رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵
  • الثلاثاء ۱۸ ربيع ثاني ۱۴۳۸
  • 2017 Tuesday 17 January

بهزاد رجبی : درگهان یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران است. این شهر از توابع بخش مرکزی شهرستان قشم است. این شهر در بیست کیلومتری و غرب شهر قشم واقع شده است. درگهان تا پیش از سال ۱۳۸۵ یک روستا بود. جمعیت درگهان در سال ۱۳۸۵، برابر با ۸,۰۰۲ نفر بوده‌است. نمایی از شهر […]

بهزاد رجبی : درگهان یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران است. این شهر از توابع بخش مرکزی شهرستان قشم است. این شهر در بیست کیلومتری و غرب شهر قشم واقع شده است. درگهان تا پیش از سال ۱۳۸۵ یک روستا بود. جمعیت درگهان در سال ۱۳۸۵، برابر با ۸,۰۰۲ نفر بوده‌است.

2-2

نمایی از شهر درگهان

این شهر از زمان های دور مرکز تجاری جزیره قشم و مهمترین بندرگاه این نواحی بوده و می‌باشد. در حال حاضر نیز با داشتن مراکز تجاری متعدد و مشهور خودش میعادگاه خیلی عظیم مسافرانی می‌باشد که گاها فقط برای بازدید از غروب به یادماندنی این شهر به همراه خرید از مراکز تجاری آن به جزیره سفر می‌کنند. مردم شهر بندردرگهان بسیار خونگرم,  مهربان و مهمان نواز می‌باشند و در میان اهالی جزیره قشم و استان هرمزگان به مردمان رئوف مشهورند. مردم این شهر مسلمان و اهل تسنن بوده و کمتر از ۳ % مهاجرین از سایر شهرهای ایران به مذهب اهل تشیع در آن ساکن می‌باشند که این امار مربوط به سال ۱۳۸۵ است و شاید اکنون حدود ۴۰ درصد جمیعت شهر درگهان که امار ان مشخص نیست افراد مهاجر و غیر بومی می­باشد که از دیگر شهرهای ایران به درگهان مهاجرت نموده و نزدیک به ده سال است که در این شهر سکونت دارند و در بازارهای درگهان مشغول کسب رزق و روزی حلال می­باشند و شاید بتوان بطور تقریبی گفت که نیم درصد از جمیعت این شهر را نیز خارجی های مهاجر اغلب از کشور چین در این شهر کوچک از لحاظ وسعت ولی بزرگ تجاری مشغول تجارت و کسب و کار وسکونت هستند. و به همین نسبت دارای مساجد متعدد زیبای اهل سنت و یک مسجد اهل تشیع است.

3

نمایی از مسجد بزرگ شهر درگهان

از مناظر زیبا و به یادماندنی این شهر تماشای طلوع و غروب خورشید از روی اسکله قدیم می‌باشد.

4

نمایی از غروب شهر بندری درگهان

از مهمترین مراکز تجاری آن می نوان به بازارهای زیبای دو دلفین, مروارید, صدف, نگین, زمرد و اطلس , بازار دریا, بازار سنتی نخل درگهان, بازارهای نوساز قصر و الماس درگهان که هنوز افتتاح نشده و مجتمع پرشین گلف و بازار ایران زمین و چندین نمونه پاساژ و بازار کوچک دیگر که ساخته شده و یا در حال ساخت است, اشاره کرد که در کنار بازار بزرگ قدیم این شهر قرار گرفته اند و رونق بخش توریسم آن هستند.

