رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶
  • الأربعاء ۳ شوال ۱۴۳۸
  • 2017 Wednesday 28 June
قراردادی که یک سال پیش فسخ شد؛

خداحافظی پارکبان‌ها با خیابانهای شهر

حرف تازه : افراد از طرق مختلف درآمد کسب می‌کنند. یکی کارگر است و دیگری پشت میز نشین، برخی‌ها از رانندگی و یکسری نیز از خوانندگی و در این میان هستند آدم‌هایی که تنها با ایستادن کنار خیابان و اجاره دقیقه‌ای جای پارک، اسکناس به جیب می زنند. جیب شان از پول من و شمای […]

حرف تازه : افراد از طرق مختلف درآمد کسب می‌کنند. یکی کارگر است و دیگری پشت میز نشین، برخی‌ها از رانندگی و یکسری نیز از خوانندگی و در این میان هستند آدم‌هایی که تنها با ایستادن کنار خیابان و اجاره دقیقه‌ای جای پارک، اسکناس به جیب می زنند. جیب شان از پول من و شمای راننده پر می‌شود. مسئولان جدی می‌گویند فعالیت این افراد غیرقانونی است اما آنها با لباس‌ها و قبض‌هایی در دستشاجدی تر از من و شما پول می‌گیرند و با وجود فعالیت غیرقانونی‌شان باز هم در سایه بی‌توجهی مسوولان امر به فعالیتشان ادامه می‌دهند.

