تجهیزات مکانیزه و الکترونیکی در اماکنی که نیاز به نصب این تجهیزات دارند، خواهد بود.
چمران: فلسفه پارکبان مدیریت پارک حاشیه‌ای بود نه ایجاد شغل
فعالیت پارکبان ها حساسیت اعضای شورای شهر را نیز برانگیخت بگونه‌ای که مهدی چمران، رئیس شورای شهر نیز به ایسنا، در مورد وضعیت پارکبان‌های فعال در سطح شهر با اشاره به مصوبه شورای شهر در مورد وضعیت و نحوه فعالیت پارکبان‌ها گفت: هدف و فلسفه ایجاد پارکبان‌ها نظم بخشی و مدیریت پارک حاشیه‌ای و زمان توقف بوده است نه اینکه این مسئله به شغل برخی افراد بدل شود و افراد از این راه امرار معاش کنند.
چمران با بیان اینکه حالا پارکبان‌ها به این فعالیت به چشم شغل نگاه می‌کنند و سعی می‌کنند تا از این راه برای خود درآمدی داشته و حتی برای شهروندان جای پارک تعیین می‌کنند گفت: شورای شهر بارها با این رویه و موضوع مخالفت کرده و در حال بررسی موضوع هستیم تا این موضوع تعیین و تکلیف شود.
چشممان روشن؛ قرار داد پارکبانها یکسالی است که فسخ شد
حذف پارکبان در گرو گسترش «پارکومتر»
در کش و قوس پرداخت یا عدم پرداخت پول به پارکبان ها، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، که یکی از متولیان ساماندهی پارکبان ها نیز هست بعد دیگر این فعالیت را فاش کرد و عنوان داشت که فعالیت این پارکبان ها به دلیل فسخ قرارداد شرکت شان بیش از یکسال است که غیر قانونی است.
مازیار حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت پارکبان‌ها با بیان اینکه عملا از سال ۹۴ تاکنون سازمان حمل ونقل و ترافیک قراردادی با پارکبان‌ها ندارد، گفت: پولی که بابت پارک حاشیه‌ای اخذ می‌شود به حساب خزانه و نه شهرداری ریخته می شود.
حسینی با بیان اینکه برخورد سلبی صرف جوابگو نیست، گفت: البته با گسترش پارکومترها در سراسر شهر وجود پارکبان معنا و مفهومی ندارد هرچند که طی مکاتبه با شرکت شهربان درخواست کردیم که بررسی لازم صورت گیرد تا به تدریج شاهد حذف پارکبان ها باشیم.

در حالی معاون شهردار تهران حذف پارکبان ها را در گرو گسترش پارکومتر می داند که براساس آخرین مصوبه شورای ترافیک تهران باید ۲۰ هزار پارکومتر دیگر تا سال آینده در معابر شهر تهران نصب شود و به نظر می رسد به زودی منتظر نصب پارکومترهای جدید در حاشیه معابر تهران و خداحافظی پارکبان ها از سطح معابر شهر باشیم چراکه به دلیل عملکرد و تخلفات برخی از پارکبان و همچنین مکانیزه شدن مدیریت پارک حاشیه‌ای دیگر لزومی به افرادی تحت عنوان «پارکبان» نباشیم و باید دید که آیا پارکومترها می‌توانند جای پارکبان‌ها را پر کنند؟.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

همه چیز درباره برندسازی رشت؛

قسمت اول: گفتگو با مهدی محمدی

حرف تازه : برندسازی شهری از جمله اقداماتی است که دکتر ثابت قدم به آن می نازد. به نظر می رسد که این پروژه بخشی از کار سترگ " بازآفرینی" باشد که البته ابتر باقی ماند و معلوم نشد سرنوشتش چه شد. در هر حال پس از برگزاری جلسات متمادی برندسازی رشت به نتیجه ای عجیب رسید که هیچگاه دلایل و چرایی اش معلوم نشد: " رشت، شهر جشنواره ها". در سلسله مصاحبه هایی بنا داریم به چگونگی این فرآیند بپردازیم. اولین گفتگو با مهدی محمدی است که در کارگروه برندسازی حصوری پررنگ داشت. سوال: جناب محمدی بفرمایید شما از کی وارد پروژه ی برندسازی رشت شدید؟ سلام و ممنون از شما برای این مصاحبه. تاریخ دقیق را در این لحظه به یاد ندارم ولی در اوایل زمستان سال گذشته به جلسات برندسازی شهر رشت دعوت شدم. سوال: این جلسات در شهرداری برگزار می شد یا مشاوری بیرونی اینکار را انجام می داد؟ خیر، جلسات در شهرداری برگزار میشد و متولی آن هم دفتر مطالعات شهرداری بود و البته جلسات بطور معمول باحضور خود آقای دکتر ثابت قدم برگزار می شد. سوال: افراد حاضر در این کارگروه چه کسانی بودند؟ منظور این است که از داخل شهرداری بودند؟ افراد حاضر دراین جلسات ترکیبی بودند از نیروهای شهرداری و فعالان و متخصصان حوزه های مختلف شهری، بطور آماری فکر میکنم که به لحاظ تعدادی، تعداد افراد بیرونی در جلسات، بیشتر از نیروهای شهرداری بود. سوال: برندسازی شهری چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟ ببینید، این یک بحث تخصصی و طولانی است که ممکن است از حوصله مخاطبان شما خارج باشد اما بطور خلاصه اگر در تجارت برند را نام، علامت، نشانه و یا همه اینها بصورت توامان بدانیم، ما برای یک شهر برند انتخاب نمی کنیم، بلکه برندسازی می کنیم و برندسازی یک شهر ترکیبی است از دانش، تدبیر و تجربه که می تواند با برتری دادن به نام شهر، باعث افزایش اعتبار و شهرت یک شهر نزد مخاطبان و جامعه هدف شده و می تواند بطور مستقیم به کسب شهرت، جذب سرمایه گذار، توسعه گردشگری، افزایش درآمد و بهبود زندگی شهروندان بیانجامد. سوال: هدف از برندسازی رشت چه بود؟ جذب سرمایه گذار یا جلب توریست؟ این دو بحث از هم منفک نیستند، شما برای جذب سرمایه گذار باید جذابیت اقتصادی داشته باشید و یکی از راههای ایجاد جذابیت اقتصادی جلب توریست و درامدهای حاصل از آن هست. سوال: این فرآیند چگونه طی شد؟ چقدر طول کشید؟ همانطور که عرض کردم، متولی این بحث دفتر مطالعات شهرداری بود و در مورد کل فرآیند دوستان بهتر میتوانند اعلام نظر کنند، اما آن بخشی که بنده در خدمت دوستان بودم از اینجا شروع شد که پرسشنامه ای برای بنده به عنوان عضوی از همان عنوانی که خود شما به آن اشاره کردید شورای برندسازی ارسال شد که شعارهایی را که براساس مطالعات و نظرات مخاطبین انتخاب شده بود، برای نظرسنجی و اولویت دهی. در انتهای فرم هم عنوان شده بود که اگر خودتان هم شعاری را مدنظر دارید بنویسید. از این ...

آخرین اخبار