5

نمای بیرونی بازار دودولفین

7

بازار زیبا و سنتی نخل درگهان

8

بازار بزرگ قدیم درگهان با حفظ معماری بومی و سنتی

در ساخت بازارهای درگهان تنها در ساخت مجتمع تجاری نخل از معماری خاص ایرانی استفاده شده است این معماری متعلق است به جنوب کشور ایران  استان هرمزگان که مشاور طرح این مجتمع با مطالعات لازمه  از  ان استفاده نموده است و شاید این یک خلاقیت باشد که در ساخت مجتمع ها و مجموعه های جدید از معماری بومی و محلی استفاده کنیم. و در حالی که شهرها را گسترش می­دهیم بتوانیم از لحاظ حفظ فرهنگ و ارزشهای ایرانی-اسلامی  و نیز حفظ سنت و حفظ معماری ایرانی اسلامی که در جهان حال نیز الهام بخش بسیاری از ایده ها و طرح های خلاق و خاص است  قدم برداریم.

شاید به یقین بتوان گفت که همه درگهان را بعنوان یک بازار و یکی از بزرگترین مراکز تجاری ایران می­شناسند و البته درست هم بنظر می­رسد. درگهان در کنار این بازارهای بزرگ یک شهر نیز بحساب می­اید, شهری که امکانات و زیرساخت یک شهر را ندارد  و با مشکلات زیادی روبه رو است و دست و پنچه نرم می­کند.

شاید در ایام تعطیلات نوروز حدودا بالای دو میلیون نفر به جزیره زیبا و بزرگ قشم سفر می­کنند تا در کنار گردشگری و استفاده از طبیعت و هوای معتدل و مرطوب قشم در این جزیره زیبا, سپس با خرید از بازاهای بزرگ جزیره قشم, سفر خود را به پایان رسانده و  با یک خاطره خوش این جزیره به مقصد خود ترک کنند.

بنابراین در ایام و مناسبت هایی که تعطیل رسمی ان در تقویم پیش بینی شده مسافران با توجه به برنامه ریزی که دارند عازم یکی از بزرگترین جزیره های جهان جزیره زیبای قشم  می­شوند تا از همه جوانب این جزیره زیبا استفاده کرده و سفر و خاطره ای خوش برای خود رقم بزنند.

شاید قصد اول از سفر به قشم را بتوان خرید از بازارهای بزرگ این شهر عنوان کرد ,شهر درگهان که در فاصله ۲۰ کیلومتری قشم قرار دارد  و مهترین و بزرگتربن مراکز خرید تجاری را به خود اختصاص داده است هر ساله شاهد ورود بیشتر مسافران از دیگر نقاط کشور به این شهر و مراکز بزرگ تجاری خودش است.

با این حال در ایام تعطیلات شاهد ورود زیاد مسافران به شهر درگهان هستیم که با نبود مناسب امکانات شهری و خدمات رسانی مناسب به انها شاید سفر دوباره انها به جزیره زیبای قشم را به مخاطره اندازد و چشم انداز گردشگری و صنعت توریسم که به خودی خود در این جزیره فعال است به خطر بیفتد,  باید چاره ای اندیشید.

شهر درگهان الان شاید شاهد ورود بیش از ۱۰۰ هزار مسافر در ایام تعطیلات اذر ماه  سال ۹۵ که با نبود امکانات برای مسافران روبه رو شده است, امکاناتی که شاید هر شهری باید برای چنین خیل عظیم مسافران داشته باشد که متاسفانه ندارد و هرساله با توجه به بیشتر شدن سفرها به این شهر بزرگ تجاری, همچنان شاهد نبود امکانات و خدمات دهی مناسب به مسافران هستیم.

خدماتی که می­توان از محل درامد و از محل اخذ عوارض ها برای مسافرین ایجاد کرد و نیازی هم نیست از محل بودجه دولتی برای این شهر هزینه شود. می­توان با برنامه ریزی و تدبیر و مدیریت صحیح از محل اخذ عوارض های مختلف که از مسافران و بازاریها دریافت می­گردد امکانات مناسب در اختیار مسافران قرار داد تا انها این شهر را با یک خاطره خوش ترک نمایند.

