رفتن به بالا

حرف تازه

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷
  • الجمعة ۱۰ رمضان ۱۴۳۹
  • 2018 Friday 25 May
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین:

ایران از جاده ابریشم حذف شدنی نیست

حرف تازه – نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در این ابر پروژه هیچ کشوری حذف نخواهد شد، به طوری که راه آهن تهران- مشهد در قالب پروژه جاده ابریشم از طریق وام‌های چینی کم بهره و بدون بهره تامین مالی می‌شود. مجید رضا حریری ( نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین) […]

حرف تازه – نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در این ابر پروژه هیچ کشوری حذف نخواهد شد، به طوری که راه آهن تهران- مشهد در قالب پروژه جاده ابریشم از طریق وام‌های چینی کم بهره و بدون بهره تامین مالی می‌شود.

مجید رضا حریری ( نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین) در گفت‌وگو با ایلنا در مورد اهمیت جاده ابریشم گفت: جاده ابریشم  و احیای دوباره آن تنها  یک راه یا جاده نیست که از یک جایی شروع و به جای دیگر ختم شود بلکه یک مفهوم است و در این مفهوم کشورهایی که در حوزه ی اقتصادی چین هستند و یا اینکه چین تمایل به برقراری رابطه اقتصادی دو جانبه و چند جانبه دارد را شامل می‌شود.

 وی ادامه داد:  تمامی کشورها در این حوزه  از نظر زیر ساخت‌ها و امکانات باید تقویت شوند و تنها به مسایل اقتصادی نیز ختم نمی‌شود، حکومت چین سه سال پیش سندی منتشر و آن را تشریح کرده است و هیچ محدودیتی زبانی یا قومی لحاظ نشده و از شرق آسیا تا غرب اروپا را در بر می‌گیرد.

 حریری گفت: در این ابر پروژه هیچ کشوری حذف نخواهد شد، به طوری که راه آهن تهران- مشهد در قالب پروژه جاده ابریشم از طریق وام های چینی کم بهره و بدون بهره تامین مالی می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، بر اساس اسناد و نیز کتاب «شهرهای مهم جاده ابریشم»  که در دانشگاه « ای وو» منتشر شده از تهران به عنوان  یکی از شهر های مهم این جاده نام برده شده است . همچنین بسیاری از دانشجویان ایرانی در قالب این پروژه و با استفاده از وام‌های چینی در حال تحصیل هستند، به طوری که ماقبلا ۲۰۰  دانشجو در چین داشتیم ولی در حال حاضر این تعداد ۲۰۰۰ نفر است.

​نایب رییس اتاق بازرگانی افزود: استفاده از  فرصت‌های بین المللی به نحوه ی استفاده ما ، تعریف پروژه و  تحرک کشور ما بستگی دارد و ما باید زیر ساخت‌های خود را تقویت کنیم.

وی متذکر شد: ما باید پروژه‌هایی  مانند بندر، فرودگاه و راه آهن را تعریف کنیم،  هرچند به دلالیل بین المللی در شرایط طبیعی نیستیم و شرایط ما کمی سخت تر است البته نباید فراموش کرد که خود ما هم به سخت تر شدن فضا  کمک می کنیم.

حریری با اشاره به نقش تجاری و ترانزیتی ایران گفـت: من باور دارم هر اقتصادی یک امکانات بالقوه‌ای دارد  شیلی مس دارد و هند به اتکای جمعیت خود در  آی تی سرآمد است … ما علاوه بر معادن و نفت امکانات استثنایی در ترانزیت کالا و موقعیت جغرافیایی داریم و قادر به اتصال نقاط شرق -غرب و  شمال- جنوب هستیم که نشان دهنده مزیت ترانزیتی ما است.

