رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 7 خبر


  • چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵
  • الأربعاء ۱۹ ربيع ثاني ۱۴۳۸
  • 2017 Wednesday 18 January
افراد با یک ساعت کار در هفته با داشتن درآمد۳ هزار و ۷۶۰ تومان در هفته شاغل محسوب می شوند!

معیارهای بین‌المللی تعیین نرخ بیکاری وصله ناهمرنگ اقتصاد ایران

حرف تازه : افراد با یک ساعت کار در هفته با داشتن درآمد۳ هزار و ۷۶۰ تومان در هفته شاغل محسوب می شوند. با ملاک کار یک ساعت در هفته چند نفر از ۲۵ میلیون نفر شاغل در کشور، بیکار نیستند؟ به گزارش حرف تازه به نقل از خبرگزاری تسنیم، نحوه محاسبه نرخ بیکاری در کشور […]

حرف تازه : افراد با یک ساعت کار در هفته با داشتن درآمد۳ هزار و ۷۶۰ تومان در هفته شاغل محسوب می شوند. با ملاک کار یک ساعت در هفته چند نفر از ۲۵ میلیون نفر شاغل در کشور، بیکار نیستند؟

به گزارش حرف تازه به نقل از خبرگزاری تسنیم، نحوه محاسبه نرخ بیکاری در کشور بر اساس یک ساعت کار در هفته است. رئیس مرکز آمار ایران چند روز گذشته با بیان اینکه بر اساس شاخص‌های بین‌المللی، با یک ساعت کار در هفته فرد در فهرست شاغلان قرار می‌گیرد، گفت: «نرخ اشتغال و بیکاری در ایران بر همین اساس محاسبه می‌شود.»

اشتغال یک ساعته ای که به اعتقاد نماینده ایران در سازمان بین‌المللی کار (ILO)،  درآمد آن ۳ هزار و ۷۶۰ تومان است. حالا جای این سوال مطرح است چند نفر از ۲۵ میلیون نفر شاغل در کشور با یک ساعت کار در هفته در این لیست قرار می گیرند؟

در دولت هفتم و اوایل دولت هشتم معیار اشتغال در کشور ۲ روز در هفته یا همان ۱۶ساعت در هفته بود که به اذعان پارسا، تغییر تعریف بیکاری در دولت هشتم آغاز شد.

پارسا، رئیس مرکزآمار چند روز گذشته درباره چگونگی جمع آوری اطلاعات برای اعلام آمار اشتغال در کشور گفت: در دنیا تمامی خبرگان در حوزه اشتغال و بیکاری گرد هم آمده و اعلام کرده اند که دو روز کار در هفته ملاک شاغل بودن یا نبودن یک فرد است و این در مجموعه آمار سازمان ملل نیز تعریف شده و با آن تعریف حساب و کتاب‌های لازم صورت می‌گیرد.  از اواخر دولت هشتم تعریف رسمی کل دنیا برای اشتغال یک ساعت در هفته را به معنای شاغل بودن یک فرد در نظر می‌گیرند.

از زمان دولت اصلاحات بود که یک ساعت کار در هفته هم اشتغال به حساب می‌آید.

 اما در کنار تمام این موارد نکته مهم دیگر این است که پارسا اعلام کرده اگر نرخ بیکاری با تعریف گذشته محاسبه شود میزان بیکاری ۲درصد افزایش می یابد. اگر بخواهیم با ملاک ۱۶ساعت در هفته نرخ بیکاری را محاسبه کنیم آخرین نرخ بیکاری بهار امسال که از سوی مرکز آمار۱۲٫۲ درصد اعلام شد حدود ۱۴٫۲ درصد می شود.

اولیا علی‌بیگی ،رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار ایران با انتقاد از معیار تعریف فرد شاغل در ارائه آمار گفت: طبق تعریف سازمان جهانی کار، یک ساعت کار در هفته فرد شاغل محسوب می‌شود اما واقعیت این است که باید با نگاه به واقعیات جامعه خودمان در مورد مبنای سنجش و استخراج آمار تصمیم بگیریم.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار ایران، با تاکید بر اینکه قاعدتا در تصمیم‌گیری‌ها باید به تناسب شرایط جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی داخلی تصمیم‌گیری شود گفت: اگر قرار است بر اساس معیارهای بین المللی آمار را ارائه دهیم باید خدمات مساوی و هم تراز باجامعه بین‌المللی به نیروی کار ایرانی ارائه شود.