امکاناتی که مسافران در این شهر به ان نیاز دارند با توجه به مصاحبه با چند نفر از انها :

شهر بندری درگهان فاقد پارکینگ های لازم و یا محل های پیش بینی شده برای پارک خودرو، عبور خودروها و حتی راه های عابران پیاده ندارد.

مسافران جایی برای اقامت و حتی نشستن برای صرف یک ناهار ندارند.

اب شرب و مناسب برای شستشو های عمومی وجود ندارد.

فضای کافی برای استراحت و توقف یکی دوروزه مسافران ندارد.

پارک و فضای امن برای استراحت وجود ندارد با توجه به ساخت بازارهای متعدد و بزرگ هیچگونه توجهی به گسترش و ساخت پارک ها و فضای سبز نشده است.

شهر فاقد سویت  و هتل اپارتمان کافی برای مسافرین است و نیاز است در شهر سرویس های بهداشتی عمومی توالت عمومی به تعداد کافی و حمام های عمومی نیز برای استفاده مسافرین داشته باشد تا  مورد استفاده مسافرین قرارگرفته و بر مشکلات این شهر اضافه ننماید و سفری اسوده و همراه با بهداشت عمومی عادی فراهم نماید.

هر شهر با توجه به اقلیم و جغرافیایی که دارد یک فضای سبز استاندارد برایش تعریف میشود که برای هر شخص بطور متوسط با توجه به دستورالعمل وزرات راه وشهرسازی و مقررات ملی ساختمان به ازای هر شخص بایستی حدودا ۱۲ الی ۱۷ مترمربع فضای سبز اختصاص داده شود حال با یک حساب سرانگشتی میتوان فهمید این سرانه استاندارد فضای سبز که شامل پارک ها و فضاهای سبز تعریف شده است برای شهر درگهان اختصاص نیافته است. یعنی شهر درگهان باید حدود ۳۴۰۰۰۰ هزار متربع سرانه استاندارد فضای سبز داشته باشد که بنظر می­رسد همچین فضاهایی وجو نداشته و در اینده نیز پیش بینی برای ایجاد ان نشده است.

و متاسفانه شاهد ان هستیم برای ساخت یک فضای سبز و یا پارک در شهرها و شهر بندری درگهان سرعت و قدرت اجرایی لازم وجود ندارد ولی ساخت مجتمع های تجاری با سرعت و قدرت تمام ساخته می­شود و به بهره برداری می­رسد.

برداشت ازاد:

با توجه با اینکه هر شهری یک استاندارد شهری از لحاظ ساخت شهر و برنامه ریزی برای اینده شهر دارد که در طرح جامع شهر پیش بینی و برنامه ریزی ان انجام میشود متاسفانه شهر درگهان بنظر می­رسد همچین برنامه ای ندارد یا شهر درگهان اسیر سومدیریت دوقطبی شهرداری درگهان و مدیریت منطقه ازاد قشم است.

مشکلات شهر درگهان بسیار زیاد است در ایامی که سیل مسافران و گردشگران را به خود اختصاص می­دهد و همچنین در ایام عادی سال نیز مشکلات خاص خودش را دارد.

شهر درگهان با خطر فاضلاب شهری روبه رو شده و مسکن مهر شهر درگهان بطور جدی با این مشکل مواجه است بطوری که ادامه زندگی برای ساکنین ان با خطراتی روبه رو است. و فاضلاب شهری ممکن است شهر را با بیماریهای واگیرداری از جمله وبا و بقیه بیماریهای باکتریزا و واگیر دار به خطر بندازد.

9

مشکل جمع اوری و هدایت ابهای سطحی و ترکیب شدن فاضلاب درگهان

10

مشکلات شهری و فاضلاب شهری مسکن مهر شهر بندری درگهان

11

مشکلات شهری و فاضلاب شهری مسکن مهر شهر بندری درگهان

12

مشکلات شهری و فاضلاب مسکن مهر شهر بندری درگهان

در  یک جمع بندی در اخر شهر بندری درگهان نیاز به ساخت مجتمع های جدید تجارای ندارد و شاید بیشتر از انچه که باید کارشناسان مربوطه اعلام دارند ساخته شده و بهره برداری رسیده و با مشکلاتی نیز روبه رو است, شهر درگهان نیاز به یک مدیریت زیبا سازی شهری دارد برای سامان دادن به ساخت و سازهای جدید شهر و بازسازی ساختمانهای قدیمی و زیباسازی شهر, تا به یک شهر با چهره مناسب شهری برسید .

