رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵
  • الخميس ۲۶ جماد أول ۱۴۳۸
  • 2017 Thursday 23 February

حرف تازه : جلسه مشترک کمیسیون های بهداشت و بودجه شورای اسلامی شهر رشت صبح دوشنبه در عمارت تاریخی شورا برگزار شد. در این جلسه که با حضور سید امیرحسین علوی، فرانک پیشگر، فاطمه شیرزاد، سید رضا موسوی روزان و حجت جذب برگزار شد؛ ماده ۱۱ و بخشی از ماده ۱۲ دفترچه تعرفه عوارض شهرداری رشت […]

حرف تازه : جلسه مشترک کمیسیون های بهداشت و بودجه شورای اسلامی شهر رشت صبح دوشنبه در عمارت تاریخی شورا برگزار شد.

در این جلسه که با حضور سید امیرحسین علوی، فرانک پیشگر، فاطمه شیرزاد، سید رضا موسوی روزان و حجت جذب برگزار شد؛ ماده ۱۱ و بخشی از ماده ۱۲ دفترچه تعرفه عوارض شهرداری رشت مورد بررسی قرار گرفت. مریم تجددی سرپرست مدیریت تشخیص و وصول درآمد شهرداری رشت نیز در این جلسه به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت.

مریم تجددی از پیشنهاد افزایش پنج درصدی عوارض احداث برای متراژهای هزار تا سه هزار خبر داد و در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: از نگاه شهرداری دفترکار در طبقه همکف واحد تجاری به شمار می رود.

سرپرست مدیریت تشخیص و وصول درآمد شهرداری رشت در خصوص پارکینگ های واحدهای تجاری نیز گفت: در این مورد فقط عوارض پذیره گرفته می شود.

سید امیر حسین علوی نیز بار دیگر به حمایت از مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک و ارائه پیشنهادات از واحد درامد شهرداری رشت اشاره کرد و در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ارائه بسته های تشویقی جهت ساخت پارکینگ در زیر زمین تاکید کرد و گفت: ساخت وساز در زیر زمین هزینه زیادی دارد و کار را سخت می کند به همین دلیل باید پیشنهادات ویژه ای ارائه شود.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت با افزایش عوارض به ازای بیشتر شدن متراژ مخالفت کرد و افزود: با توجه به اینکه ساخت و ساز رونق چندانی ندارد باید شرایطی را در نظر بگیریم که انبوه سازان تشویق شوند.

وی در پایان گفت: آیا در کوچه و خیابانی که ساخت و ساز انجام نشده است یک انبوه ساز به صورت یکسان ساخت و ساز کند بهتر است یا ساختمان هایی با نظرات و ارتفاع و ظاهر متفاوت ساخته شود؟

فرانک پیشگر هم در ادامه گفت: یکی از مهم ترین دغدغه های مودیان و اشکالاتی که در سیستم های درامد شهرداری و محاسبه عوارض وجود دارد شفاف نبودن نحوه محاسبات می باشد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت پیشنهاد داد: جهت شفاف سازی مالی و اطلاع شهروندان از نحوه محاسبه عوارض که جزء حقوق شهروندی آنها محسوب می شود؛ به همراه فیش عوارض برگه های ضمیمه ای در اختیار شهروندان قرار گیرد که نحوه محاسبه شفاف گردد و این شیوه اجرایی می تواند از رانت ها و فسادهای مالی احتمالی جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه در نظام مهندسی مهندسین متعهد و متخصص داریم که پروانه کارشناسی ماده ۲۷ را دارا هستند تصریح کرد: این مهندسین صلاحیت دار ماهیتا با کارشناسان رسمی تفاوتی ندارند و پیشنهاد من این است که در دفترچه عوارض هر جاییکه اشاره شده از کارشناس رسمی دادگستری استفاده شود واژه کارشناس ماده ۲۷ نیز اضافه شود تا از ظرفیت مهندسین و متخصصین که طبق قانون این اجازه به آنها داده شده استفاده گردد.

