رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵
  • الخميس ۲۶ جماد أول ۱۴۳۸
  • 2017 Thursday 23 February

حرف تازه: استاندار گیلان با اشاره به میزبانی گیلان از بیش از ۲۵ میلیون نفر گردشگر در طول سال گفت: بخش اعظمی از هزینه های سنگین گردشگرپذیری گیلان بر عهده شهرداری ها است. به گزارش حرف تازه به نقل از خبرنگار مهر، محمدعلی نجفی صبح چهارشنبه در نخستین روز از سومین نشست تخصصی مدیران کل دفاتر […]

حرف تازه: استاندار گیلان با اشاره به میزبانی گیلان از بیش از ۲۵ میلیون نفر گردشگر در طول سال گفت: بخش اعظمی از هزینه های سنگین گردشگرپذیری گیلان بر عهده شهرداری ها است.

به گزارش حرف تازه به نقل از خبرنگار مهر، محمدعلی نجفی صبح چهارشنبه در نخستین روز از سومین نشست تخصصی مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری های سراسر کشور که در رشت در حال برگزاری است با اشاره به ظرفیت های گردشگری شهرها و روستاهای گیلان اظهار کرد: با وجود اینکه جمعیت استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است اما در طول سال میزبان ۲۵ تا ۳۰ میلیون گردشگر و مسافر است که این امر باعث شده هزینه های متعددی را بر شهرها و روستاهای استان تحمیل کند.

وی با بیان اینکه مردم گیلان همواره میهمان نوازان خوبی برای مسافران بوده افزود: با وجود فرصتی که از حضور گردشگری در گیلان مهیا می شود اما ساماندهی پسماند جمعیت ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر در طول سال به همراه بار سنگین ترافیکی که در شهرهای استان به وجود می آید، به تنهایی از عهده استان برنمی آید.

استاندار گیلان مسئولیت شهرداری ها در سراسر استان برای ساماندهی امور و ارائه خدمات به گردشگران و شهروندان را بسیار سنگین دانست و گفت: باید نگاه دولت در همه زمینه ها نسبت به استان گیلان با میزبانی از جمعیت بالای گردشگران متفاوت از سایر استان ها باشد.

وی به هزینه های مدیریت پسماند در سطح استان اشاره و اظهار کرد: با وجود مدیریت ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر جمعیت در طول سال، سهم گیلان در همه بخش ها به اندازه دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت گیلان دیده می شود در حالی که ساماندهی پسماند تنها در شهری مثل رشت با مشکلات بسیاری مواجه است.

نجفی با بیان اینکه طی دولت یازدهم، استان گیلان در بسیاری از شاخص ها از رشد و پیشرفت برخوردار شده است افزود: تقلیل نرخ بیکاری طی سه سال اخیر، همسایگی گیلان با چهار کشور و همینطور برخورداری از تنها منطقه آزاد شمال کشور سبب شده که این استان از ظرفیت های بسیاری برای جلب سرمایه گذاران برخوردار باشد.

وی تاکید کرد: همه شهرداران باید نسبت به جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی انگیزه های لازم را داشته باشند زیرا منابع دولت برای کمک به شهرداری ها محدود است.

استاندار گیلان با اشاره به استخدام های غیرضروری و به دور از تخصص در شهرداری ها هشدار داد و گفت: لازم نیست که هر شهردار با ورود به شهرداری و قبول مسئولیت، نیروهای متعددی را در شهرداری جذب کند و همواره باید تخصص و تدبر را در راس و اولویت قرار دهند تا مشکلی برای شهرداران و شوراهای بعدی به وجود نیاید.