وی یادآور شد:  به نرخ امروز  ۳۰۰ میلیارد دلار در  فولاد کشور سرمایه گذاری کرده‌ایم و اگر این ۳۰۰ میلیارد دلار در راه آهن، جاده، بندر و فرودگاه سرمایه گذاری کرده بودیم در میزان اشتغال، درامد زایی و نیز محیط زیست شرایط بهتری داشتیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد:  ما همیشه  برخلاف سایر ملل که صنعت گر بودند، ملت تاجری بودیم  و این به دلیل ترانزیت کالا یا همان صادرات مجدد است که دبی با داشتن شرایط بدتر از ما به نحو احسن از آن استفاده کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت ترانزیت و صادرات مجدد ما نزدیک صفر است، هم چنین از ۱۰ شهر بزرگ جهان نزدیک به ۸ شهر آن جزو شهر های ساحلی هستند. در حالی که ما با داشتن بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر خط ساحلی در جنوب،  آنها  راجزو مناطق محروم محسوب می‌کنیم و این به دلیل تعریف استراتژی توسعه در مناطق مرکزی و پر هزینه است که یک اشتباه تاریخی بوده و مختص دهه‌های اخیر نیست.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یادداشتی از محمد رسول محمد پور:

علیپور صدایی از پس سالها خاموشی… / بدون ستاد، بدون تبلیغات

محمد رسول محمدپور - اولین باری که او را دیدم با جامه پاکبانی روی دستان نحیف هم لباسان خود در میان زمین و آسمان بود. چشمهایشان بیش و پیش از آواهای بریده بریده و غرق در لهجه های عمیق با آدمی سخن میگفت و هر چین و چروک صورتشان خبر از سنگینی و سختی روزگارانی که گذشت میداد... فارغ از تحلیل های موجود در مورد چرایی کسب آرا قابل توجه محمد حسن علیپور به عنوان یک پاکبان در انتخاباتی نه چندان پاک و آلوده به مؤلفه های مختلف برای پیروزی، حضور وی در شورای پنجم به عنوان یک پدیده قابل توجه و عملکرد او قابل بررسی دقیق تر است. عده ای این حضور را به نوعی دهن کجی شهروندان به عملکرد ناملموس نخبگان منتخب ادوار شورا و برخی نتیجه دلسوزی شهروندان برای یک پاکبان میدانند، طیفی حضور وی را نتیجه اعمال نظر دستگاههای مرتبط با قدرت حاضر در پشت پرده وادی سیاست و دیگرانی اتفاقی از روی اقبال و بدون برنامه ریزی قبلی... لیکن در این میان کسی به اراده و تاثیر دستهایی نحیف که مهد حضور این پدیده بود اشاره نمیکند گویی هنوز هم به اعجاز آنها اعتقادی نیست!!! دستهایی که با یک بررسی کوتاه میتوان به نقش آنها در تغییرات و اتفاقات بزرگ در تاریخ این کشور از بروز انقلاب تا پایداری در ۸ سال جنگی نابرابر پی برد. باید توجه داشت امروز علیپور نماینده ای مختص به طیفی است که انباشت مطالبات آنها در گذر دهه ها بوی کهنگی و رنگ ناامیدی گرفته است. نیازهای قشری خدوم که رفع آنها نه تنها وظیفه مسئولین بلکه تکلیفی فراموش شده بر دوش تک تک شهروندان این شهر بود و بی توجه از کنار آن رد شدیم غافل از اینکه این نگاه غیر مسئولانه با ساختار یک جامعه مدنی و اصول زندگی شهروندی در منافات است. از روز اول حضور وی در شورای پنجم بسیاری نقد بر عدم تناسب این عضو برخاسته از جامعه کارگری نسبت با سایر اعضای شورای شهر و اخلال در ضرب آهنگ هماهنگ عملکرد این شورا به علت حضور او داشتند و شاید عدم آشنایی او از ساختارهای سیاسی و مدیریتی و نوع ادبیات بکار گرفته از جانب وی در برخی موارد و در روزهای ابتدایی مزیدی بر علت شدت این نقود میشد ولی امروز شرایط با روزهای اول متفاوت است. پاکبان داستان ما رفته رفته به خوبی درک کرد که به کدام دلیل رخت نارنجی شریف خود را با جامه تمیز و اتو کشیده مدیران عوض کرده است و در این وادی برای رسیدن به حقوق هم صنف های خود هر از گاهی صدای بلند و جملات تند کارگشا خواهد بود. امروز به خوبی آموخته که ابتدا باید پرده ضخیمی که مقابل دیدگان بسیاری کشیده شده دریده شود تا چشمان حضرات با نور حقیقت کف جامعه آشنا گردد و گامی در راستای این حجم از اختلاف طبقاتی بردارند. او از همیشه در راستای مطالبات کارگری جدی تر است و با این روال از این پس در هر دوره از انتخابات ...

آخرین اخبار