رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵
  • الثلاثاء ۱۸ ربيع ثاني ۱۴۳۸
  • 2017 Tuesday 17 January
فاطمه شعاع شرق

شهروند مشارکتی

فاطمه شعاع شرق* : پرواضح است که امروزه مشارکت، همواره در فرایند توسعه نقش بسیار پررنگی ایفا می کند. بنابراین در طرح های توسعه شهری تاکید بسیاری بر برنامه ریزی هماهنگ و مشارکتی می باشد به نحوی که نقش مردم از حالت نمایشی به جنبه ی محوری تغییر شکل یابد. در این میان مسلما جلب […]

فاطمه شعاع شرق* : پرواضح است که امروزه مشارکت، همواره در فرایند توسعه نقش بسیار پررنگی ایفا می کند. بنابراین در طرح های توسعه شهری تاکید بسیاری بر برنامه ریزی هماهنگ و مشارکتی می باشد به نحوی که نقش مردم از حالت نمایشی به جنبه ی محوری تغییر شکل یابد.

در این میان مسلما جلب اعتماد عمومی و تشویق افراد در مراحل مختلف طرح ها و استفاده از مشاوره عمومی و خرد جمعی قابل تامل است.

شاید بتوان دلیلی از دلایل مهم را چنین دانست که مردمی که در محدوده ی مورد برنامه ریزی زندگی می کنند دقیق ترین اطلاعات را درباره ی آن محدوده و موضوعات مرتبط با آن  دارند.البته ناگفته نماند این مشارکت موثر وسهیم شدن در تصمیم گیری ها بدون داشتن اطلاعات لازم موثر نیست. بی دلیل نیست که می توان عدم شفافیت اطلاعات و نارسایی اطلاعات موجود در دسترس شهروندان را دو مشکل اساسی در مقابل با توسعه و مردم سالاری عنوان نمود.عموما عدم مشارکت شهروندان را در مسائل شهری می توان خطری برای سلامت اقتصادی و اجتماعی دانست و مانع از پیشرفت آن شد.

مشارکت را می توان در چهار سطح خلاصه نمود:

مشارکت در تصمیم گیری

مشارکت در اجرای طرح ها

مشارکت در بهره برداری

مشارکت در پایش و ارزیابی طرح ها

اما متاسفانه شاهد بها ندادن به مشارکت های مردم در برنامه ریزی های منطقه ای می باشیم. برای شهروندان معمولا زمان اطلاع از طرح ها وقتی ست که بخواهند پروانه ساخت و ساز ملک شخصی خود را بگیرند .

این امر نه تنها مشوق اجرای طرح های توسعه نمی باشد بلکه به علت دخل و تصرف در ملک شخصی فرد عامل جدی بازدارنده ای نیز محسوب می گردد.

همچنین عدم اطلاع شهروندان از نحوه ی تخصیص اعتبارات و بودجه ی شهری و نیز متناسب ندانستن آن ها با نیازهای اساسی خود سبب کاهش مشارکت آنان در اداره شهر خواهد شد. یا ممکن است برای مشارکت خود، نتیجه ی چندانی متصور نباشند.یا شهروندان بسیار خود را گرفتار می دانند و فرصت لازم جهت مشارکت را ندارند.بر اساس مطالعات انجام شده آسیب هایی چون پیش فرض نادرست در مورد مشارکت شهروندان، موانع فرهنگی و موانع سازمانی مشارکت، در نظام مدیریت لزوما باید مرتفع شود.

در این میان عملکرد تشکیلات مدیریت شهری و اعضای شورای شهر در بهره گیری از توانمدیهای شهروندان جهت افزایش مشارکت را می توان بسیار موثر دانست.

در برنامه ها زمانی که افراد و شهروندان به عنوان محور اصلی توسعه معرفی می گردند، توسعه مسلما موفقیت آمیز خواهد بود.

استفاده کردن از نظرات شهروندان باعث اخذ افکار نو و ابتکاری خواهد شد.

