رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 4 خبر


  • یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۱ صفر ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 22 October
بررسی تعرفه عوارض درامدی شهرداری رشت در سال 96 در کمیسیون بودجه؛

علوی: پیشنهاد ارائه بسته حمایتی از مشاغل خانگی / صابر: نیامده ایم گوش مردم را ببریم

حرف تازه : یکصد و پنجاهمین جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت صبح امروز در عمارت تاریخی شورا برگزار شد. در این جلسه که به ریاست سید امیر حسین علوی و با حضور فاطمه شیرزاد، اسماعیل حاجی پور، حجت جذب، محمد حسین واثق کارگرنیا، عباس صابر و فرهاد شوقی از اعضای […]

حرف تازه : یکصد و پنجاهمین جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت صبح امروز در عمارت تاریخی شورا برگزار شد.

در این جلسه که به ریاست سید امیر حسین علوی و با حضور فاطمه شیرزاد، اسماعیل حاجی پور، حجت جذب، محمد حسین واثق کارگرنیا، عباس صابر و فرهاد شوقی از اعضای شورا برگزار شد بررسی تعرفه عوارض درامدی شهرداری رشت در سال ۹۶ آغاز شد.

در همین راستا مریم تجددی سرپرست مدیریت تشخیص و وصول درآمد شهرداری رشت به ارائه توضیحاتی در خصوص اصلاحیه ها، حذف برخی تعاریف و تغییرات عوارض و بهای خدمات در سال ۹۶ پرداخت.

بر اساس توضیحات تجددی و در صورت موافقت شورا، برخی تعاریف از جمله پارکینگ، پیاده راه و کاربری آموزش عالی حذف خواهند شد. علت این تصمیم تضاد با طرح تفصیلی جدید، فنی بودن محض برخی موارد و همچنین عدم کاربرد مواردی چون کاربری آموزش عالی عنوان شد.

لازم به ذکر است کاربری آموزشی به طور جداگانه تعریف شده است و سید امیرحسین علوی رئیس کمیسیون برنامه بودجه با موافقت اعضای کمیسیون با پیشنهادش، با حذف تعریف پیاده راه به دلیل حساسیت موضوع اعلام مخالفت کرد.

همچنین بر اساس اظهارات سرپرست مدیریت تشخیص و وصول درآمد شهرداری رشت تعریف واحدهای تجاری سالها با ابهام همراه بود که در صورت تصویب تعریف ساده تری جایگزین آن می شود.

مریم تجددی در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص تعاریف واحدهای تجاری و صنعتی پرداخت و در ادامه در خصوص واحدهای تجاری متمرکز گفت: ساختمان تجاری متمرکز به ساختمانی اطلاق می شود که متشکل از چند واحد تجاری باشد و تمام طبقات آن کاربری تجاری داشته باشند.

بر اساس این توضیحات ساختمان های تجاری چند طبقه که همگی مربوط به یک واحد صنفی هستند و یک نوع محصول را عرضه می کنند تجاری متمرکز به شمار نمی روند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع بوفه ها و سوپرمارکت های داخل باشگاه های ورزشی و بیمارستان ها پرداخت و شرایط تجاری دانستن آنها را تشریح کرد.

تجددی در ادامه به موضوع عمق جبهه اشاره کرد و همچنین در بخش پایانی صحبت های خود در خصوص عوارض زمین های بایر اعلام کرد: ضریب ارزش منطقه ای از ۳ درصد به ۴ درصد افزایش می یابد اما جریمه دیرکرد و دوبرابر شدن آن حذف می شود.

لازم به توضیح است روش محاسبه عوارض این زمین ها ، مساحت ضربدر ارزش منطقه ای ضربدر ۳ درصد بود که از سوی شهرداری پیشنهاد داده شد این ضریب به چهاردرصد افزایش یابد.

در ادامه عباس صابر به روند برخی تغییرات انتقاد داشت و گفت: بعضی افراد در منزل خودشان در محله ای ضعیف کسب و کار کوچکی مثل بسته بندی سبزیجات دارند یا مغازه ای سه چهار متری از حیاطشان ساخته اند و دری به سمت کوچه زده اند. نباید آرایشگاهی که روزی ۳۰ میلیون تومان درامد دارد را با آرایشگاهی که شاید ۳ هزار تومان هم در روز درامد نداشته باشد مقایسه کنیم. اگر چنین مغازه ای را تجاری در نظر بگیریم فردا می گویند کوچه زیر ۸ متر است و عوارض متفرقه را از این افراد می گیرند و این بندگان خدا از همان کار هم می افتند.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت تاکید کرد: نباید افرادی که ضعیف هستند آسیب ببینند. بسیاری از مردم از بیکاری به این کارها رو آورده اند تا نان شب خود را تامین کنند. بیکاری همه جا را گرفته است. با توجه به مشکلات مالی موجود باید مقایسه درستی صورت بگیرد.

وی با اعلام اینکه نیامده ایم گوش مردم را ببریم تصریح کرد: برای حمایت آمده ایم. باید در چارچوب قانون از مردم حمایت کنیم. اگر قصد از بین بردن مشاغل کوچک را داریم به همین شکل پیش برویم.

صابر در خصوص بوفه ها و سوپرمارکت های مربوط به فضاهای ورزشی و درمانی گفت: اگر داخل مجوعه باشد و صرفا برای مراجعین همان فضا دسترسی وجود داشته باشد تجاری نیست و جزیی از خدمات همان مجموعه است اما اگر از خیابان و مسیر تردد عموم مردم هم قابل دسترس باشد دو منظوره است و باید تجاری محسوب شود.

