رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 4 خبر


  • سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵
  • الثلاثاء ۱۸ ربيع ثاني ۱۴۳۸
  • 2017 Tuesday 17 January
بررسی تعرفه عوارض درامدی شهرداری رشت در سال 96 در کمیسیون بودجه؛

علوی: پیشنهاد ارائه بسته حمایتی از مشاغل خانگی / صابر: نیامده ایم گوش مردم را ببریم

حرف تازه : یکصد و پنجاهمین جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت صبح امروز در عمارت تاریخی شورا برگزار شد. در این جلسه که به ریاست سید امیر حسین علوی و با حضور فاطمه شیرزاد، اسماعیل حاجی پور، حجت جذب، محمد حسین واثق کارگرنیا، عباس صابر و فرهاد شوقی از اعضای […]

حرف تازه : یکصد و پنجاهمین جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت صبح امروز در عمارت تاریخی شورا برگزار شد.

در این جلسه که به ریاست سید امیر حسین علوی و با حضور فاطمه شیرزاد، اسماعیل حاجی پور، حجت جذب، محمد حسین واثق کارگرنیا، عباس صابر و فرهاد شوقی از اعضای شورا برگزار شد بررسی تعرفه عوارض درامدی شهرداری رشت در سال ۹۶ آغاز شد.

در همین راستا مریم تجددی سرپرست مدیریت تشخیص و وصول درآمد شهرداری رشت به ارائه توضیحاتی در خصوص اصلاحیه ها، حذف برخی تعاریف و تغییرات عوارض و بهای خدمات در سال ۹۶ پرداخت.

بر اساس توضیحات تجددی و در صورت موافقت شورا، برخی تعاریف از جمله پارکینگ، پیاده راه و کاربری آموزش عالی حذف خواهند شد. علت این تصمیم تضاد با طرح تفصیلی جدید، فنی بودن محض برخی موارد و همچنین عدم کاربرد مواردی چون کاربری آموزش عالی عنوان شد.

لازم به ذکر است کاربری آموزشی به طور جداگانه تعریف شده است و سید امیرحسین علوی رئیس کمیسیون برنامه بودجه با موافقت اعضای کمیسیون با پیشنهادش، با حذف تعریف پیاده راه به دلیل حساسیت موضوع اعلام مخالفت کرد.

همچنین بر اساس اظهارات سرپرست مدیریت تشخیص و وصول درآمد شهرداری رشت تعریف واحدهای تجاری سالها با ابهام همراه بود که در صورت تصویب تعریف ساده تری جایگزین آن می شود.

مریم تجددی در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص تعاریف واحدهای تجاری و صنعتی پرداخت و در ادامه در خصوص واحدهای تجاری متمرکز گفت: ساختمان تجاری متمرکز به ساختمانی اطلاق می شود که متشکل از چند واحد تجاری باشد و تمام طبقات آن کاربری تجاری داشته باشند.

بر اساس این توضیحات ساختمان های تجاری چند طبقه که همگی مربوط به یک واحد صنفی هستند و یک نوع محصول را عرضه می کنند تجاری متمرکز به شمار نمی روند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع بوفه ها و سوپرمارکت های داخل باشگاه های ورزشی و بیمارستان ها پرداخت و شرایط تجاری دانستن آنها را تشریح کرد.

تجددی در ادامه به موضوع عمق جبهه اشاره کرد و همچنین در بخش پایانی صحبت های خود در خصوص عوارض زمین های بایر اعلام کرد: ضریب ارزش منطقه ای از ۳ درصد به ۴ درصد افزایش می یابد اما جریمه دیرکرد و دوبرابر شدن آن حذف می شود.

لازم به توضیح است روش محاسبه عوارض این زمین ها ، مساحت ضربدر ارزش منطقه ای ضربدر ۳ درصد بود که از سوی شهرداری پیشنهاد داده شد این ضریب به چهاردرصد افزایش یابد.