و در آن زمان است که موقعیت یک شهروند به عنوان حس عضویت داشتن در یک جامعه برای مشارکت جدی و فعال در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مثمر ثمر می تواند باشد.

*دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی

انتشار  یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

همه چیز درباره برندسازی رشت؛

قسمت اول: گفتگو با مهدی محمدی

حرف تازه : برندسازی شهری از جمله اقداماتی است که دکتر ثابت قدم به آن می نازد. به نظر می رسد که این پروژه بخشی از کار سترگ " بازآفرینی" باشد که البته ابتر باقی ماند و معلوم نشد سرنوشتش چه شد. در هر حال پس از برگزاری جلسات متمادی برندسازی رشت به نتیجه ای عجیب رسید که هیچگاه دلایل و چرایی اش معلوم نشد: " رشت، شهر جشنواره ها". در سلسله مصاحبه هایی بنا داریم به چگونگی این فرآیند بپردازیم. اولین گفتگو با مهدی محمدی است که در کارگروه برندسازی حصوری پررنگ داشت. سوال: جناب محمدی بفرمایید شما از کی وارد پروژه ی برندسازی رشت شدید؟ سلام و ممنون از شما برای این مصاحبه. تاریخ دقیق را در این لحظه به یاد ندارم ولی در اوایل زمستان سال گذشته به جلسات برندسازی شهر رشت دعوت شدم. سوال: این جلسات در شهرداری برگزار می شد یا مشاوری بیرونی اینکار را انجام می داد؟ خیر، جلسات در شهرداری برگزار میشد و متولی آن هم دفتر مطالعات شهرداری بود و البته جلسات بطور معمول باحضور خود آقای دکتر ثابت قدم برگزار می شد. سوال: افراد حاضر در این کارگروه چه کسانی بودند؟ منظور این است که از داخل شهرداری بودند؟ افراد حاضر دراین جلسات ترکیبی بودند از نیروهای شهرداری و فعالان و متخصصان حوزه های مختلف شهری، بطور آماری فکر میکنم که به لحاظ تعدادی، تعداد افراد بیرونی در جلسات، بیشتر از نیروهای شهرداری بود. سوال: برندسازی شهری چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟ ببینید، این یک بحث تخصصی و طولانی است که ممکن است از حوصله مخاطبان شما خارج باشد اما بطور خلاصه اگر در تجارت برند را نام، علامت، نشانه و یا همه اینها بصورت توامان بدانیم، ما برای یک شهر برند انتخاب نمی کنیم، بلکه برندسازی می کنیم و برندسازی یک شهر ترکیبی است از دانش، تدبیر و تجربه که می تواند با برتری دادن به نام شهر، باعث افزایش اعتبار و شهرت یک شهر نزد مخاطبان و جامعه هدف شده و می تواند بطور مستقیم به کسب شهرت، جذب سرمایه گذار، توسعه گردشگری، افزایش درآمد و بهبود زندگی شهروندان بیانجامد. سوال: هدف از برندسازی رشت چه بود؟ جذب سرمایه گذار یا جلب توریست؟ این دو بحث از هم منفک نیستند، شما برای جذب سرمایه گذار باید جذابیت اقتصادی داشته باشید و یکی از راههای ایجاد جذابیت اقتصادی جلب توریست و درامدهای حاصل از آن هست. سوال: این فرآیند چگونه طی شد؟ چقدر طول کشید؟ همانطور که عرض کردم، متولی این بحث دفتر مطالعات شهرداری بود و در مورد کل فرآیند دوستان بهتر میتوانند اعلام نظر کنند، اما آن بخشی که بنده در خدمت دوستان بودم از اینجا شروع شد که پرسشنامه ای برای بنده به عنوان عضوی از همان عنوانی که خود شما به آن اشاره کردید شورای برندسازی ارسال شد که شعارهایی را که براساس مطالعات و نظرات مخاطبین انتخاب شده بود، برای نظرسنجی و اولویت دهی. در انتهای فرم هم عنوان شده بود که اگر خودتان هم شعاری را مدنظر دارید بنویسید. از این ...

آخرین اخبار