رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶
  • الإثنين ۲ صفر ۱۴۳۹
  • 2017 Monday 23 October

حرف تازه – پس از اتفاقاتی که در روزهای اخیر در خصوص ثبت رشت در شبکه شهرهای تالابی افتاد و پیگیری های و اظهار نظر هایی که صورت گرفت با کوروش کابلی مدیرعامل موسسه پویندگان صلح گیل و همینطور نسیم طواف زاده مدیرعامل موسسه سبزکاران به گفتگو نشستیم تا در جریان جزییات بیشتری از موضوع قرار بگیریم. ( […]

حرف تازه – پس از اتفاقاتی که در روزهای اخیر در خصوص ثبت رشت در شبکه شهرهای تالابی افتاد و پیگیری های و اظهار نظر هایی که صورت گرفت با کوروش کابلی مدیرعامل موسسه پویندگان صلح گیل و همینطور نسیم طواف زاده مدیرعامل موسسه سبزکاران به گفتگو نشستیم تا در جریان جزییات بیشتری از موضوع قرار بگیریم. ( برای اطلاعات بیشتر از روند این ماجرا به ترتیب اینجا ، اینجا ، اینجا ، اینجا و اینجا را بخوانید) 

خلاصه ای از این گفتگو را در ادامه مشاهده می کنید:

کمی از شرایط ثبت رشت در شبکه شهرهای تالابی و روند آن برای مخاطبان توضیح می دهید؟ آیا مسئولین شهری استقبال و همراهی خوبی داشتند؟

نسیم طواف زاده مدیرعامل موسسه سبزکاران گفت: داستان شهرهای حامی تالاب از خردادماه ۱۳۹۶ توسط دبیرخانه کنوانسیون رامسر به کشورهای متعهد اعلام شد و توسط وزارت امور خارجه به سازمان حفاظت محیط ­زیست کشور اعلام گردید. در تیرماه ۱۳۹۶ از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به تمامی استان های تالابی اعلام و در وب سایت سازمان قرار گرفت.

طواف زاده افزود : پس از آن سبزکاران نیز در فضای مجازی و رسانه­ ها و شبکه های محیط زیستی اطلاع رسانی کرد که البته توجه لازم توسط تشکل ها و شهرداری ها در آن مقطع زمانی انجام نشد و مرکز کمک ­های بشردوستانه پویندگان صلح گیل و موسسه سبزکاران با هدف حمایت از شهر رشت و تشویق مقامات شهری برای پیوستن به شهرهای تالابی و کمک در تکمیل فرم ها، طرحی را به شورای اسلامی شهر پیشنهاد کرد تا در اندک زمان باقیمانده با حمایت شورا و در نبود شهردار و حضور سرپرست سرعت کار افزایش یافته و بتوان بصورت داوطلبانه فرم ها را پر نمود که مورد استقبال رئیس شورا، سرپرست و شهردار منتخب رشت هم قرار گرفته است.

وی اظهار داشت : البته باید توجه داشته باشیم که شهرهای حامی تالاب به سکونتگاه هایی اتلاق می شود که در حاشیه یا نزدیکی خود تالابی داشته باشند و اثرات مدیریت شهری بر تالاب برای شان مشهود بوده و برای حل  آن و استفاده خردمندانه از تالاب برنامه ریزی داشته باشند.

نسیم طواف زاده در پایان تصریح کرد: در این راستا با توجه به فاصله نزدیک تالاب انزلی و حتی بوجاق به شهر رشت و تاثیر رشت بر هر دوی این تالاب ها حتی بدون در نظر گرفتن تالاب شهری عینک می شود، فرم ها را تکمیل نمود.

آیا این دو مجموعه قصد تک روی داشته اند؟ 

کوروش کابلی مدیرعامل موسسه پویندگان صلح گیل در این خصوص گفت : با توجه به اینکه بخش زیادی از فرم تقاضانامه به سیاست های کلان توسعه شهری می پردازد، حضور شورای شهر می توانست برنامه های توسعه را در دسترس تر نماید یا بتوان راهبردی را برای برنامه های آینده ایجاد نمود.

وی افزود: با توجه به این که پر نمودن فرم ها یک کار ساختاری و فنی است این دغدغه در شورای شهر ایجاد شد که حتی با پرداخت هزینه، این کار را به سرانجام برسانند که این با توجه به زمان اندک و انتخاب پیمانکار متخصص مورد نیاز یکی از چالش های بزرگ پیش رو بود. دو تیم ارائه دهنده اعلام کردند که توان و تجربه این کار را داشته و می شود با متخصصین موجود در حوزه شهرداری و یا افرادی که در محدوده عینک کاری انجام داده اند، می توان بصورت کاملا داوطلبانه از مشارکت را مورد استفاده قرار داد و فرم ها را نهایی کرد و نیز با در نظر گرفتن نیروهای متخصصی که با این سازمان ها کار می کنند، می شود در این زمان اندک در تدوین و دسته بندی فرم و نیز فرآیند پس از آن، به شهر رشت کمک نمایند.

آیا رئیس شورا سعی داشت طرح به نام خودش تمام شود؟ 

کابلی با تکذیب این موضوع در این زمینه توضیح داد : در جلسه ای که با رئیس شورا داشتیم، طرح در اختیارشان قرار دادیم که در صحن علنی شورا بررسی و نهایی شود که متاسفانه با نظر دو تن از اعضای شورا به کمیسیون های بهداشت و محیط زیست و فرهنگی فرستاده شد که خود این مساله به از دست رفتن زمان دامن زد.