فاطمه شیرزاد، سخنگوی شورا، نیز با اشاره به این نکته که در مواردی دیده شده است که مدیریت شهری عوارض مربوطه را دریافت می کند اما اجازه نصب تابلو نمی دهد خواستار پیگیری موضوع شد.

اسماعیل حاجی پور هم ضمن اینکه خواستار بررسی دقیق این موضوعات طی جلسات متعدد شد گفت: اگر عوارض یکباره افزایش چشمگیری داشته باشد باید پاسخگو باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت افزود: گاهی اوقات شهرداری بودجه غیر واقعی می نویسد و بعد می خواهد تلاش کند به هر شکلی آن را پوشش دهد.

وی ادامه داد: واحد صنفی تعریف دارد و باید بر مبنای قانون از مردم عوارض بگیریم و فردا به سراغ هرکسی نرویم که بودجه را محقق کنیم.

سید امیر حسین علوی هم با اشاره به بحث های حمایتی و کمکی در حوزه اشتغال زایی پیشنهاد داد: شرایط ویژه ای برای مشاغل خانگی و معافیت بعضی مشاغل خانگی جهت ترویج کسب و کارهای کوچک در شهر رشت ارائه شود و در کمیسیون بررسی شود تا با پیشنهادات همکاران مصوب شود تا گام کوچکی در جهت ایجاد فضاهای کسب و کار کوچک برای مردم عزیز رت برداریم.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در خصوص پیشنهاد حذف برخی تعاریف گفت: باید بررسی بیشتری صورت بگیرد. این تعاریفی که در این دفترچه آمده است در جهت کمک است و نباید به راحتی حذف شود.

وی همچنین با افزایش ضریب از ۳ درصد به ۴ درصد در خصوص زمین های بلاتکلیف مخالفت کرد.

در جلسه امروز کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا ۵ ماده تعرفه بررسی شد که تعرفه های دیوار گذاری، تعرفه تفکیک اراضی، تعرفه محصورکردن اراضی بلاتکلیف داخل شهر از جمله موارد بررسی شده بود.


اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یادداشتی از کامبیز نویدی:

من هنوز خواب می بینم که دوره ، دوره وفا است

کامبیز نویدی - عمر شورای نیمه بومی چهارم به پایان رسید و شورای کاملا بومی پنجم بر مسند نشست. آرزوهای بسیارانی محقق شد: از گروه موسوم به ائتلاف رشتی ها برای حذف شدن آنها که غیر رشتی می نامیدندشان تا آرزوی ده ساله ی عده ای برای جلوس بر صندلی شورا. در این میان طبیعتاً اولین وظیفه ی شورا تعیین شهردار برای شهری بود که اتفاقاً در آخرین روزهای کاری شورای چهارم شهردارش را نیز از دست داده بود و با سرپرست اداره می شد. گزینه های بسیاری مطرح شدند تا نهایتا همای سعادت در کش و قوسی طولانی برشانه ی مردی از قزوین بنشیند. آنهم با یازده رای موافق و انصراف عجیب مدعیان در روز رای گیری. اما هرچه که بود تمام شد و امروز دکتر مسعود نصرتی با پشت سر گذاشتن دو” مسعود” دیگر با رای شورا و حکم وزیر کشور بر صندلی شهرداری می نشیند. امروز آغاز روزی نو برای مدیریت شهری رشت است و چه خوب که آغازی بر ثبات مدیریت شهری در این بزرگترین شهر حاشیه دریای کاسپین باشد که شهردارش از شهری می آید که نامش “معرب” نام همین دریا است. اما نصرتی میانسال برای اداره ی رشت با چالش های فراوانی روبرو است. سازمانی خسته و دلمرده از ناملایمات و معوقات و بدهی و شهروندانی دلچرکین از معاملات و بی توجهی ها و کاستی ها. برای رهایی از وضعیت موجود دانش آکادمیک و تجربه ی بیست و هفت ساله ی نصرتی بزرگترین یاریگرش خواهد بود و شاید لازم نباشد در اینجا اندک مطالعات خود را برای رهایی از وضع موجود به عنوان راه حل های پیشنهادی مطرح کنم. اما بی شک عدم تجربه ی زیست در رشت و عدم شناخت کافی از وضعیت شهرداری رشت می تواند در ماه های اول پاشنه آشیل مدیریت جدید شهری رشت محسوب شود. پس بی مناسبت نیست برای کمک به شهردار جدید هم که شده، مسائل و مصایب را با هم مرور کنیم: مشکلات سازمانی شهرداری رشت و سازمان ها و مناطق و نواحی تابعه اش از چند مشکل اساسی رنج می برند. فربه و فشل بودن سازمان و انباشت نیروهای قراردادی و پیمانی و شرکتی در آن که بخش عمده ای از آن بدلیل دخالت های شورانشینان ادوار چهارگانه ی گذشته برای جذب نیروهای انتخاباتی شان و یا اقوام و دوستانشان در این نهاد بوده است، که اتفاقا به سبب وجود همان قرابتها نسبت به مستخدمین قبلی پرتوقع تر و کم بازده تر هم هستند. از دیگرسو، صعودهای نردبانی و راه های پیموده شده ی یک شبه – حاصل از ماجراجویی مدیریتی شهردار سابق یا آویخته شدن به دوستان شورانشین و توصیه های آنان و معاملات دم استیضاح – دو آفت برای سازمان شهرداری بوجود آورده است: عده ای را متوقع و جسور و عده ی بیشتری را که نه یاری در شورا داشته و دارند و نه توان دلبری از شهردار سابق داشتند را دلزده و “واداده” و بی انگیزه کرده است و وضعیتی بوجود آورده ...

آخرین اخبار