وی با یادآوری اینکه حداقل دستمزد سال ۹۵ به میزان ۸۱۲ هزار تومان گفت: با احتساب این میزان دستمزد ماهانه، دستمزد یک ساعت کار معادل ۳۷۶۰ تومان است، آیا این نرخ دستمزد با دستمزد یک کشور توسعه یافته برابر است؟

 در حال حاضر با توجه به اینکه مسئولان دولت فعلی درباره نرخ بیکاری تأکید می کنند که باید مطابق تعریف مرکز آمار و استاندارهای آماری جهانی باشد که ” استاندارهای آماری جهانی درباره تعریف یک ساعت کار در هفته بیان می کنند: ” اگر فردی با یک ساعت در هفته کار تأمین معیشت کند شاغل محسوب می شود. حالا با توجه به وضعیت معیشتی نیروی کار در ایران و درآمد یک ساعته۳ هزار و ۷۶۰ تومان می توان یک ساعت در هفته را ملاک شاغل دانست.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

همه چیز درباره برندسازی رشت؛

قسمت اول: گفتگو با مهدی محمدی

حرف تازه : برندسازی شهری از جمله اقداماتی است که دکتر ثابت قدم به آن می نازد. به نظر می رسد که این پروژه بخشی از کار سترگ " بازآفرینی" باشد که البته ابتر باقی ماند و معلوم نشد سرنوشتش چه شد. در هر حال پس از برگزاری جلسات متمادی برندسازی رشت به نتیجه ای عجیب رسید که هیچگاه دلایل و چرایی اش معلوم نشد: " رشت، شهر جشنواره ها". در سلسله مصاحبه هایی بنا داریم به چگونگی این فرآیند بپردازیم. اولین گفتگو با مهدی محمدی است که در کارگروه برندسازی حصوری پررنگ داشت. سوال: جناب محمدی بفرمایید شما از کی وارد پروژه ی برندسازی رشت شدید؟ سلام و ممنون از شما برای این مصاحبه. تاریخ دقیق را در این لحظه به یاد ندارم ولی در اوایل زمستان سال گذشته به جلسات برندسازی شهر رشت دعوت شدم. سوال: این جلسات در شهرداری برگزار می شد یا مشاوری بیرونی اینکار را انجام می داد؟ خیر، جلسات در شهرداری برگزار میشد و متولی آن هم دفتر مطالعات شهرداری بود و البته جلسات بطور معمول باحضور خود آقای دکتر ثابت قدم برگزار می شد. سوال: افراد حاضر در این کارگروه چه کسانی بودند؟ منظور این است که از داخل شهرداری بودند؟ افراد حاضر دراین جلسات ترکیبی بودند از نیروهای شهرداری و فعالان و متخصصان حوزه های مختلف شهری، بطور آماری فکر میکنم که به لحاظ تعدادی، تعداد افراد بیرونی در جلسات، بیشتر از نیروهای شهرداری بود. سوال: برندسازی شهری چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟ ببینید، این یک بحث تخصصی و طولانی است که ممکن است از حوصله مخاطبان شما خارج باشد اما بطور خلاصه اگر در تجارت برند را نام، علامت، نشانه و یا همه اینها بصورت توامان بدانیم، ما برای یک شهر برند انتخاب نمی کنیم، بلکه برندسازی می کنیم و برندسازی یک شهر ترکیبی است از دانش، تدبیر و تجربه که می تواند با برتری دادن به نام شهر، باعث افزایش اعتبار و شهرت یک شهر نزد مخاطبان و جامعه هدف شده و می تواند بطور مستقیم به کسب شهرت، جذب سرمایه گذار، توسعه گردشگری، افزایش درآمد و بهبود زندگی شهروندان بیانجامد. سوال: هدف از برندسازی رشت چه بود؟ جذب سرمایه گذار یا جلب توریست؟ این دو بحث از هم منفک نیستند، شما برای جذب سرمایه گذار باید جذابیت اقتصادی داشته باشید و یکی از راههای ایجاد جذابیت اقتصادی جلب توریست و درامدهای حاصل از آن هست. سوال: این فرآیند چگونه طی شد؟ چقدر طول کشید؟ همانطور که عرض کردم، متولی این بحث دفتر مطالعات شهرداری بود و در مورد کل فرآیند دوستان بهتر میتوانند اعلام نظر کنند، اما آن بخشی که بنده در خدمت دوستان بودم از اینجا شروع شد که پرسشنامه ای برای بنده به عنوان عضوی از همان عنوانی که خود شما به آن اشاره کردید شورای برندسازی ارسال شد که شعارهایی را که براساس مطالعات و نظرات مخاطبین انتخاب شده بود، برای نظرسنجی و اولویت دهی. در انتهای فرم هم عنوان شده بود که اگر خودتان هم شعاری را مدنظر دارید بنویسید. از این ...

آخرین اخبار