به گزارش حرف تازه به نقل از ایسنا، یک دهه قبل توافقاتی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای خودرو انجام شد که نهایتا این توافقات منجر به ایجاد و پدید آمدن پارکبان‌ها در سطح شهر و معابر پایتخت شد. افرادی که به نام «پارکبان» لقب گرفتند در راستای ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای خودرو و توزیع عادلانه جای پارک و تا اندازه‌ای نیز در حوزه تامین امنیت خودروها فعالیت می‌کردند.
مردم با همه کمی و کاستی ها، بحث ها و جدل‌ها بالاخره حضور افرادی به عنوان پارکبان را در معابر شهر تهران قبول کردند اما به دلیل برخی رفتارهای پارکبانان از جمله دریافت وجه بیشتر از رانندگان کم کم زمینه اعتراض مردمی ایجاد شد؛ یکی از مهم‌ترین تخلفات پارکبان‌های شهر تهران، دریافت عوارض بیشتر از میزان مصوب است. حتی نیم‌ساعت‌های رایگانی که برای پارک‌ حاشیه‌ای در نظر گرفته شده نیز توسط این دست افراد نادیده گرفته شده و رانندگان ملزم به پرداخت رقم‌هایی فراتر از میزانی هستند که بر روی برگه‌های در دست پارکبان‌ها درج شده است.
گلایه مردم از پارکبان‌های متخلف
“محمد”، یکی از افرادی که تقریبا هر روز مجبور به پارک خودرو در حاشیه خیابان شریعتی تهران است، می‌گوید: «برای یک ربع ساعت باید خودرویم را در حاشیه خیابان پارک می‌کردم اما پارکبان از من مبلغ ۲۰۰۰ تومان دریافت کرد و موقعی که با اعتراض من مواجه شد با حالتی مظلومانه عنوان کرد که ۲۰۰۰ تومان برای شما پولی نیست اما برای من خیلی می شود. من بارها دیده ام که این افراد به بهانه های مختلف مثل نداشتن پول خرد و با اتکا از ناآگاهی مردم تنها و دست آخر هم با مظلوم نمایی و گاها هم تهدید که مراقب خودرو نیستند بالاخره از مردم پول می گیرند.»
از دیگر موارد نارضایتی مردم شاید بتوان به درخواست فراتر ار حد متعارف این افراد اشاره کرد بگونه‌ای که یکی از شهروند در مورد تجربه خود با پارکبان ها می گوید: «در حاشیه پارک های بزرگ نرخ پارک خودور ۷ الی ۸ هزار تومان است و بسته به شلوغی یا خلوتی پارک این نرخ متغییر است و به دلیل کمبود جای پارک نیز بارها پارکبانها از ما خواسته‌اند که کلید خودرو را در اختیارشان قرار دهیم تا اگر لازم شد نسبت به جابجایی خودرو اقدام کنند»
“سعید” نیز در مورد پارکبانهای پایتخت می گوید: «من در خیابان شریعتی با پارکبان درگیر شدم چرا که از من برای توقف یک ساعت و نیمه مبلغ سه هزار تومان طلب کرد و حتی حاضر نبود که برای من قبضی بنویسد و پس از آنکه اصرارهایم را بابت عدم پرداخت پول دید با یکدیگر گلاویز شدیم و بارها در میانه سخنانش نیز گفت که مشتری ثابت دارد و آنها پول بهتری به او می دهند!»
پلیس راهور: به پارکبان پول ندهید
در حالی پارکبان‌ها به بهانه‌های مختلف از مردم بابت پارک حاشیه‌ای مبالغ متعدد دریافت می کنند که بارها پلیس اعلام کرده که نباید به پارکبان ها پولی داده شود! بگونه‌ای که در آخرین اظهار نظر سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت با اشاره به مشکلات موجود در اخذ هزینه دستی پارک حاشیه‌ای خودرو که توسط پارکبان‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: از نظر پلیس اخذ دستی پول توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و ما تاکید ویژه‌ای در اخذ الکترونیکی و مکانیزه پارک‌های حاشیه‌ای داریم و مردم باید بدانند با توجه به اصل بودن اخذ الکترونیکی هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی در خصوص اماکنی که به دستگاه‌های مکانیزه و پارکومتر مجهز نیستند انجام نخواهد داد.
وی با بیان اینکه مردم نباید به صورت دستی پولی بابت پارک حاشیه خودرو پرداخت کنند، خاطرنشان کرد: از نظر ما اخذ دستی پول پارک خودرو در حاشیه معابر توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و پلیس پیگیر اخذ مکانیزه هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو و نصب تجهیزات مکانیزه و الکترونیکی در اماکنی که نیاز به نصب این تجهیزات دارند، خواهد بود.
چمران: فلسفه پارکبان مدیریت پارک حاشیه‌ای بود نه ایجاد شغل
فعالیت پارکبان ها حساسیت اعضای شورای شهر را نیز برانگیخت بگونه‌ای که مهدی چمران، رئیس شورای شهر نیز به ایسنا، در مورد وضعیت پارکبان‌های فعال در سطح شهر با اشاره به مصوبه شورای شهر در مورد وضعیت و نحوه فعالیت پارکبان‌ها گفت: هدف و فلسفه ایجاد پارکبان‌ها نظم بخشی و مدیریت پارک حاشیه‌ای و زمان توقف بوده است نه اینکه این مسئله به شغل برخی افراد بدل شود و افراد از این راه امرار معاش کنند.
چمران با بیان اینکه حالا پارکبان‌ها به این فعالیت به چشم شغل نگاه می‌کنند و سعی می‌کنند تا از این راه برای خود درآمدی داشته و حتی برای شهروندان جای پارک تعیین می‌کنند گفت: شورای شهر بارها با این رویه و موضوع مخالفت کرده و در حال بررسی موضوع هستیم تا این موضوع تعیین و تکلیف شود.
چشممان روشن؛ قرار داد پارکبانها یکسالی است که فسخ شد
حذف پارکبان در گرو گسترش «پارکومتر»
در کش و قوس پرداخت یا عدم پرداخت پول به پارکبان ها، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، که یکی از متولیان ساماندهی پارکبان ها نیز هست بعد دیگر این فعالیت را فاش کرد و عنوان داشت که فعالیت این پارکبان ها به دلیل فسخ قرارداد شرکت شان بیش از یکسال است که غیر قانونی است.
مازیار حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت پارکبان‌ها با بیان اینکه عملا از سال ۹۴ تاکنون سازمان حمل ونقل و ترافیک قراردادی با پارکبان‌ها ندارد، گفت: پولی که بابت پارک حاشیه‌ای اخذ می‌شود به حساب خزانه و نه شهرداری ریخته می شود.
حسینی با بیان اینکه برخورد سلبی صرف جوابگو نیست، گفت: البته با گسترش پارکومترها در سراسر شهر وجود پارکبان معنا و مفهومی ندارد هرچند که طی مکاتبه با شرکت شهربان درخواست کردیم که بررسی لازم صورت گیرد تا به تدریج شاهد حذف پارکبان ها باشیم.

