رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵
  • الثلاثاء ۱۸ ربيع ثاني ۱۴۳۸
  • 2017 Tuesday 17 January

محمد رفیعی* : از سال ۱۳۰۸ واحد پول ایران به طور رسمی ریال اعلام شد که این واحد پولی از آن زمان تا به حال دستخوش تحولات عمده ای شده که تورم را می توان عامل اصلی آن نام برد. با توجه به وجود تورم شدید در سالهای گذشته ارزش ریال در مقابل پول سایر کشورها کاهش […]

محمد رفیعی* : از سال ۱۳۰۸ واحد پول ایران به طور رسمی ریال اعلام شد که این واحد پولی از آن زمان تا به حال دستخوش تحولات عمده ای شده که تورم را می توان عامل اصلی آن نام برد. با توجه به وجود تورم شدید در سالهای گذشته ارزش ریال در مقابل پول سایر کشورها کاهش قابل ملاحظه ای داشته است. این مهم در خیلی از کشورها نیز به صورت مشابه اتفاق افتاده که عمده کشورها از راهکار حذف صفر استفاده کرده اند. کشور ترکیه ۲۰ سال قبل شش صفر از واحد پولی خود حذف کرد و تجربه موفقی در این زمینه به حساب می آید. آلمان نیز که با حذف چهارده صفر از واحد پول ملی خود روبرو بود، موجب تقویت اعتبار این واحد پولی شد.

معمولاً اقتصادهایی که بعد از دوره های بی ثباتی و افزایش نرخ تورم موفق به برقراری ثبات اقتصادی و کنترل تورم می شوند اقدام به برداشتن یک یا چند صفر از پول ملی خود می کنند. در حال حاضر  این شرایط در اقتصاد ایران مهیاست. البته یک نگرانی در این زمینه هم بین سیاست گذاران و مسئولین وجود دارد و آن هم این است که با حذف چند صفر از پول توهم پولی و احساس کمبود و افت درآمد در مردم ایجاد شود که این در مردم و صاحبان درآمد احساس بدی ایجاد می کند.

بدون شک در آینده کشور نیاز به یک تغییر پولی دارد. موضوع ثبات اقتصادی برای اجرای تغییر پول لازم است؛ به همین لحاظ دولت می بایست برای اجرای این طرح چند هدف عمده و اجرایی را سرلوحه کار خود قرار دهد. اولاً حجم پول و نقدینگی را در جامعه به نوعی کنترل کند. برای موفقیت کامل در کاهش حجم نقدینگی در داخل کشور اگر تعداد صفرهایی که از پول حذف می شود بیشتر باشد توفیق دولت در انجام این تحقق بیشتر خواهد بود. دوماً قیمت اجناس را به ظاهر ارزان و ناچیز جلوه می دهد که این موضوع بسیار مهم بوده که هدف اصلی دولتمردان این کار می باشد. به صورتی که با کاهش صفر از اسکناس ها به طور طبیعی تمامی قیمت ها ارزان به نظر می رسد و از نظر روانی بر روحیه اکثر مردم تأثیر مثبت خواهد گذاشت. سوماً ارزش اسمی نرخ ارز کاهش می دهد. این موضوع نیز برای دولت بسیار با اهمیت است که با کم کردن صفر به دنیا علی الخصوص دولت آمریکا ثابت کند که ارزش پول ایرانی از ارزش بسیار بالایی در دولت تدبیر و امید برخوردار شده. این اتفاقات در زمانی به وجود می آید که دولت درگیر افزایش نرخ دلار و توافق نفتی اوپک است. حال باید دید که آیا با حذف صفر اقتصاد بهبود می بخشد یا ان را با چالش جدید مواجه می کند؟

رییس مجمع متخصصین ایران (مرکز آموزش و پژوهش گیلان)


اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

همه چیز درباره برندسازی رشت؛

قسمت اول: گفتگو با مهدی محمدی

حرف تازه : برندسازی شهری از جمله اقداماتی است که دکتر ثابت قدم به آن می نازد. به نظر می رسد که این پروژه بخشی از کار سترگ " بازآفرینی" باشد که البته ابتر باقی ماند و معلوم نشد سرنوشتش چه شد. در هر حال پس از برگزاری جلسات متمادی برندسازی رشت به نتیجه ای عجیب رسید که هیچگاه دلایل و چرایی اش معلوم نشد: " رشت، شهر جشنواره ها". در سلسله مصاحبه هایی بنا داریم به چگونگی این فرآیند بپردازیم. اولین گفتگو با مهدی محمدی است که در کارگروه برندسازی حصوری پررنگ داشت. سوال: جناب محمدی بفرمایید شما از کی وارد پروژه ی برندسازی رشت شدید؟ سلام و ممنون از شما برای این مصاحبه. تاریخ دقیق را در این لحظه به یاد ندارم ولی در اوایل زمستان سال گذشته به جلسات برندسازی شهر رشت دعوت شدم. سوال: این جلسات در شهرداری برگزار می شد یا مشاوری بیرونی اینکار را انجام می داد؟ خیر، جلسات در شهرداری برگزار میشد و متولی آن هم دفتر مطالعات شهرداری بود و البته جلسات بطور معمول باحضور خود آقای دکتر ثابت قدم برگزار می شد. سوال: افراد حاضر در این کارگروه چه کسانی بودند؟ منظور این است که از داخل شهرداری بودند؟ افراد حاضر دراین جلسات ترکیبی بودند از نیروهای شهرداری و فعالان و متخصصان حوزه های مختلف شهری، بطور آماری فکر میکنم که به لحاظ تعدادی، تعداد افراد بیرونی در جلسات، بیشتر از نیروهای شهرداری بود. سوال: برندسازی شهری چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟ ببینید، این یک بحث تخصصی و طولانی است که ممکن است از حوصله مخاطبان شما خارج باشد اما بطور خلاصه اگر در تجارت برند را نام، علامت، نشانه و یا همه اینها بصورت توامان بدانیم، ما برای یک شهر برند انتخاب نمی کنیم، بلکه برندسازی می کنیم و برندسازی یک شهر ترکیبی است از دانش، تدبیر و تجربه که می تواند با برتری دادن به نام شهر، باعث افزایش اعتبار و شهرت یک شهر نزد مخاطبان و جامعه هدف شده و می تواند بطور مستقیم به کسب شهرت، جذب سرمایه گذار، توسعه گردشگری، افزایش درآمد و بهبود زندگی شهروندان بیانجامد. سوال: هدف از برندسازی رشت چه بود؟ جذب سرمایه گذار یا جلب توریست؟ این دو بحث از هم منفک نیستند، شما برای جذب سرمایه گذار باید جذابیت اقتصادی داشته باشید و یکی از راههای ایجاد جذابیت اقتصادی جلب توریست و درامدهای حاصل از آن هست. سوال: این فرآیند چگونه طی شد؟ چقدر طول کشید؟ همانطور که عرض کردم، متولی این بحث دفتر مطالعات شهرداری بود و در مورد کل فرآیند دوستان بهتر میتوانند اعلام نظر کنند، اما آن بخشی که بنده در خدمت دوستان بودم از اینجا شروع شد که پرسشنامه ای برای بنده به عنوان عضوی از همان عنوانی که خود شما به آن اشاره کردید شورای برندسازی ارسال شد که شعارهایی را که براساس مطالعات و نظرات مخاطبین انتخاب شده بود، برای نظرسنجی و اولویت دهی. در انتهای فرم هم عنوان شده بود که اگر خودتان هم شعاری را مدنظر دارید بنویسید. از این ...

آخرین اخبار