رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶
  • الإثنين ۲ صفر ۱۴۳۹
  • 2017 Monday 23 October
  • سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
  • کد خبر : 33612
  • مشاهده : 53 بازدید
  • اخبار » جامعه
  • چاپ خبر : فقط گریاندن مردم که فایده‌ای ندارد
آیت‌الله محقق داماد:

فقط گریاندن مردم که فایده‌ای ندارد

حرف تازه – رئیس گروه اسلامی فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه مداح باید شعری را که می‌خواند مفهوم آن را بفهمد، گفت: اینکه فقط بخواهیم شعری را انتخاب کنیم که مردم را به گریه بیاندازیم، تاثیر آنچنانی ندارد. مداحان باید شعر و مرثیه را بفهمند. به گزارش حرف تازه به نقل از ایسنا، آیت‌الله سید مصطفی […]

حرف تازه – رئیس گروه اسلامی فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه مداح باید شعری را که می‌خواند مفهوم آن را بفهمد، گفت: اینکه فقط بخواهیم شعری را انتخاب کنیم که مردم را به گریه بیاندازیم، تاثیر آنچنانی ندارد. مداحان باید شعر و مرثیه را بفهمند.

به گزارش حرف تازه به نقل از ایسنا، آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد، با بیان اینکه رفع آسیب‌زدایی از هیئت‌های مذهبی اولین سفارش من به مداحان است، اظهار کرد: مداحان باید پیرو امام‌حسین (ع)، حسن‌بن‌علی (ع) و ائمه اطهار (ع) باشند، یعنی در درجه اول باید در مداحی‌ها اخلاق داشته باشند.

وی گفت: پیشوایان ما همگی مظهر ادب بودند و یک کلمه حرف زشت از دهان آن‌ها خارج نمی‌شد، یا دل کسی را نمی‌آزردند و یا قلبی را به درد نمی‌آوردند. مداحان نیز باید سعی کنند در گفتارشان به کسی توهین نکنند. آن‌ها بزرگ هستند و اگر می‌خواهند این بزرگی را حفظ کنند، باید مظهر کامل اخلاق باشند.

رییس گروه اسلامی فرهنگستان علوم اسلامی خاطر نشان کرد: آن‌ها باید در مرثیه و عزاداری در عین حال که فضائل اهل بیت (ع) را مطرح می‌کنند، به مدح و ثنا نیز در راستای اهل بیت (ع) بپردازند. بین مدح و حمد نیز فرق وجود دارد و مدح ائمه یعنی اینکه فقط کلیاتی از فضایل آن‌ها مطرح شود؛ اما حمد آن‌ها یعنی ما به صورت جزئی درباره فضایل اخلاقی آن‌ها سخن بگوییم.

آیت‌الله محقق داماد تصریح کرد: در ادبیات فارسی ما بهترین اشعار برای مدح و حمد اهل بیت (ع) توسط شاعران بزرگ سروده شده است. چرا در دوره کنونی ما شاعرانی همچون محتشم کاشانی را نداریم؟ در میان مداحان ما باید شاعرانی مثل محتشم باشند. بنده از علامه طباطبایی شنیدم که شعری را که یکی از شاعران دوره قاجار در وصف حضرت علی‌اکبر (ع) سروده بود بسیار تایید می‌کردند و می‌گفتند که من حاضرم ثواب کتاب المیزان را تقدیم این شاعر کنم و در مقابل ثواب این شعر را از او دریافت کنم.

وی ادامه داد: شاید آن شاعر در زندگی خود نقاط ضعفی داشته باشد، ولی علامه طباطبایی می‌فرمودند با وجود این شعری که این شاعر گفته است بعید است امام حسین (ع) شفیع ایشان نباشد. مداحان ما باید شعر و مرثیه‌هایی را که می‌خوانند بفهمند. اینکه فقط یک مرثیه‌ای گفته شود که افراد به هیجان بیایند و گریه کنند تاثیری ندارد، بلکه آن‌ها باید در قالب شعر فضایل اهل بیت (ع) را مطرح کنند.