شهر درگهان نیاز به توسعه زیاد فضای سبز و ساخت پارک دارد تا بتوان محلی امن برای سکونت موقت مسافرین و همچنین برای ساکنین شهر محلی برای گذران اوقات فراغت ایجاد کرد.

درگهان نیاز به پارکینگ های طبقاتی مناسب در محل های مناسب شهر دارد.

13

پارکینگ طبقاتی مدرن

شهربندری درگهان جهت جذب توریست و مسافر بشتر نیاز به ساخت مجتمع های صرفا تفریحی دارد تا بتواند با ایجاد امکانات بیشتر جذب توریست بیشتری نماید و بتواند به بازارهایی که امروزه رونق مناسبی ندارند, رونق و شوکی وارد کند.

بطور مثال با جذب سرمایه گذارهای برای ساخت مجتمع های ابی می­توان  به صنعت توریسم و افزایش گردشگر و مسافر به شهربندری درگهان و جزیره زیبای قشم کمک نمود. بطوری که کارشناسان احداث مجتمع های ابی بیان داشته اند که در ا کثر کلان‌شهرهای دنیا برای جذب هر چه بیشتر گردشگران همواره در حال برنامه‌ریزی و پیاده کردن طرح‌های مختلف هستند، این روزها دیگر اکتفا کردن به جاذبه‌های تاریخی گردشگری برای جلب ‌توجه مردم و مسافران کافی نیست، در دنیای مدرن گاهی به کاربردن تجهیزات جدید در ایجاد اماکن سرگرمی نقش قابل‌توجهی در جذب گردشگران دارد,

14

پارک ابی اهواز و جذب صنعت توریسم

15

پارک ابی مشهد و موفق در جذب توریسم و گردشگر

ایجاد اماکن سرگرمی مانند پارک‌های آبی در سال‌های اخیر یکی از راهکارهای سرمایه‌گذاران در شهرهای ایران برای گذران اوقات فراغت گردشگران بوده است،

تلاش برای جذب گردشگر به تنهایی کافی نیست بلکه با عملکردی سه وجهی باید به جذب، رضایتمندی و ماندگاری گردشگران توجه ویژه داشته باشیم؛ باید گردشگر را جذب کرده و با جلب رضایت او، مدت ماندگاری‌اش را افزایش دهیم. ممکن است با اهرم‌های تبلیغاتی و فشار بتوان به جذب گردشگر پرداخت اما رضایت و ماندگاری مهمتر است.

با توجه اینکه شهر بندری درگهان در کنار سواحل نیلگون خلیج فارس واقع شده است می­توان با توسعه و ساخت زیربنایی سواحل از ان بعنوان پارک و فضای ساحلی برای تفریحگاه استفاده کرد تا در حینی اینکه خداوند این نعمت ها را خلق نموده و بشر بتواند با ایجاد امکانات, به بهترین نحو استفاده نماید.