در ادامه عباس صابر به روند برخی تغییرات انتقاد داشت و گفت: بعضی افراد در منزل خودشان در محله ای ضعیف کسب و کار کوچکی مثل بسته بندی سبزیجات دارند یا مغازه ای سه چهار متری از حیاطشان ساخته اند و دری به سمت کوچه زده اند. نباید آرایشگاهی که روزی ۳۰ میلیون تومان درامد دارد را با آرایشگاهی که شاید ۳ هزار تومان هم در روز درامد نداشته باشد مقایسه کنیم. اگر چنین مغازه ای را تجاری در نظر بگیریم فردا می گویند کوچه زیر ۸ متر است و عوارض متفرقه را از این افراد می گیرند و این بندگان خدا از همان کار هم می افتند.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت تاکید کرد: نباید افرادی که ضعیف هستند آسیب ببینند. بسیاری از مردم از بیکاری به این کارها رو آورده اند تا نان شب خود را تامین کنند. بیکاری همه جا را گرفته است. با توجه به مشکلات مالی موجود باید مقایسه درستی صورت بگیرد.

وی با اعلام اینکه نیامده ایم گوش مردم را ببریم تصریح کرد: برای حمایت آمده ایم. باید در چارچوب قانون از مردم حمایت کنیم. اگر قصد از بین بردن مشاغل کوچک را داریم به همین شکل پیش برویم.

صابر در خصوص بوفه ها و سوپرمارکت های مربوط به فضاهای ورزشی و درمانی گفت: اگر داخل مجوعه باشد و صرفا برای مراجعین همان فضا دسترسی وجود داشته باشد تجاری نیست و جزیی از خدمات همان مجموعه است اما اگر از خیابان و مسیر تردد عموم مردم هم قابل دسترس باشد دو منظوره است و باید تجاری محسوب شود.

فاطمه شیرزاد، سخنگوی شورا، نیز با اشاره به این نکته که در مواردی دیده شده است که مدیریت شهری عوارض مربوطه را دریافت می کند اما اجازه نصب تابلو نمی دهد خواستار پیگیری موضوع شد.

اسماعیل حاجی پور هم ضمن اینکه خواستار بررسی دقیق این موضوعات طی جلسات متعدد شد گفت: اگر عوارض یکباره افزایش چشمگیری داشته باشد باید پاسخگو باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت افزود: گاهی اوقات شهرداری بودجه غیر واقعی می نویسد و بعد می خواهد تلاش کند به هر شکلی آن را پوشش دهد.

وی ادامه داد: واحد صنفی تعریف دارد و باید بر مبنای قانون از مردم عوارض بگیریم و فردا به سراغ هرکسی نرویم که بودجه را محقق کنیم.

سید امیر حسین علوی هم با اشاره به بحث های حمایتی و کمکی در حوزه اشتغال زایی پیشنهاد داد: شرایط ویژه ای برای مشاغل خانگی و معافیت بعضی مشاغل خانگی جهت ترویج کسب و کارهای کوچک در شهر رشت ارائه شود و در کمیسیون بررسی شود تا با پیشنهادات همکاران مصوب شود تا گام کوچکی در جهت ایجاد فضاهای کسب و کار کوچک برای مردم عزیز رت برداریم.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در خصوص پیشنهاد حذف برخی تعاریف گفت: باید بررسی بیشتری صورت بگیرد. این تعاریفی که در این دفترچه آمده است در جهت کمک است و نباید به راحتی حذف شود.

وی همچنین با افزایش ضریب از ۳ درصد به ۴ درصد در خصوص زمین های بلاتکلیف مخالفت کرد.

در جلسه امروز کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا ۵ ماده تعرفه بررسی شد که تعرفه های دیوار گذاری، تعرفه تفکیک اراضی، تعرفه محصورکردن اراضی بلاتکلیف داخل شهر از جمله موارد بررسی شده بود.


اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

همه چیز درباره برندسازی رشت؛

قسمت اول: گفتگو با مهدی محمدی

حرف تازه : برندسازی شهری از جمله اقداماتی است که دکتر ثابت قدم به آن می نازد. به نظر می رسد که این پروژه بخشی از کار سترگ " بازآفرینی" باشد که البته ابتر باقی ماند و معلوم نشد سرنوشتش چه شد. در هر حال پس از برگزاری جلسات متمادی برندسازی رشت به نتیجه ای عجیب رسید که هیچگاه دلایل و چرایی اش معلوم نشد: " رشت، شهر جشنواره ها". در سلسله مصاحبه هایی بنا داریم به چگونگی این فرآیند بپردازیم. اولین گفتگو با مهدی محمدی است که در کارگروه برندسازی حصوری پررنگ داشت. سوال: جناب محمدی بفرمایید شما از کی وارد پروژه ی برندسازی رشت شدید؟ سلام و ممنون از شما برای این مصاحبه. تاریخ دقیق را در این لحظه به یاد ندارم ولی در اوایل زمستان سال گذشته به جلسات برندسازی شهر رشت دعوت شدم. سوال: این جلسات در شهرداری برگزار می شد یا مشاوری بیرونی اینکار را انجام می داد؟ خیر، جلسات در شهرداری برگزار میشد و متولی آن هم دفتر مطالعات شهرداری بود و البته جلسات بطور معمول باحضور خود آقای دکتر ثابت قدم برگزار می شد. سوال: افراد حاضر در این کارگروه چه کسانی بودند؟ منظور این است که از داخل شهرداری بودند؟ افراد حاضر دراین جلسات ترکیبی بودند از نیروهای شهرداری و فعالان و متخصصان حوزه های مختلف شهری، بطور آماری فکر میکنم که به لحاظ تعدادی، تعداد افراد بیرونی در جلسات، بیشتر از نیروهای شهرداری بود. سوال: برندسازی شهری چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟ ببینید، این یک بحث تخصصی و طولانی است که ممکن است از حوصله مخاطبان شما خارج باشد اما بطور خلاصه اگر در تجارت برند را نام، علامت، نشانه و یا همه اینها بصورت توامان بدانیم، ما برای یک شهر برند انتخاب نمی کنیم، بلکه برندسازی می کنیم و برندسازی یک شهر ترکیبی است از دانش، تدبیر و تجربه که می تواند با برتری دادن به نام شهر، باعث افزایش اعتبار و شهرت یک شهر نزد مخاطبان و جامعه هدف شده و می تواند بطور مستقیم به کسب شهرت، جذب سرمایه گذار، توسعه گردشگری، افزایش درآمد و بهبود زندگی شهروندان بیانجامد. سوال: هدف از برندسازی رشت چه بود؟ جذب سرمایه گذار یا جلب توریست؟ این دو بحث از هم منفک نیستند، شما برای جذب سرمایه گذار باید جذابیت اقتصادی داشته باشید و یکی از راههای ایجاد جذابیت اقتصادی جلب توریست و درامدهای حاصل از آن هست. سوال: این فرآیند چگونه طی شد؟ چقدر طول کشید؟ همانطور که عرض کردم، متولی این بحث دفتر مطالعات شهرداری بود و در مورد کل فرآیند دوستان بهتر میتوانند اعلام نظر کنند، اما آن بخشی که بنده در خدمت دوستان بودم از اینجا شروع شد که پرسشنامه ای برای بنده به عنوان عضوی از همان عنوانی که خود شما به آن اشاره کردید شورای برندسازی ارسال شد که شعارهایی را که براساس مطالعات و نظرات مخاطبین انتخاب شده بود، برای نظرسنجی و اولویت دهی. در انتهای فرم هم عنوان شده بود که اگر خودتان هم شعاری را مدنظر دارید بنویسید. از این ...

آخرین اخبار