در حالی معاون شهردار تهران حذف پارکبان ها را در گرو گسترش پارکومتر می داند که براساس آخرین مصوبه شورای ترافیک تهران باید ۲۰ هزار پارکومتر دیگر تا سال آینده در معابر شهر تهران نصب شود و به نظر می رسد به زودی منتظر نصب پارکومترهای جدید در حاشیه معابر تهران و خداحافظی پارکبان ها از سطح معابر شهر باشیم چراکه به دلیل عملکرد و تخلفات برخی از پارکبان و همچنین مکانیزه شدن مدیریت پارک حاشیه‌ای دیگر لزومی به افرادی تحت عنوان «پارکبان» نباشیم و باید دید که آیا پارکومترها می‌توانند جای پارکبان‌ها را پر کنند؟.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یادداشتی از بهنیا ثابت رفتار؛

عقلانیت و توسعه نگری، پیروز استیضاح

بهنیا ثابت رفتار - جلسه صبح روز سه شنبه شورای شهر رشت که با موضوع استیضاح شهردار برگزار شد را شاید بتوان نقطه عطفی در کارنامه شورای شهر دانست. تغییر آرایش اعضاء که مدتی‌بود از سوی رسانه‌های نزدیک به شهردار تلاش می‌شد به دو دسته توسعه‌گرا و ضدتوسعه یا به قول عوام خیرخواه و معامله‌گر تقسیم شوند یکی از مشخص‌ترین نشانه‌های این تغییرات بود. در طول دو سال چالش حضور ثابت قدم در راس شهرداری رشت، محمود باقری جایگاه خود را به عنوان مخالف همیشگی شهردار تثبیت کرده بود. گویی همه برنامه‌های مخالف شهردار، یک عضو ثابت دارد. اما گذشت زمان نشان داد که آنچه دیگران در آینه عملکرد شهرداری دیدند، دو سال پیشتر، محمود باقری پیرمرد باروتی شورا در خشت خام ساختمان ساعت دیده بود. رویکرد رسانه‌های نزدیک به شهردار در ماههای پایانی، حمله شخصی به اعضای شورا و متهم کردن آنها به انگیزه‌های حاشیه‌ای، و اغراق و تاکید بر ادبیات محمود باقری تیزخشم بود که برخی مواقع افراطی و کنترل نشده می‌نمود. پیرمرد قادر نبود چونان برخی سیاسیون خشم خود را با لبخند بروز دهد و رفتارهای متناقض را با امتیازگیری‌ها تاخت بزند و همین نقطه ضعفی بود بر عملکردش که تلاش داشت به قول خودش شهر را از دست ثابت‌قدم نجات دهد. جلسه امروز اما دو رویکرد درخشان و فراتر از انتظار را از دو عضو خود شاهد بود. محمود باقری با آرامشی مثال زدنی، خط بطلانی کشید بر همه آنچه از او نقل می شد و همین باطل‌السحر ثابت قدم در جلسه گشت. باقری امروز آرامتر از همیشه، با طمانینه سخن گفت و رفتار کرد و تلاش کرد از هرگونه تنشی جلوگیری کند تا گزک دست مخالفین نیفتد. سوی دیگر این موفقیت، مدیون مدیریت موسوی روزان است. پیرمرد مهربان و خندان پوسترهای انتخابات که موفق به راهیابی به شورای پنجم نشده است. او که با وجود عدم حضور در لیست انتخاباتی ثابت قدم، همچنان رابطه حسنه‌اش را با وی حفظ کرده بود، امروز نشان داد که منافع شهر را با هیچ چیز معامله نمی‌کند و پس از مشاهده وضعیت جلسه امروز که می‌رفت به تعطیلی کشانده شود، با مدیریت مثال زدنی و هوشمندانه در جلسه شورا، حضور خود را به‌عنوان یک مدیر باتجربه که در لحظات حساس، توانایی تصمیم‌گیری‌های معقولانه را دارند اثبات کرد. امری که شاید در نبود وی هرگز به سرانجام نمی‌رسید و پروژه استیضاح دقیقه نودی ابتر می‌ماند. امروز مردم شهر، روز خود را با خبر داغ برکناری ثابت‌قدم می‌گذرانند اما قهرمانان واقعی امروز باقری و روزان بودند که توانستند در روزهای آخر خود بالاخره پس از سه تلاش نافرجام، این پروژه را به اتمام برسانند. جای خالی این دو، در شورای بعد زیاد احساس خواهد شد.

آخرین اخبار