16

سواحل زیبای خلیج نیلگون فارس

صیادی در شهر بندری درگهان یکی از شغل های سنتی و قدیمی بوده و هست و جریان دارد که نیازمند توجه و توسعه است و همچنین از این ظرفیت نیز می­توان با توجه به علاقه توریسم ظرفیت هایی برای جذب صنعت نه چندان موفق توریسم راه انداخت بعنوان مثال با ساخت موزه ای از صیادی و ماهیگیری به صنعت صیادی و صنعت توریسم کمک نمود و برای شهر بندری درگهان نیز امکاناتی ایجاد کرد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

همه چیز درباره برندسازی رشت؛

قسمت اول: گفتگو با مهدی محمدی

حرف تازه : برندسازی شهری از جمله اقداماتی است که دکتر ثابت قدم به آن می نازد. به نظر می رسد که این پروژه بخشی از کار سترگ " بازآفرینی" باشد که البته ابتر باقی ماند و معلوم نشد سرنوشتش چه شد. در هر حال پس از برگزاری جلسات متمادی برندسازی رشت به نتیجه ای عجیب رسید که هیچگاه دلایل و چرایی اش معلوم نشد: " رشت، شهر جشنواره ها". در سلسله مصاحبه هایی بنا داریم به چگونگی این فرآیند بپردازیم. اولین گفتگو با مهدی محمدی است که در کارگروه برندسازی حصوری پررنگ داشت. سوال: جناب محمدی بفرمایید شما از کی وارد پروژه ی برندسازی رشت شدید؟ سلام و ممنون از شما برای این مصاحبه. تاریخ دقیق را در این لحظه به یاد ندارم ولی در اوایل زمستان سال گذشته به جلسات برندسازی شهر رشت دعوت شدم. سوال: این جلسات در شهرداری برگزار می شد یا مشاوری بیرونی اینکار را انجام می داد؟ خیر، جلسات در شهرداری برگزار میشد و متولی آن هم دفتر مطالعات شهرداری بود و البته جلسات بطور معمول باحضور خود آقای دکتر ثابت قدم برگزار می شد. سوال: افراد حاضر در این کارگروه چه کسانی بودند؟ منظور این است که از داخل شهرداری بودند؟ افراد حاضر دراین جلسات ترکیبی بودند از نیروهای شهرداری و فعالان و متخصصان حوزه های مختلف شهری، بطور آماری فکر میکنم که به لحاظ تعدادی، تعداد افراد بیرونی در جلسات، بیشتر از نیروهای شهرداری بود. سوال: برندسازی شهری چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟ ببینید، این یک بحث تخصصی و طولانی است که ممکن است از حوصله مخاطبان شما خارج باشد اما بطور خلاصه اگر در تجارت برند را نام، علامت، نشانه و یا همه اینها بصورت توامان بدانیم، ما برای یک شهر برند انتخاب نمی کنیم، بلکه برندسازی می کنیم و برندسازی یک شهر ترکیبی است از دانش، تدبیر و تجربه که می تواند با برتری دادن به نام شهر، باعث افزایش اعتبار و شهرت یک شهر نزد مخاطبان و جامعه هدف شده و می تواند بطور مستقیم به کسب شهرت، جذب سرمایه گذار، توسعه گردشگری، افزایش درآمد و بهبود زندگی شهروندان بیانجامد. سوال: هدف از برندسازی رشت چه بود؟ جذب سرمایه گذار یا جلب توریست؟ این دو بحث از هم منفک نیستند، شما برای جذب سرمایه گذار باید جذابیت اقتصادی داشته باشید و یکی از راههای ایجاد جذابیت اقتصادی جلب توریست و درامدهای حاصل از آن هست. سوال: این فرآیند چگونه طی شد؟ چقدر طول کشید؟ همانطور که عرض کردم، متولی این بحث دفتر مطالعات شهرداری بود و در مورد کل فرآیند دوستان بهتر میتوانند اعلام نظر کنند، اما آن بخشی که بنده در خدمت دوستان بودم از اینجا شروع شد که پرسشنامه ای برای بنده به عنوان عضوی از همان عنوانی که خود شما به آن اشاره کردید شورای برندسازی ارسال شد که شعارهایی را که براساس مطالعات و نظرات مخاطبین انتخاب شده بود، برای نظرسنجی و اولویت دهی. در انتهای فرم هم عنوان شده بود که اگر خودتان هم شعاری را مدنظر دارید بنویسید. از این ...

آخرین اخبار