جلسه بعدی کمیسیون بودجه به منظور بررسی ادامه دفترچه تعرفه عوارض صبح سه شنبه برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یادداشتی از بهنیا ثابت رفتار؛

اعتمادسازی یا اعتمادسوزی؟

بهنیا ثابت رفتار* -  اعتمادسازی یکی از ارکان اصلی توسعه شهری است. در سایه ایجاد اعتمادسازی محلی است که مشارکت و همراهی مردم با مدیران در سطوح بالاتری شکل می گیرد و آستانه تحمل در مقابل مشکلات و نارسایی های موجود به امید حرکت رو به توسعه افزایش می یابد. در نتیجه در مسیر دستیابی به اهداف برند سازی و ایجاد فرصت های اقتصادی موانع کمتری ایجاد می شود. اما در نقطه مقابل اعتمادسازی، آسیبی به نام "اعتمادسوزی" وجود دارد. اعتمادسوزی می تواند ارتباط معناداری با ذهنیت ایجادشده در مردم در راستای اعتمادسازی داشته باشد. شاید زمانیکه یک مجموعه تصمیم به ایجاد اعتمادسازی محلی می کند به مراتب بیش از زمانی که چنین قصدی ندارد در معرض اعتمادسوزی قرار می گیرد و توقع ایجادشده سبب می شود نواقص و نارسایی ها بیشتر به چشم بیاید و اعتمادی که تا حدی پیش از این ایجاد شده است، به شدت آسیب ببیند. زمینه های بروز چنین پدیده ای در میان رشتوندان در مقابل مجموعه شهرداری رشت که مدتی است تلاش می کند در راستای اعتمادسازی محلی گام بردارد وجود دارد. که در ادامه به دلایل آن می پردازیم. تحقیقات نشان می دهد با توجه به اینکه ویژگی های محیط شهری تقریبا ثابت است، ویژگی های اعتمادشونده و اعتماد کننده نقش اصلی را در ایجاد اعتماد به مدیریت شهری ایفا می کنند. بر اساس این مدل، اگر بخواهیم رابطه شهرداری رشت با شهروندان را در دوره حضور سید محمدعلی ثابت قدم مد نظر قرار دهیم، نمی توانیم انتظار ایجاد اعتماد کامل به مدیریت شهری را داشته باشیم به این دلیل که برای هریک از  مهم ترین ویژگی های اعتماد شونده (مدیریت شهری) مثالی نقض و یا حداقل یک علامت سوال چالش برانگیز داریم که آسیب بسیاری به اعتمادسازی محلی وارد می کند.  نتایج این تحقیق نشان می دهد: "توانایی انجام وظایف" مهم ترین مولفه در میان ویژگی های مدیریت شهری است. عدم پرداخت به موقع حقوق و بیمه کارکنان بخش های مختلف از جمله نیروهای زحمتکش آتش نشانی، پاکبانان، پرسنل حوزه فضای سبز، بازرسان تاکسیرانی، رانندگان اتوبوس و ... که از اولیه ترین وظایف هر شهرداری است و یا به عنوان مثال مشکلات ناشی از برف نیم متری در روزهای اخیر و عدم خدمات رسانی مناسب از جمله مواردی است که سوالات زیادی را در ذهن شهروندان ایجاد کرده است. آیا پیاده راهی که در ابتدای عمر خود با کفپوش های بی کیفیت روزگار می گذارند، آن هم وقتی هزینه قابل توجهی برای ساخت آن شده است، نشان از عدم توانایی در انجام وظایف به طور صحیح ندارد؟ آیا اجرای آسفالت های ضعیف که مورد انتقاد اعضای شورا و شهروندان قرار می گیرد آن هم در شرایطی که نسبت به گذشته هزینه بیشتری برای آن می شود و کمیت آن هم به صورت ملموس بالا می رود نشانی از ناتوانی در انجام وظایف ندارد؟ حداقل این است که نظارت کافی در این موارد صورت نگرفته است. البته از آنجا که قصد ندارم در این تحلیل به بیان تمامی مشکلات موجود ...

آخرین اخبار