رئیس گروه اسلامی فرهنگستان علوم اسلامی تاکید کرد: قبل از انقلاب منبری‌های ما اساتیدی همچون مرحوم مطهری، راشد، حسن‌زاده عاملی، آیت‌الله مازندرانی و… بوده‌اند. حتی مراجعی همچون آیت‌الله مکارم شیرازی نیز به منبر می‌رفتند. آیا واقعا ما امروز در منبرهای خود شاهد این چنین افراد برجسته‌ای هستیم؟

آیت‌الله محقق داماد خاطرنشان کرد: به نظر بنده، مراکز رسمی کشور باید به افرادی که اجازه منبر می‌دهند، آموزش‌های لازم را بدهند و از مدارک تحصیلی آن‌ها سراغ بگیرند که آن‌ها تحصیلات حوزوی خود را کجا کسب کرده‌اند؟ ولی قبل از این مراکز، خودِ مردم مهم و تاثیرگذارند. چرا مردم باید پای سخنرانی بروند که نمی‌دانند آن فرد تحصیلاتش را از کجا کسب کرده و اصلا مدرک علمی او چیست؟

وی ادامه داد: اگر مردم برای وقت خود ارزش قایل باشند و هیچ جلسه‌ای را نروند، مگر آنکه در آن جلسه حدیث و سخنی بیاموزند اهل منبرها نیز خودشان اصلاح می‌شوند از این طریق است که می‌توانیم فرهنگ عاشورا را در بین مردم ترویج بدهیم و به آن چیزی که فلسفه قیام امام حسین (ع) بوده است، برسیم.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یادداشتی از کامبیز نویدی:

من هنوز خواب می بینم که دوره ، دوره وفا است

کامبیز نویدی - عمر شورای نیمه بومی چهارم به پایان رسید و شورای کاملا بومی پنجم بر مسند نشست. آرزوهای بسیارانی محقق شد: از گروه موسوم به ائتلاف رشتی ها برای حذف شدن آنها که غیر رشتی می نامیدندشان تا آرزوی ده ساله ی عده ای برای جلوس بر صندلی شورا. در این میان طبیعتاً اولین وظیفه ی شورا تعیین شهردار برای شهری بود که اتفاقاً در آخرین روزهای کاری شورای چهارم شهردارش را نیز از دست داده بود و با سرپرست اداره می شد. گزینه های بسیاری مطرح شدند تا نهایتا همای سعادت در کش و قوسی طولانی برشانه ی مردی از قزوین بنشیند. آنهم با یازده رای موافق و انصراف عجیب مدعیان در روز رای گیری. اما هرچه که بود تمام شد و امروز دکتر مسعود نصرتی با پشت سر گذاشتن دو” مسعود” دیگر با رای شورا و حکم وزیر کشور بر صندلی شهرداری می نشیند. امروز آغاز روزی نو برای مدیریت شهری رشت است و چه خوب که آغازی بر ثبات مدیریت شهری در این بزرگترین شهر حاشیه دریای کاسپین باشد که شهردارش از شهری می آید که نامش “معرب” نام همین دریا است. اما نصرتی میانسال برای اداره ی رشت با چالش های فراوانی روبرو است. سازمانی خسته و دلمرده از ناملایمات و معوقات و بدهی و شهروندانی دلچرکین از معاملات و بی توجهی ها و کاستی ها. برای رهایی از وضعیت موجود دانش آکادمیک و تجربه ی بیست و هفت ساله ی نصرتی بزرگترین یاریگرش خواهد بود و شاید لازم نباشد در اینجا اندک مطالعات خود را برای رهایی از وضع موجود به عنوان راه حل های پیشنهادی مطرح کنم. اما بی شک عدم تجربه ی زیست در رشت و عدم شناخت کافی از وضعیت شهرداری رشت می تواند در ماه های اول پاشنه آشیل مدیریت جدید شهری رشت محسوب شود. پس بی مناسبت نیست برای کمک به شهردار جدید هم که شده، مسائل و مصایب را با هم مرور کنیم: مشکلات سازمانی شهرداری رشت و سازمان ها و مناطق و نواحی تابعه اش از چند مشکل اساسی رنج می برند. فربه و فشل بودن سازمان و انباشت نیروهای قراردادی و پیمانی و شرکتی در آن که بخش عمده ای از آن بدلیل دخالت های شورانشینان ادوار چهارگانه ی گذشته برای جذب نیروهای انتخاباتی شان و یا اقوام و دوستانشان در این نهاد بوده است، که اتفاقا به سبب وجود همان قرابتها نسبت به مستخدمین قبلی پرتوقع تر و کم بازده تر هم هستند. از دیگرسو، صعودهای نردبانی و راه های پیموده شده ی یک شبه – حاصل از ماجراجویی مدیریتی شهردار سابق یا آویخته شدن به دوستان شورانشین و توصیه های آنان و معاملات دم استیضاح – دو آفت برای سازمان شهرداری بوجود آورده است: عده ای را متوقع و جسور و عده ی بیشتری را که نه یاری در شورا داشته و دارند و نه توان دلبری از شهردار سابق داشتند را دلزده و “واداده” و بی انگیزه کرده است و وضعیتی بوجود آورده ...

آخرین اخبار