نجفی همچنین خواستار در جریان قرار گرفتن همه استانداری ها از تصمیمات و لوایح پیشنهادی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور شد تا همکاری های لازم برای جلب نظر نمایندگان مجلس در سطح استان ها صورت گیرد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یادداشتی از بهنیا ثابت رفتار؛

اعتمادسازی یا اعتمادسوزی؟

بهنیا ثابت رفتار* -  اعتمادسازی یکی از ارکان اصلی توسعه شهری است. در سایه ایجاد اعتمادسازی محلی است که مشارکت و همراهی مردم با مدیران در سطوح بالاتری شکل می گیرد و آستانه تحمل در مقابل مشکلات و نارسایی های موجود به امید حرکت رو به توسعه افزایش می یابد. در نتیجه در مسیر دستیابی به اهداف برند سازی و ایجاد فرصت های اقتصادی موانع کمتری ایجاد می شود. اما در نقطه مقابل اعتمادسازی، آسیبی به نام "اعتمادسوزی" وجود دارد. اعتمادسوزی می تواند ارتباط معناداری با ذهنیت ایجادشده در مردم در راستای اعتمادسازی داشته باشد. شاید زمانیکه یک مجموعه تصمیم به ایجاد اعتمادسازی محلی می کند به مراتب بیش از زمانی که چنین قصدی ندارد در معرض اعتمادسوزی قرار می گیرد و توقع ایجادشده سبب می شود نواقص و نارسایی ها بیشتر به چشم بیاید و اعتمادی که تا حدی پیش از این ایجاد شده است، به شدت آسیب ببیند. زمینه های بروز چنین پدیده ای در میان رشتوندان در مقابل مجموعه شهرداری رشت که مدتی است تلاش می کند در راستای اعتمادسازی محلی گام بردارد وجود دارد. که در ادامه به دلایل آن می پردازیم. تحقیقات نشان می دهد با توجه به اینکه ویژگی های محیط شهری تقریبا ثابت است، ویژگی های اعتمادشونده و اعتماد کننده نقش اصلی را در ایجاد اعتماد به مدیریت شهری ایفا می کنند. بر اساس این مدل، اگر بخواهیم رابطه شهرداری رشت با شهروندان را در دوره حضور سید محمدعلی ثابت قدم مد نظر قرار دهیم، نمی توانیم انتظار ایجاد اعتماد کامل به مدیریت شهری را داشته باشیم به این دلیل که برای هریک از  مهم ترین ویژگی های اعتماد شونده (مدیریت شهری) مثالی نقض و یا حداقل یک علامت سوال چالش برانگیز داریم که آسیب بسیاری به اعتمادسازی محلی وارد می کند.  نتایج این تحقیق نشان می دهد: "توانایی انجام وظایف" مهم ترین مولفه در میان ویژگی های مدیریت شهری است. عدم پرداخت به موقع حقوق و بیمه کارکنان بخش های مختلف از جمله نیروهای زحمتکش آتش نشانی، پاکبانان، پرسنل حوزه فضای سبز، بازرسان تاکسیرانی، رانندگان اتوبوس و ... که از اولیه ترین وظایف هر شهرداری است و یا به عنوان مثال مشکلات ناشی از برف نیم متری در روزهای اخیر و عدم خدمات رسانی مناسب از جمله مواردی است که سوالات زیادی را در ذهن شهروندان ایجاد کرده است. آیا پیاده راهی که در ابتدای عمر خود با کفپوش های بی کیفیت روزگار می گذارند، آن هم وقتی هزینه قابل توجهی برای ساخت آن شده است، نشان از عدم توانایی در انجام وظایف به طور صحیح ندارد؟ آیا اجرای آسفالت های ضعیف که مورد انتقاد اعضای شورا و شهروندان قرار می گیرد آن هم در شرایطی که نسبت به گذشته هزینه بیشتری برای آن می شود و کمیت آن هم به صورت ملموس بالا می رود نشانی از ناتوانی در انجام وظایف ندارد؟ حداقل این است که نظارت کافی در این موارد صورت نگرفته است. البته از آنجا که قصد ندارم در این تحلیل به بیان تمامی مشکلات موجود ...

آخرین اخبار