چه شد که پویندگان صلح گیل و سبزکاران پیگیری را بر عهده گرفتند؟

مدیرعامل موسسه پویندگان صلح گیل در پاسخ به این سوال گفت: به صورت داوطلبانه کار را پیگیری می کنیم و از همه گروه های مردم نهاد که زحمات زیادی در این مسیر کشیدند دعوت به همکاری می کنیم. قرار نیست کار به نام مجموعه ای تمام شود.

کوروش کابلی افزود : یکی از پایه های مهم این طرح ایجاد یک کمیته مشورتی است که همه اثرگذران و اثرپذیران منطقه شامل مدیریت شهری، ادارات دولتی، سازمان های مختلف غیردولتی و مردم محلی و معتمدین در آن مشارکت داشته باشند که متاسفانه شاهد بودیم که برخی برای اینکه بتوانند مشارکت بخش های مختلف مدیریت شهری در کمیته اجرایی را زیر سوال ببرند و جلوی پیشبرد این مشارکت گرفته شود، در پوشش بیان خواسته های به حق عمومی اقدام به مصاحبه های متعدد در فضای مجازی نمودند.

نسیم طواف زاده هم اظهار داشت: ما معتقد به شفافیت در همکاری ها و اصل اطلاع رسانی آزاد هستیم و از همه دعوت می کنیم بدون برچسب زدن و با توجه به توانایی ها و مهارت های خود در این زمان اندک باقیمانده به ما یپیوندند. البته این دلیلی نمی شود که وارد خواسته های مه آلود یا ناروشن افراد بشویم.

در این مدت شورای شهر در حال بررسی در کمیسیون ها بودند و ما هم در حال مذاکره و مشاوره و تبادل تجربه در استان های مختلف تالابی هستیم و جلساتی را نیز با متخصصین و بدنه شهرداری رشت داشتیم.

در پایان به نظرتان منافع ثبت تالاب به نام چه شخص یا نهادی خواهد بود؟!

طواف زاده : منافع ارائه این طرح متعلق به تمام شهروندان رشت می باشد و به هیچ نهاد/سازمان خصوصی و غیردولتی و یا شخصی تعلق ندارد.

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یادداشتی از کامبیز نویدی:

من هنوز خواب می بینم که دوره ، دوره وفا است

کامبیز نویدی - عمر شورای نیمه بومی چهارم به پایان رسید و شورای کاملا بومی پنجم بر مسند نشست. آرزوهای بسیارانی محقق شد: از گروه موسوم به ائتلاف رشتی ها برای حذف شدن آنها که غیر رشتی می نامیدندشان تا آرزوی ده ساله ی عده ای برای جلوس بر صندلی شورا. در این میان طبیعتاً اولین وظیفه ی شورا تعیین شهردار برای شهری بود که اتفاقاً در آخرین روزهای کاری شورای چهارم شهردارش را نیز از دست داده بود و با سرپرست اداره می شد. گزینه های بسیاری مطرح شدند تا نهایتا همای سعادت در کش و قوسی طولانی برشانه ی مردی از قزوین بنشیند. آنهم با یازده رای موافق و انصراف عجیب مدعیان در روز رای گیری. اما هرچه که بود تمام شد و امروز دکتر مسعود نصرتی با پشت سر گذاشتن دو” مسعود” دیگر با رای شورا و حکم وزیر کشور بر صندلی شهرداری می نشیند. امروز آغاز روزی نو برای مدیریت شهری رشت است و چه خوب که آغازی بر ثبات مدیریت شهری در این بزرگترین شهر حاشیه دریای کاسپین باشد که شهردارش از شهری می آید که نامش “معرب” نام همین دریا است. اما نصرتی میانسال برای اداره ی رشت با چالش های فراوانی روبرو است. سازمانی خسته و دلمرده از ناملایمات و معوقات و بدهی و شهروندانی دلچرکین از معاملات و بی توجهی ها و کاستی ها. برای رهایی از وضعیت موجود دانش آکادمیک و تجربه ی بیست و هفت ساله ی نصرتی بزرگترین یاریگرش خواهد بود و شاید لازم نباشد در اینجا اندک مطالعات خود را برای رهایی از وضع موجود به عنوان راه حل های پیشنهادی مطرح کنم. اما بی شک عدم تجربه ی زیست در رشت و عدم شناخت کافی از وضعیت شهرداری رشت می تواند در ماه های اول پاشنه آشیل مدیریت جدید شهری رشت محسوب شود. پس بی مناسبت نیست برای کمک به شهردار جدید هم که شده، مسائل و مصایب را با هم مرور کنیم: مشکلات سازمانی شهرداری رشت و سازمان ها و مناطق و نواحی تابعه اش از چند مشکل اساسی رنج می برند. فربه و فشل بودن سازمان و انباشت نیروهای قراردادی و پیمانی و شرکتی در آن که بخش عمده ای از آن بدلیل دخالت های شورانشینان ادوار چهارگانه ی گذشته برای جذب نیروهای انتخاباتی شان و یا اقوام و دوستانشان در این نهاد بوده است، که اتفاقا به سبب وجود همان قرابتها نسبت به مستخدمین قبلی پرتوقع تر و کم بازده تر هم هستند. از دیگرسو، صعودهای نردبانی و راه های پیموده شده ی یک شبه – حاصل از ماجراجویی مدیریتی شهردار سابق یا آویخته شدن به دوستان شورانشین و توصیه های آنان و معاملات دم استیضاح – دو آفت برای سازمان شهرداری بوجود آورده است: عده ای را متوقع و جسور و عده ی بیشتری را که نه یاری در شورا داشته و دارند و نه توان دلبری از شهردار سابق داشتند را دلزده و “واداده” و بی انگیزه کرده است و وضعیتی بوجود آورده ...

آخرین اخبار